paard beter alleen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordie333

paard beter alleen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 09:42

Ik weet niet goed waar ik het moet zoeken, mijn paard is soms zo vervelend met rijden, overdreven schrikken, achter andere paarden plakken en vervelend worden als ze er niet dicht achter mag lopen.
Dan denk ik is ze hengstig,ligt het aan mij ?

Nou bedenk ik me dat als ik alleen rijd dat ze zo niet doet.
Is dat toeval..ik weet het niet meer zijn er meer paarden die makkelijker alleen rijden ?

Iejoor

Re: paard beter alleen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:48

Bij mij was het wel altijd zo en dat is ook zo bij mijzelf hoe minder mensen of paarden des te beter ik me kan concerteren dan wanneer ik met een groep ben....

Misschien heb je hier wat aan?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:50

mijn ruin doet het ook hoor :+
maar ja dat is een miniepony dus gebruikt voor treintje lopen...

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:52

Ik denk zelf dat haar concentratie dan niet bij jou is maar bij de andere paarden.

Ik herken het zelf deels. Zodra ik hem flink aan het werk zet en hij echt zijn concentratie erbij moet houden loopt hij ineens wel langs die "enge hoek.
Kortom ik zou proberen haar focus bij jou te krijgen dus bijvoorbeeld veel overgangen, figuren en tempo wisselingen te rijden.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:54

Het schrikken en achter anderen plakken duidt er eerder op dat ze jou niet genoeg vertrouwd.. Waarschijnlijk neem je niet echt de leiding waardoor ze die bij andere zoekt..

Wat is er anders als je alleen rijdt? Ben je zelf dan ook meer gefocust waar je mee bezig bent? Dat zou het ook kunnen zijn namelijk, dat je er met je hoofd niet helemaal bij bent als je met anderen bent omdat je dan lekker aan het kletsen bent en zij jouw steun mist zeg maar..

Hoe gaat het op de grond?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:55

Mijn paard is ook een stuk drukker met andere paarden dan als ik alleen rijd. Samen rijden is gewoon een stuk gezelliger. Als je vaak genoeg oefent gaat het vanzelf een stuk beter en rij je elke dag in een groep dan is het meestal na 3 dagen al een stuk minder dan de eerste dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:00

Ik herken het ook hoor. In mijn eentje in de bak of op stal kan ik héérlijk rondsturen met m'n merrie en is ze de rust zelve. Hoe meer paarden er om d'r heen komen hoe onrustiger ze wordt. D'r concentratie lijkt dan overal en nergens te zijn en ze is dan heel erg gefocussed op schrikreacties van andere paarden, terwijl er aan mij niets veranderd. Vaak zie ik niet eens waarom ze schrikt, maar hoor ik achteraf dat het een soort kettingreactie was :+

Maar wel toegegeven dat ik het in mijn eentje wel echt altijd het fijnste vind en daar zal ook ongetwijfeld een deel liggen! Maar het is wel een goed iets om op te trainen, en het is ook zeer zeker wel te trainen!

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 13:22

mirka1994 schreef:
Het schrikken en achter anderen plakken duidt er eerder op dat ze jou niet genoeg vertrouwd.. Waarschijnlijk neem je niet echt de leiding waardoor ze die bij andere zoekt..

Wat is er anders als je alleen rijdt? Ben je zelf dan ook meer gefocust waar je mee bezig bent? Dat zou het ook kunnen zijn namelijk, dat je er met je hoofd niet helemaal bij bent als je met anderen bent omdat je dan lekker aan het kletsen bent en zij jouw steun mist zeg maar..

Hoe gaat het op de grond?

Na een paar keer schrikken zit de schrik er bij mij ook in en is het eind zoek !
Ik weet niet hoe ik "anders" ben als ik alleen rij maar mijn paard is dan met mij bezig, als ik met andere rij en ze lopen achter mij buigt ze haar hoofd om toch die andere te kunnen zien.

Met grondwerk gaat het prima, moet af en toe effe gek doen maar schrikt niet ofzo

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:46

Ik ga mee in de reacties over het niet geconcentreerd zijn op jou en jou niet voldoende als leider zien. Een paard spiegelt de ruiter en het kan heel goed zijn dat jij (onbewust) zelf op de andere paarden en/of ruiters reageert. Omdat het van een computer niet makkelijk is aan te geven wat er gebeurt en wat te doen, lijkt het me handig om iemand in de arm te nemen die hier ervaring in heeft en die jou gerichte aanwijzingen kan geven gedurende een les, waarbij ook andere paarden meerijden. Die persoon is dan alleen op jou en jouw handelen gericht en kan jou bewust(er) maken. Zoiets is helemaal niet erg, dat kan iedereen gebeuren! Zelfs de beste ruiters en doorgewinterde paardenmensen moeten eens in de zoveel tijd weer eens bewust gemaakt worden van ingesleten en/of onbewuste gewoonten. ;)