wat is hier aan de hand? dipje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EvaTommie

wat is hier aan de hand? dipje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 19:01

pff hoe moet ik dit vertellen zo dat jullie het snappen
pfff oke ik doe mn best.

ik rijd sinds vorig jaar augustus een heel lief paard. omdat de eigenaresses zwanger werd( vlak na het inrijden) heeft hij stil gestaan muv wandelingetjes. dus na augustus heb ik hem beweging gegeven. op de stal waar hij staat is (te) veel land en geen bak. we zijn dus afhankelijk van het weer. gaat al heel lang goed, maar hij werd zo dik en de boer wil niet minder land geven ivm gedoe, dus dan maar een grasmasker op. hij heeft de eerste stuk gemaakt en een weekje á anderhalve week vrij chagrijnig, maar dat is nu over. omdat hij ook totaal geen balans had omdat we altijd buiten rijden ben ik aan de slag gegaan met richtrechten en balans op bouwen. hij vind dit HEEL DUIDELIJK een stuk minder leuk. na een week of 2 kreeg hij er wel lol in, werd steeds nagevelijker, wendbaarder en kauwt lekker op zn bit. maar we rijden dus in het land vlak bij zn weidegenoten wat nog wel eens concentratie problemen gaf( er zit wel een hek tussen). de schapen werden verplaatst naar een ander land dus kon een tijdje in dat land rijden. ging een stuk beter. toppertje.

schapen zijn toen weer terug gezet dus moet ik weer in het andere land rijden.
maar sinds een tijdje is hij heel vervelend aan t worden. totoaal niet gefocust tijdens het rijden eigen wil doordrukken niet meer fijn lopen en hij heeft er helemaal geen lol meer in.

we rijden met bareback pad (was eerst voor omdat het zadel niet meer goed paste, maar nu wil ik dit liever omdat ik hem veel beter voel, hij snapt mij beter, en voel eerder wanneer hij het er niet mee eens is, én het is goed voor onze balans;) )
ik heb gekeken bij de pezen, of bobeltjes op de rug, met zadel weer gereden, lang en laag laten lopen, maar niets werkt lekker:(

tijdens het groomen of knuffelen is alles prima ook na het rijden is er geen duidelijke verwijt naar mij. ik heb geen idee of het aan mij ligt of dat t gewoon een terugval is, of de lente in de kop.
de klik tussen ons is altijd goed geweest en word alleen maar beter.

laatste keer buitenrijden (wat we sws 1 á 2 keer per week doen) was helemaal goed.
ik moet een half uur heen (en een half uur terug:() fietsen dus ik kan niet even elke dag heen (voor als iemand dat ging bedenken)

ik hoop dat iemand me kan vertellen via dit stukje tekst wat er aan de hand is. of het aan mij ligt of dat ik gewoon door moet rijden (wat niet zo leuk is als je voelt dat je andere teamhelft geen zin in heb)

Liefs

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:55

Het kan van alles zijn, maar dit zijn de dingen waar ik het eerste aan denk.

- Het kan een (kleine) terugval zijn, omdat je bijvoorbeeld toch net even iets teveel van hem vraagt. Je gaf namelijk aan dat hij totaal geen balans heeft. Je kunt dit ook oefenen zonder op hem te zitten, door bijvoorbeeld balkjes neer te leggen. Hij moet dan bewust op eigen benen gaan lopen. Bovendien is dit een variatie op het gewone rijden en dus weer meer een uitdaging voor hem.

- Het kan ook zijn dat hij het "buiten rijden" gewoon veel leuker vindt dan de oefeningen in de denkbeeldige "bak". Wissel je de oefeningen wel voldoende af? Hiermee bedoel ik dat je niet teveel op één kant rijdt? Het beste is om tijdens een oefening op beide zijden maar één rondje extra te rijden op de kant die hij wat moeilijker vindt en daarna met de oefening te stoppen. Niet te lang door blijven gaan: stoppen als het goed gaat, zodat het geen vervelend gebeuren wordt of dat hij overvraagd wordt. Wissel oefeningen ook af door ineens iets heel anders te vragen. Welke oefening je ook doet: hij moet aan beide zijden uitgevoerd worden.

- Je geeft aan dat het allemaal niet lekker werkt onder de man, met of zonder zadel. Heeft hij ditzelfde probleem als je hem onbelast laat lopen? In dat geval is het een goed plan om zijn rug eens wat grondiger te laten controleren, dan alleen op de (oppervlakkige) bobbeltjes. Er kan bijvoorbeeld een wervel scheef zitten of sprake zijn van slijtage, waardoor hij bij belasting pijn ervaart. Een chiropractor kan dit door middel van bepaalde technieken uitsluiten en eventueel verhelpen. Het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn: vanuit de nek bijvoorbeeld. Een chiropractor komt daar tijdens het nalopen en behandelen van het paard al gauw achter. Deze geeft ook gerichte oefeningen om mee verder te trainen.

- Verder is het niet makkelijk om te oordelen op basis van dit kleine stukje informatie. Een paard dat goed in zijn vel zit en de ruiter vertrouwt, kan in alle omstandigheden functioneren (schapen verplaatst of niet, naast zijn vriendjes of gewoon buiten op rit). Ik denk dat je - als ik zo tussen de regels door lees - goed op weg bent om een vertrouwensband op te bouwen en dat is op de eerste plaats belangrijk. Ook is het goed dat je deze verandering bij hem hebt opgemerkt. Kijk of hij onbelast ook deze (al is het maar een kleine) verandering toont. In dat geval is een controle door VA en/of chiropractor zeker geen overbodige luxe.

Het kan zijn dat ik straks ineens aan allerlei andere zaken denk, maar voor nu is dit even wat in mij opkomt (puur op hetgeen je geschreven hebt). Zelf heb ik een paard getraind dat met het verzorgen en knuffelen helemaal gefocust was op mij, maar met rijden merkte ik dat het niet helemaal ging zoals het zou moeten. De eigenaar hield vol dat ik gewoon meer en intensiever met haar moest rijden, maar ik bleef naar mijn gevoel luisteren: ik ben gestopt met rijden, omdat ik heel sterk het idee had dat er wat met haar rug was. Het heeft weken geduurd voordat de eigenaar een VA liet komen, maar wat was ik blij dat ik niet door was blijven rijden. Het was inderdaad een probleem in haar rug. Dit hoeft bij jouw verzorgpaard niet zo te zijn! ;)

EvaTommie

Re: wat is hier aan de hand? dipje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 18:46

Heel erg bedankt voor je info. erg fijn. aan de longe duurt het even maar dan gaat hij heel mooi laag lopen (linksom) in draf, en rechtsom gaat het een stuk moeilijker maar daar weken we aan( maar hij loopt uiteindelijk wel ontspannen :)) .
dat van die balkjes wil ik zeker gaan proberen hij is ongeveer 1,50 hoe ver moeten de balkjes uit elkaar?
(zelf had ik hier ook wel aan gedacht maar nooit uitgevoerd) ik ga ook wat korter de oefeningen vragen, hopelijk stimuleert dat ook weer goed, en misschien zijn de makkelijke TREC oefeningen ook wel interessant om te doen. (als iemand ervaring ideeën of tips heeft altijd welkom! ben erg interesseert in al dat TREC)
helaas deze week niet kunnen rijden ivm het k*t weer en de berm/ weiland te drassig zijn om in te rijden :(

Shenavallie heel vervenld voor t paard dat je moest trainen! is het verholpen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:13

Sorry, ik zit niet elke dag op Bokt, vandaar dat ik nog niets van mij had laten horen. ;)

Dat van die balkjes hangt niet af van de hoogte van je paard, maar van de passen die hij maakt. In eerste instantie kun je de balkjes zo neerleggen, dat er een ruime stap van jezelf tussen ligt en dan kijken hoe jouw paard erover heen loopt. Als je ziet dat hij de pas niet af kan maken, dan kun je de balkjes verschuiven naar breder of smaller (afhankelijk dus van de lengte van zijn pas).

Ik heb zelf geen ervaring met TREC, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen. Wel kan ik je adviseren om zoveel mogelijk variatie in te brengen, dus niet elke dag hetzelfde.

Wat betreft het paard dat ik trainde: die hebben we helaas moeten laten inslapen. Toen uit de controle kwam dat er (inderdaad) een rugprobleem was, die onomkeerbaar was en zeker niet te verhelpen of verlichten, heeft de eigenaar direct besloten haar uit haar lijden te verlossen.