Paard wordt druk op wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamaraa18

Paard wordt druk op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 17:02

Hallo,

ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn probleem.

Vorige week had ik een dressuurwedstrijd. Ik had toen twee paarden mee. Eerst de een gereden en daarna was de ander aan de beurt. Dat ging prima, maar toen ik weer rustig terug naar de trailer wilde stappen na de proef nam ze het over. Ze wilde namelijk niet rustig terug stappen maar het liefst zo snel mogelijk! Ze ging over in draf-galop en dat ging samen met een beetje bokken en van voren omhoog huppen wanneer ik haar de bocht om wilde sturen, want zo wilde ik niet naar de trailer. Vervolgens maar afgestapt en aan de hand meegenomen naar de trailer. Ze was nog wel druk, maar ik wil geen ongelukken maken dus vandaar het afstappen. Eenmaal bij de trailer was ze rustig en moe. Ik snap dat ze graag terug wilt naar de trailer en het andere paard, maar ze kan ook gewoon rustig blijven en zeker niet gaan bokken / harder lopen.

Vandaag had ik een springwedstrijd en alleen dit paard was mee. Een tijd geleden was ze een stuk rustiger dan dat ze nu is. Het lijkt soms wel erger te worden. Was ze alleen, dan kon je haar gewoon rustig opzadelen. Nu deden we dat binnen naast de inrij bak, omdat het regende. Daar aangekomen werd ze al druk. Eenmaal opgezadeld wilde ik opstappen maar dat ging ook niet zo eenvoudig, want ze wilde niet stil staan. Toen ik er eenmaal op zat wilde ze het liefst weer zo snel mogelijk naar de trailer toe. Richting de bak wilde ze niet, wanneer ik dat probeerde kwam ze wat omhoog. Uiteindelijk is het wel gelukt met moeite. Met inrijden is ze in het begin dan nog wat druk, maar vanzelf werd ze gelukkig rustiger. In de springring heeft ze ook nergens meer last van.

Wat moet ik hieraan doen? Iemand die ik ken zei 'aanpakken' en mijn instructrice zei dat een oor netje ook wel kon helpen.

Verdere informatie over dit paard: ze komt gemakkelijk omhoog, voornamelijk op wedstrijden. Ik moet dan ook gelijk de ring in en niet meer stil staan anders gaat het fout zeg maar.
Het betreft alleen de wedstrijden. Thuis is er niet veel aan de hand.
Het is een 5 jarig paard en op dit moment rijden we al ruim een jaar wedstrijden. Helemaal in het begin wilde ze ook omhoog komen met allen opstappen. Dit is al niet meer zo. Verder is het een kijkerig beestje, maar in de springring kijkt ze dan weer nergens naar! Ik probeer zo veel mogelijk zelf rustig te blijven, maar soms is dat nog wel moeilijk. Zeker niet dat we haar afstraffen, want waarom ze het precies doet weten we niet.

Ik hoop dat ik een goed beeld heb kunnen vormen, als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Misschien dat iemand dit probleem ook heeft (gehad) en/of een oplossing weet om haar rustig te krijgen? Want het is echt een top paardje, maar op deze momenten is het niet echt leuk meer.