Even kort mijn verhaal dan is daarna mijn vraag waarschijnlijk duidelijker
. Vorig jaar december hebben we het paard van mijn vriend moeten laten inslapen omdat hij erg ziek was. Dit is een lijdensweg van twee jaar geweest en hebben uiteindelijk moeten besluiten dat dit beter was. Dit was een quarter horse van 15 jaar. Na veel verdriet en het een plaats geven zijn we gaan kijken voor een nieuw paardje. Dus sinds vorige week heb ik weer een quarter gekocht, van pas (7 mei) vijf jaar. Vorige eigenaar en stal eigenaar ken ik goed en zij vertelde mij dat dit een ontzettend brave ruin was waar ik alles mee kon. Hij was te lui voor de westernsport dus is hij meer voor recreatief (voor mij ideaal) Ik heb hem een maand lang van te voren mogen rijden/verzorgen/grondwerken. Met het idee dat dit paard zo mak als een lammetje zou zijn ben ik hiervan uitgegaan. Nu komt het... ik heb zelf nog amper zo'n lastig paard gezien haha. Ik heb ook jaren op westernstallen gewerkt maar ik vind hem wel erg heftig.
Voorbeelden van wat hij doet;
- schrikt buiten van alles, ook met wandelen. Dan wilt hij rennen en omhoog komen.
- longeren is een grote bok en ren partij (ook kont naar binnen draaien en stampen)
- rijden in bak schrikt hij ook opeens van alles
- Als ik alleen de bak ik ga wilt hij rennen als ik hem vast hem om bijvoorbeeld grondwerk te doen en schrikt ook van alles.
Nu weet ik heel goed dat ik hier de oorzaak van ben. Alleen nu zit ik in een vicieuze cirkel. Doordat hij me verrast heeft de eerste keer met zo hard te bokken ben ik best bang en heb ik geen vertrouwen in hem, dit voelt hij en heeft geen vertrouwen in mij dus is bang of juist dominant en daarmee maakt hij mij weer bang en begint het verhaal opnieuw.
Ik zou heel graag willen dat dit gaat werken maar het lukt me niet om mij over mijn angst en geen vertrouwen heen te zetten. Want als ik eenmaal heb doorgezet met onze trainer erbij kan ik een zak over zijn hoofd trekken en schrikt hij nog niet.
Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen want ik word er verdrietig van dat ik met spanningen naar mijn paard moet gaan.
Liefs