Ik leer maar niet vertrouwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AllieCD

Ik leer maar niet vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 10:58

Hallo iedereen,

Even kort mijn verhaal dan is daarna mijn vraag waarschijnlijk duidelijker :-). Vorig jaar december hebben we het paard van mijn vriend moeten laten inslapen omdat hij erg ziek was. Dit is een lijdensweg van twee jaar geweest en hebben uiteindelijk moeten besluiten dat dit beter was. Dit was een quarter horse van 15 jaar.

Na veel verdriet en het een plaats geven zijn we gaan kijken voor een nieuw paardje. Dus sinds vorige week heb ik weer een quarter gekocht, van pas (7 mei) vijf jaar. Vorige eigenaar en stal eigenaar ken ik goed en zij vertelde mij dat dit een ontzettend brave ruin was waar ik alles mee kon. Hij was te lui voor de westernsport dus is hij meer voor recreatief (voor mij ideaal) Ik heb hem een maand lang van te voren mogen rijden/verzorgen/grondwerken. Met het idee dat dit paard zo mak als een lammetje zou zijn ben ik hiervan uitgegaan. Nu komt het... ik heb zelf nog amper zo'n lastig paard gezien haha. Ik heb ook jaren op westernstallen gewerkt maar ik vind hem wel erg heftig.

Voorbeelden van wat hij doet;
- schrikt buiten van alles, ook met wandelen. Dan wilt hij rennen en omhoog komen.
- longeren is een grote bok en ren partij (ook kont naar binnen draaien en stampen)
- rijden in bak schrikt hij ook opeens van alles
- Als ik alleen de bak ik ga wilt hij rennen als ik hem vast hem om bijvoorbeeld grondwerk te doen en schrikt ook van alles.

Nu weet ik heel goed dat ik hier de oorzaak van ben. Alleen nu zit ik in een vicieuze cirkel. Doordat hij me verrast heeft de eerste keer met zo hard te bokken ben ik best bang en heb ik geen vertrouwen in hem, dit voelt hij en heeft geen vertrouwen in mij dus is bang of juist dominant en daarmee maakt hij mij weer bang en begint het verhaal opnieuw.

Ik zou heel graag willen dat dit gaat werken maar het lukt me niet om mij over mijn angst en geen vertrouwen heen te zetten. Want als ik eenmaal heb doorgezet met onze trainer erbij kan ik een zak over zijn hoofd trekken en schrikt hij nog niet.

Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen want ik word er verdrietig van dat ik met spanningen naar mijn paard moet gaan.

Liefs

rina

Re: Ik leer maar niet vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:15

Ik weet niet waar je woont, maar ik zou toch iemand zoeken die je kan ondersteunen op de dagen dat je niet met je trainer bezig bent. Gewoon voor een bepaalde periode, zeg eens een maand of 3. Zo te lezen weet je paard gewoon dat jij bang van hem bent en maakt er misbruik van. Hij zit je dus een beetje in de maling te nemen en zonder ondersteuning denk ik dat je het niet gaat redden daar doorheen te komen. Mag ik weten hoe hij gefokt is??? Ben ook een Quartermens :D

AllieCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 11:26

Bedankt voor je reactie. Daar was ik al bang voor dat hij me in de maling is het nemen haha. Zit nu in Brunssum (zuid limburg) op een stal.

Het is een breedingstock paardje...zit gedeelte paint in. Normaal ben ik het liefst van de full quarters oals mijn vorige paard Little CD maar dit is dan weer een nieuwe uitdaging zullen we maar zeggen. Oke komt de bloedlijn..;-)

TC Bright Smoke

papa; Haidas little smoke (overgroot opa is peppy san badger) Mama; Miss moon O'lena

Maar moeders kant is paint erbij gekomen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:41

Grinnik leuk cutting gefokt. Snap ik je probleem ook iets beter :D En ja de oude paardje is ook cutting gefokt, maar die lijn is toch heel anders. Ik heb zelf een kleindochter van CD Olena gehad die was veel zachter van karakter dan de andere QH die ik heb (Docs Cinch Bet). Beide staan wel in mijn profiel :D
De Haidas staan erom bekend dat ze veel pepers hebben. En een redelijk eigen mening. Als je van dat zachte komt van de CD's zul je idd een stuk sterker in je schoenen moeten staan voor de bloedlijn die je nu hebt.

En bij SPB is het idd makkelijker te zeggen dat het een QH is ;) Dat uitleggen van hoe precies is vaak zo moeilijk. Maar een SPB is ook leuk hoor.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:43

Is je maand proeftijd nou al voorbij?
Ging het tijdens die maand wel goed?

AllieCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 12:40

Ja die proeftijd is nu over maar heb em gekocht omdat het wel een vrolijk paard is en ik er veel van kan leren. Heb ook het idee dat er een klik is maar ik weet gewoon niet hoe ik zekerder kan worden en dit kan uitstralen naar hem. In die maand ging het ook op en neer.

Dus sta nog altijd open voor jullie tips.

@ rina. Jij hebt ook leuke paardjes! Als je nog tips hebt hoor ik ze graag

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:42

Ik zou ook kijken of iemand je les kan geven/ondersteunen als ik jou was. Je zegt zelf al dat het een vicieuze cirkel is waar je in zit en het is lastig om daar zelf uit te komen. Een buitenstaander kan je net weer ff goed op weg helpen en je zekerder maken.

Ik heb geen ervaring met quarters, maar ik herken wel acties van jouw paard in de mijne. Nu na alle lessen die we hebben gehad ben ik een heel stuk zekerder en ben ik niet meer zo onder de indruk van haar fratsen als eerder, zowel op de grond als onder het zadel. Dat was me alleen echt niet gelukt. Het kost natuurlijk ook wel wat, maar je krijgt er zoveel meer plezier van terug.

Heel veel succes met je paardje in ieder geval!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:45

is het niet een kwestie van teveel voer /energie ??

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:43

Lastig dit... Zeker omdat je paard dus super braaf kan zijn!
Ik heb zelf vrij weinig met quarters, maar zo te merken zijn er andere mensen die je daar wat over kunnen vertellen.

Ik snap je probleem met je vicieuze cirkel wel heel goed. Ik kan zelf ook altijd heel goed merken hoe ik in mijn vel zit als ik bij de paarden ben. Vind dat soms ook niet zo fijn (ik koppig, dus paard ook koppig etc).

Misschien kan het je helpen om elke keer goed op te letten wat je lijf doet. Sta je stevig, voel je je stabiel? Leer daarmee de grenzen kennen en zorg dat je daar net binnen blijft. En dat is zoveel makkelijker gezegd dan gedaan... Dat lukt mij (nog) niet, maar het helpt me vaak wel om me bewust te zijn van mezelf. Bijvoorbeeld toen ik net van mijn paard was gevallen (pols gebroken) en het paard en ik wat schrikachtig van elkaar waren.
Vaak merk ik dan dat als ik even een momentje neem, ik me veel steviger/beter voel dan voor dat momentje en dat ik de volgende stap ook wil proberen.
Ook daarin kun je merken dat je het juist nodig hebt dat er iemand bij je is. Misschien kun je ook opmerken of het ok is dat diegene naast je staat, of misschien wel aan de bakrand, of gewoon op stal rond loopt.

En veel geduld... dus heel veel succes!

AllieCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 09:24

Hallo iedereen,

Bedankt voor de behulpzame reacties. Ik heb er veel aan gehad. Ik zet hem ook weleens in de stapmolen voordat we beginnen met werken en dan is hij al een stuk rustiger.

Gisteren was ik het rijden en vroeg mijn trainer of ik lef had. Ik zo ... neeeee. Dus ik maak een stop met mijn paard om met hem te praten en hij loopt naar ons toe en pakt het hoofdstel uit. Dus ik had niets meer, geen bit, hoofdstel of teugels en toen moest ik stap, draf, galop en galopwissels maken haha. Alles was gelukt en ben dus super trots op ons. Het is vooral het begin dus.

Het voer hebben we ook aangepast want hij kreeg erg goed voer terwijl hij niet zoveel hoeft te doen haha.

Bedankt iedereen!