Juliette61 schreef:@Koper, hij is al bang als er iemand de stal in komt, maar als ik hem probeer consequent het halster omdoe, of zadel omdoe, dan wordt hij juist bang.
Nu wel een manier gevonden, als ik hem in de stal totaal negeer, DAN komt hij naar me toe.
Als ik heel rustig blijf, dan doet hij wat minder bang.
Als hij eenmaal gepoetst, vind hij het heerlijk, al schik hij van elk geluid, bij iedere ruiter...
Tijdens de lessen waarin hij niet loopt, dan ga ik nu vaker naar hem toe.
Als hij wat meer ontspant, dan is hij kalmer, maar ik wil hem gewoon helpen om daar sneller naartoe te helpen!
Klinkt goed, Juliette!
Ik denk dat je te maken hebt met een heel onzekere pony, juist doordat hij zoveel verschillende mensen ziet op een dag die alles weer op een andere manier doen. Wat je nu omschrijft is een manier om de pony de mogelijkheid te geven zelf contact te zoeken wanneer hij dat wil, dus zonder opdringen met halsters enzo. Dat is denk ik ook de goede manier. Geef hem een beetje het heft in handen, laat hem bepalen wanneer hij contact wil en accepteer het ook wanneer hij het niet wil. Hierdoor krijgt hij wat meer controle over zijn omgeving, wat zijn stressniveau weer kan verlagen.
Als jij dit als enige doet, zal de pony gestresst blijven reageren bij andere mensen. Het probleem wordt dan ook niet opgelost. Wel kan je hem een rustpunt geven op de dag door op deze manier door te gaan.