Paard die poep eet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jansen44

Paard die poep eet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 08:33

Ik heb nu een maand of 6 een nieuwe pony ( 4 jaar net geruint), vanaf het begin weinig mest in de stal gevonden. Nu is hij een paar dagen ruin en vanmorgen hellemaal geen poep in de stal ?
In de wei vindt ik wel poep...dus het gaat niet om een verstopping.
Is er iemand bekend met paarden die hun eigen poep opeten en wat kan ik daar tegen doen?
Groetjes *

Kala

Re: Paard die poep eet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 08:37

Vaak (niet altijd) is het een teken van vitamine tekort, áls hij daadwerkelijk alles opeet. Kan ook zijn dat hij zich niet veilig voelt in de stal en daar niet poept.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:08

duidelijk een vitamine tekort Er is een pasta die je in de mond moet spuiten 2 x per jaar voor een vitamine boost En er verder elke dag wat zee wier bijgeven is erg rijk aan vitamine en mineralen En ze gaan er nog eens mooi van glimmen

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:12

Hij kan idd duiden op een tekort aan vitaminen/mineralen, maar ik kan me niet voorstellen dat je paard de hele stal schoon zou eten. Lijkt me eerder dat hij gewoon niet poept zoals bovenstaand beschreven. Weet je trouwens zeker dat hij wel in de wei poept? Kan dat niet van een ander paard zijn?

Heeft hij geen pijn van het ruinen? Ik heb daar geen verstand van, maar als je zegt een paar dagen geleden... Eet hij wel?

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:13

kan ook verveling zijn en/of gebrek aan ruwvoer (in de stal).
probeer eens een heleboel hooi klaar te leggen voor de nacht en kijk of het verbetert; anders paard buiten laten 's nachts?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:18

Die van mij zijn we ook er achtergekomen door een stalgenoot dat ie poep eet dus we hebben hem een vitamine spuit gegeven

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:21

Het is meestal verveling op stal. Die van mij deed het ook op de vorige stal waar ze weinig buiten kwam en te weinig hooi kreeg.

Ze doet het nu niet meer nu ze voldoende hooi krijgt en voldoende buiten staat.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:31

Ook ik denk meteen aan vitamine(je ziet veulentjes ook weleens mest van hun moeder eten om zo meer vitamine binnen te krijgen). Je kunt altijd wat proberen om te kijken of het werkt.

Het is trouwend een paard dat poep eet, niet een paard die (het is ook dat paard en niet die paard, makkelijk ezelsbruggetje:P)

Succes en ik hoop dat het werkt!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:56

MayDayParade schreef:
Ook ik denk meteen aan vitamine(je ziet veulentjes ook weleens mest van hun moeder eten om zo meer vitamine binnen te krijgen). Je kunt altijd wat proberen om te kijken of het werkt.

Veulentjes eten moeders poep niet vanwege de vitamines in de poep. Daar zitten maar erg weinig bruikbare vitamine nog in(voornamelijk de in vet oplosbare en daar heb je er niet snel te weinig van)

Veulentjes eten de poep van moeder omdat daar belangrijke darmbacteriën in zitten die een heel jong veulen nog niet heeft.

Volwassen paarden die op stal poep eten is vrijwel altijd ruwvoergebrek.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:57

Die van mij staat 24/7 op het land met extra ruwvoer dat ze zelf kunnen kiezen en toch eet ie poep dus bij ons is het echt zeker vitamine te kort

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:37

NatasjavE schreef:
MayDayParade schreef:

Veulentjes eten moeders poep niet vanwege de vitamines in de poep. Daar zitten maar erg weinig bruikbare vitamine nog in(voornamelijk de in vet oplosbare en daar heb je er niet snel te weinig van)

Veulentjes eten de poep van moeder omdat daar belangrijke darmbacteriën in zitten die een heel jong veulen nog niet heeft.

Volwassen paarden die op stal poep eten is vrijwel altijd ruwvoergebrek.

Ah, Mij werd verteld dat het van wegen de vitamine was, weer wat geleerd! Klinkt ook wel logisch als je er zo over nadenkt.

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:01

Ik weet niet of het geval zo is met paarden, maar als ie iemand anders poep opeet,
Zou het ook qua dominantie kunnen komen..
Dit is wel het geval met honden.., weet niet of het ook zo met paarden is..

Jansen44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 17:15

iedereen bedankt voor de reacties, ik ga de vitamine spuit geven.
Hij krijgt 3x per dag ruim hooi en 2x per dag muesli staat overdag buiten en de nacht binnen, hij gaat wel liggen in zijn stal dus voelt zich wel veilig..
En voor het ruinen was er al te weinig mest dus van de pijn zal het niet zijn. En in de wei poep hij over de poep van het andere paard heen, dat is wat paarden uit dominantie zouden doen.
Vriendelijke groet *

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:10

Hoi,

gisteren mestte het paard voor me in de les en mijn paard vloog er direct op en begon ervan te eten. Ik heb altijd gehoord dat het een vitaminen tekort zou zijn maar hij krijgt constant vitaminen bij en ik laat om de 6 maanden bloed trekken.
Het andere paard staat wel permanent op de wei en mest dus heel groen?
Ik snap er niks van. In de wei enzo doet hij dit niet van de andere paarden...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:15

Misschien is het een gedragsprobleem? Als hij het in de wei niet doet?

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:24

ik heb wel eens gehoord dat je een paard dat poep eet pindakaas moet voeren, maar heb eerlijk gezegd geen idee of dit echt waar is en of dit niet schadelijk is.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:56

Bel je DA erover!