Ik zit met een probleem, of beter gezegd, een probleemsituatie met met paard waarbij ik graag jullie adviezen even hoor.
Het gaat een lang verhaal worden, maar zo is wel gelijk alles duidelijk, en dat vind ik fijner dan waneer er nog allerlei informatie ontbreekt

Klein beetje achtergrondinformatie van het paard.
Het betreft mijn 5-jarige KWPN merrie, [naam]. [naam] is een aanhankelijk, lief en nuchter paard.
Zeker gezien haar jonge leeftijd is ze heel relaxed in d'r koppie. Buiten is ze ook niet snel van iets onder de indruk. Tuurlijk schrikt ze wel is of vind ze iets eng, maar veel meer dan een sprong opzij of wat versnellen zal ze niet snel doen, en verder heb ik haar gewoon onder controle.
Maar het is wel een erg onzeker en gevoelig paard, heeft veel vertrouwen van de ruiter nodig. Inmiddels hebben wij wel een redelijke band opgebouwd en dat wederzijde vertrouwen is er ook. Als ik laat zien dat iets niet eng is, haar "overtuig", zal ze 9 van de 10 keer dan naar mij 'luisteren'. Verder is ze ruim een half jaar in mijn bezit.
Nu het probleem... [naam] is extreem bang voor vrachtwagens. Op het moment dat er eentje langskomt is het enige wat ze wil vluchten, aan de hand en onder het zadel.
Situatie
Een tijdje geleden had ze een opgezwollen borstspier, waarop de DA ons geadviseerd had 3x per dag 10 minuten op het harde te stappen. 's Ochtendsvroeg (lees; 7 uur 's ochtends) samen met mijn moede naar stal gegaan om even een stukje te lopen. M'n moeder ging met d'r wandelen, en ik fietste nog een stukje mee (moest daarna snel door naar school, vandaar dat mijn moeder dit deed. Zij rijd ook paard, t'is niet dat ik haar zomaar even met m'n jonkie op de weg liet lopen,ze wist wat ze deed om zo maar even te zeggen).
Op het moment dat wij bijna de oprijlaan van stal af zijn, komt er een vrachtwagen voorbij rijden (logisch op dat tijdstip). Toen ging het bijna mis... [naam] raakte volledig in paniek, probeerde zich los te rukken en weg te rennen. Gelukkig kon m'n moeder haar houden, mede omdat ze in de paniek niet zo snel wist war ze heen moest vluchten, en omdat de vrachtwagen door reed en uit beeld verdween, waardoor ze weel langzaam kalmeerde. Inmiddels was ik ook bij hun (reed al een paar meter verder, fiets op de grond gegooit en terug gerend) en van mij kalmeerde ze gelukkig weer, en hebben we ook nog gewoon een stukje kunnen lopen.
Dit was de eerste keer dat wij een vrachtwagen tegen gekomen zijn, en voor mij ook de eerste keer dat ik mijn paard zo in paniek gezien heb.
Maar dat moment dat de vrachtwagen kwam... Ik zag alleen nog maar pure paniek in d'r ogen, haar hele lichaam straalde doodsangsten uit... Het is geen paard dat zomaar door je heen rent, en ook niet eentje die van je wegrent, al helemaal niet op de "openbare weg", maar toen... Ze was voor niks en niemand aan de kant gegaan, zeker weten, ze was zo bang.
Ik zou niet eens willen weten wat er gebeurd was als wij al wel op dezelfde weg als de vrachtwagen gelopen hadden, in blinde paniek gaat een paard immers voor vrijwel niks meer aan de kant

Ik heb even met tranen in m'n ogen gestaan, zoveel pure angst bij mijn maatje, ze was zo bang... D'r hele uitstraling, maar vooral die blik in d'r ogen, zal ik niet snel kunnen vergeten

Onder het zadel heb ik het later ook een keer gehad, maar toen was de vrachtwagen nog op redelijke afstand en reed hij ook gewoon door. Al was haar reactie hetzelfde, alleen maar willen vluchten, maar ook wederom in de paniek niet weten waarheen.
(Ik straf haar trouwens niet op deze momenten! Ik probeer haar te kalmeren en door de lopen/rijden alsof er niks gebeurt is)
Het is nu 2x goed gegaan, en verder staat ze niet in een gebied waar nou veel vrachtwagens komen. Maar ik ben zo bang dat het wel een keer misgaat, dat wij wel een keer op dezelfde weg als de vrachtwagen lopen/rijden...
Ik vind het lijken alsof ze een trauma heeft, alsof er vroeger voor ze bij mij kwam iets gebeurt is met een vrachtwagen. Al zal ik dit nooit 100% zeker weten, ben ik er wel van overtuigd dat het zoiets moet zijn.
Bij bussen of grote aanhangers doet ze niks, het is echt alleen bij vrachtwagens. Daarom vind ik het ook zo moeilijk om nou precies te achterhalen wat ze nou zo eng vind aan die dingen.
Heeft er iemand ervaring met zoiets? Of met getraumatiseerde paarden en die dit herkent? Alle tips of adviezen welkom, hulp kunnen wij goed gebruiken!
Ik wil haar zo graag van deze angst afhelpen. Ik ga graag met haar naar buiten, [naam] vind dit ook echt heerlijk! Maar ergens in m'n achterhoofd ben ik toch altijd bang dat we een vrachtwagen tegenkomen.
Het is nog langer geworden dat ik dacht, heel erg bedankt als je alles gelezen hebt!
Ik hoop dat iemand ons kan helpen

[naam] & [naam]
Ik moet hier echt maar het "geluk" hebben dat ik er een tegen kom, is niet zo veel namelijk