Ik zou eerst even rustig de tijd nemen je nieuwe paard te leren kennen (en hij jou). Ook zal hij waarschijnlijk aan de nieuwe stal en alles er omheen moeten wennen. Het is natuurlijk er paard verschillend hoe lang dat duurt, maar ik denk dat vooral belangrijk is dat je niets overhaast. Ik ben er niet voor meteen te gaan rijden bijvoorbeeld. Waarom niet eerst eens lekker gaan wandelen, het terrein verkennen, wat poetsen en tutten en lekker op de wei en wat grondwerken? Je merkt vanzelf wanneer je ruin zich gaat ontspannen en toe is aan meer.
Naar buiten zou ik persoonlijk pas doen als ik me rustig voel met het rijden in binnen- of buitenbak en op het terrein. Ik zou zeker iemand meenemen de eerste keren, bijvoorbeeld te fiets of lopend. Je paard voelt zich waarschijnlijk zekerder als er iemand bij is en jij misschien ook
Ook voor de veiligheid lijkt me dit aan te raden. Nog beter is om samen met een ander, rustig paard voor het eerst naar buiten te gaan.
Kortom: leer elkaar rustig kennen, heb plezier met elkaar en kijk naar hoe hij reageert op dingen en bedenk dat het vaak wel een half jaar duurt voordat je echt aan elkaar gewend bent (soms nog langer)
Veel plezier!!