Paard wil niet meelopen en rent weg!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wally_1998

Paard wil niet meelopen en rent weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:07

Hallo,
Ik heb een probleempje.

Mijn haflinger kan niet met me meelopen aan een halstertouw. Als ik hem meeneem naar de wei trekt hij zich los en rent er vandoor. Als ik hem wil halen uit de wei en ik hou aan zijn halster vast, dan rent die me omver. Ik kan wel vast blijven houden maar dan neemt hij me mee door heel de wei. Laatst heb ik een trap tegen mijn hoofd gekregen omdat ik hem vast bleef houden terwijl hij er in galop vandoor ging. Hebben jullie tips hoe ik dat kan oplossen?

Alvast bedankt.

Puckje10

Cheese

Re: Paard wil niet meelopen en rent weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:09

Een hengsten halstertouw kopen. Zo een met een kettinkje aan het begin.
Doe deze in zijn mond. Mocht hij dan een ruk geven dan trek je hem in zijn mond.
Natuurlijk niet zomaar gaan lopen trekken :P
Of een longeerlijn gebruiken. Kan hij rondjes om je heen gaan rennen als hij hem weer eens smeert haha.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:11

Een touw over zijn neus en een sterke kerel.
Halverwege het touw er nog een extra knoop in doen zodat ie wat minder makkelijk door je hand schiet.

Hij weet dat hij dit van je kan winnen. Die kans moet je hem niet meer geven.
Nooit meer. En veel grondwerk. Stilstaan, achteruit gaan, meelopen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:12

Hey Puckje10, ik denk dat je paard geen respect heeft, puur om de redenen die ik lees.

Je paard rent voor je weg of rent met jou weg of wilt niet komen... Dat is meestal dat paarden dan geen respect hebben. Heeft de mijne ook een tijdje gehad, een maandje of twee. Toen heb ik veel grondwerk met hem gedaan en gewoon standaard dingen. Hem eerst gelokt met voer en dat langzaam afgebouwd. Nu is het niet heel erg slim om met voer een paard te lokken want dan bestaat de kans dat ze nog meer over je heen gaan lopen.

Grondwerk helpt heel veel. Heb je je paard te pakken, laat hem dan eerst stilstaan, achteruit lopen, je volgen etc. Zo koppelt je paard het uit de weide halen niet met poetsen, rijden etc, maar ook met andere dingen en afwisseling. :) Afwisseling is het beste voor je paard.

Maar bij mij hielp het, twee dagen met een plukje hooi en daarna gewoon de wei in lopen.

Wat ook helpt is zigzaggen, dus niet direct naar je paard stappen.

Lisaapee, hmm hengstentouw en dan die kettingen zijn mond? Sorry maar ik denk niet dat het om een agressief paard gaat. Je lost het probleem nu niet op, je maakt hem groter meid. Je moet het oplossen. Als je een longeerlijn gaat gebruiken kan hij nog steeds weglopen. Dit moet juist verholpen worden. :)

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:13

Neem een grondwerk les?
En/of je paard verplaatsen met het hoofdstel + een hengstenketting ;)

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:15

Hij heeft het alleen met een halster. Als hij zijn hoofdstel aan heeft dan is er niks aan de hand.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:16

Ik zou persoonlijk nooit met een hengstenketting werken. Het probleem is nu denk ik nog niet zo groot om dit te gebruiken. Gebruik eerst andere middelen dan in een keer naar zo'n extreem middel te gaan zoals een hengstenketting.

Vriendin van mij had een paard dat agressief was volgens haar. Ik heb hem bij zijn halster gepakt, rondjes met hem gelopen en hij was super braaf, deed niks. Bij mijn vriendin steigerde hij en deed hij van alles, de hele truckendoos ging open. Bij mij, super lief, volgen en net een mak lammetje. Hengstenketting is dus niet altijd een oplossing.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:17

Beste TS, waarschijnlijk kan deze pony prima meelopen aan een halstertouw, maar heeft hij voor jou totaal geen respect. Hij ziet je niet als leider en doet wat hij wil. Als jij niet naar hem luistert, dan corrigeert hij jou dmv een trap. Dit is een gevaarlijke toestand. Ik wil je dan ook dringend adviseren om hier goede hulp bij te zoeken. Waarschijnlijk zal de pony zich prima gedragen bij iemand die wel overwicht op hem heeft, maar jij moet leren om dit te krijgen. Dit gaat niet van achter de computer, zoek dus hulp van een ervaren paardenmens!

Met voer lokken is geen goed idee in dit geval, daarmee stel je je niet als leider op. Ook dwangmiddelen als hengstenketting, ketting door de mond -O- zorgen niet voor respect. Begin hier niet aan!!

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:18

Bij mijn zus,moeder en oma doet hij dit ook..

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:19

Dorino schreef:
Beste TS, waarschijnlijk kan deze pony prima meelopen aan een halstertouw, maar heeft hij voor jou totaal geen respect. Hij ziet je niet als leider en doet wat hij wil. Als jij niet naar hem luistert, dan corrigeert hij jou dmv een trap. Dit is een gevaarlijke toestand. Ik wil je dan ook dringend adviseren om hier goede hulp bij te zoeken. Waarschijnlijk zal de pony zich prima gedragen bij iemand die wel overwicht op hem heeft, maar jij moet leren om dit te krijgen. Dit gaat niet van achter de computer, zoek dus hulp van een ervaren paardenmens!

Met voer lokken is geen goed idee in dit geval, daarmee stel je je niet als leider op. Ook dwangmiddelen als hengstenketting, ketting door de mond -O- zorgen niet voor respect. Begin hier niet aan!!

Precies zoals ik zei.

Voer is idd geen goed idee. Heb ik gezegd, maar ik heb het toen enkele dagen gebruikt. Paard komt nu naar me toe en is poeslief. Al kom ik de deur uit en loop ik naar de garage, paard loopt direct naar de uitgang en staat mij op te wachten, ookal was ik niet van plan om naar het paard te gaan. :P gekbeest.

Maar inderdaad, hengstenketting... alsjeblieft begin daar niet aan.

dansae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:24

Hoi hoe herkenbaar. Ik heb een fries gehad ( helaas vorige maand in moeten laten slapen) die ik al heel wat jaartjes kende. Hij is door de eigenaren aan een meisje gegeven maar daar heeft hij het idee opgedaan dat hij wel eens de baas kon worden en totaal geen respect meer had voor het meisje. Dit liep zo uit de hand dat het meisje hem niet meer wilde. De eigenaren vroegen aan mij of ik hem wilde hebben en ja tuurlijk wilde ik dat.
Alleen sleurde hij mij overal naartoe, wilde niet meelopen, draaide ineens om en speurde weg. Wat heb ik gehuild maar ik wilde niet opgeven en ben Parelli/Natural Horsemanship gaan doen met hem. Voor mij ook een hele nieuwe materie en voor hem ook. Maar wat pikte hij het snel op en ik ook en na een maand kon ik gewoon heerlijk met hem wandelen en liep hij zo mak als een lammetje achter mij aan maar hij strafte mij wel gelijk als ik even niet allert was ;.) Probeer het eens.....

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:25

Hier hetzelfde probleem met een 3-jarige.
Bij de ruitersportzaak hadden ze me een hengstenketting geadviseerd en dit was natuurlijk niet de oplossing :').

Longeerlijn maakt bij ons ook helemaal niks uit, rent die alsnog als een ongeleid projectiel rond..

Het is puur een kwestie van respect die die niet heeft naar mensen toe. Zou hier inderdaad hulp bij zoeken van iemand met veel verstand ervan, en niet zomaar aan dingetjes beginnen. :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:28

Hij heeft gewoon door dat hij zich kan losrukken met het halster.
Met een bit in doet hij het niet, dus zou ik dat gewoon een hele tijd doen.
En dan na een tijdje pas weer proberen met halster en heel streng zijn.
Grondwerk kan heel nuttig zijn dus kijk eens rond wat je daarover kan vinden.

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:28

Ja dat klopt. Ik geef in ieder geval niet op . maar elke keer probeer ik het en maak ik een rond reis door de wei..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:29

Tja, ik zou er wel een hengstenketting om doen. Dan leren ze het vlot af. Nu wint hij iedere keer en gaat het van kwaad tot erger..

Bit zou ik dan weer minder snel voor kiezen..

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:30

Puckje, doe wat met deze informatie. Ga lekker aan de slag met je pony/paard en wees de baas. Mijn paard heeft ook boven mij gestaan en sinds enkele maanden was ik het zo beu dat ik hem heb aangepakt en nu is die poeslief. Met rijden is hij niet meer eng en onvoorspelbaar, nu is het echt zo'n schat. Grondwerk heeft mij ook geholpen en gewoon streng zijn.

Alsjeblieft geen hengstenketting, wat heeft het voor zin om met een hengstenketting te lopen? Maakt het van kwaad tot erger. Heb het zelf meegemaakt met een paard van iemand anders.

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:33

Ik ga er wat aan doen.. Hebben jullie een oplossing waar ik als eerste mee kan beginnen

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:38

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:39

Heimdallr schreef:
Puckje, doe wat met deze informatie. Ga lekker aan de slag met je pony/paard en wees de baas. Mijn paard heeft ook boven mij gestaan en sinds enkele maanden was ik het zo beu dat ik hem heb aangepakt en nu is die poeslief. Met rijden is hij niet meer eng en onvoorspelbaar, nu is het echt zo'n schat. Grondwerk heeft mij ook geholpen en gewoon streng zijn.

Alsjeblieft geen hengstenketting, wat heeft het voor zin om met een hengstenketting te lopen? Maakt het van kwaad tot erger. Heb het zelf meegemaakt met een paard van iemand anders.

Wat is er dan met dat paard gebeurd? Hier nog nooit slechte ervaringen. Als je het goed doet heb je hem misschien 2 x nodig dan is t klaar. Ze moeten alleen even ontzag voor je krijgen en beseffen dat ze je niet mee mogen sleuren.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:43

m1992, Paard is als de doods voor die ketting. Ik kwam aanlopen en paard was super bang, zag het in zijn ogen. Was zo zielig. Dus toen heb ik een keer mijn touw gepakt, standaard halstertouw van een paar euros en hij liep rustig en keurig mee. Niks aan de hand. Maar zodra die eigenaar kwam werd hij al gestrest. Heeft dus ook bij iemand anders zitten steigeren en bij de eigenaar doet hij dat continue. Ik weet niet of hij dat nu nog doet maar ik vond het zielig. Kan ook aan mij liggen, ik ben zacht en rustig bij en voor paarden. Soft hands make soft horses :)

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:45

@m1992
Dit kan je uitstekend bereiken zonder een hengstenketting.
Ik geloof niet dat het voor respect zorgt, maar dat ze het enkel niet meer doen omdat het pijn doet.
Ik zou ook loswerken/grondwerk aanraden zodat je aan de relatie, respect en rangorde werkt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:45

m1992 schreef:
Heimdallr schreef:

Wat is er dan met dat paard gebeurd? Hier nog nooit slechte ervaringen. Als je het goed doet heb je hem misschien 2 x nodig dan is t klaar. Ze moeten alleen even ontzag voor je krijgen en beseffen dat ze je niet mee mogen sleuren.

Je moet er wel rekening mee houden dat de ts misschien niet zo sterk in haar schoenen staat en dan wordt het al een stuk lastiger om consequent op te treden.
Bij mij zou het ook geen probleem zijn, maar niet iedereen is van nature zo dominant.
Als dat paardje zich heel sterk weet te maken dan kan ze hem waarschijnlijk met zo'n ketting ook niet de baas anders was het waarschijnlijk al niet eens zo ver gekomen.

Bij mij is het consequent zijn maakt brave horsies Heimdallr. :D

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:47

Kun je hem niet gewoon pakken (aan het halster), ter plekke een (oud) hoofdstel indoen (over het halster heen) en op deze manier (tot je een beter plan hebt) meenemen? Slaan is gewoon lijp....

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:47

Klopt, maar ik zou het liefste willen zien dat ze eerst lekker grondwerk gaat doen en de band tussen haar en haar paard probeert te versterken. Dat het paard haar gaat vertrouwen. Heeft tenminste bij mij geholpen.

Als laatste stap zou ik pas naar een hengstenketting vliegen, ik zou dat nooit als een keer doen. Kost ook wat en meestal gebruik je het daarna toch niet meer.

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:50

Ik word er ook onzeker van.. Omdat hij dat elke keer bij me doet.. Ja, hij weet dat hij dat bij mij kan doen.. Ik heb daardoor ook heel veel vertrouwen verloren.