Hoe moet een merrie op de hengst reageren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gups

Hoe moet een merrie op de hengst reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 09:51

Mijn merrie wordt dit jaar voor het eerst gedekt :D Ik zet haar niet bij een hengst in de wei, maar wil er een paar keer heen gaan..(het is op loopafstand, dit omdat mijn andere pony anders een paar weken alleen is)
Ik kan niet goed zien wanneer ze hengstig is, eigenlijk gewoon helemaal niet. vandaar dat ik gisteren ging schouwen bij de hengst. Had ze bij elkaar in de wei gegaan en dat ging goed.. Uit eindelijk heb ik haar vastgehouden en toen de hengst achter haar stond bleef ze staan voor de hengst! Alleen als de hengst wou springen wou ze dit niet hebben..

Nu mijn vraag; zit ze dan tegen de hengstigheid aan? Is het nu verstandig elke dag terug te gaan? Of om de dag? En stel dat ze niet hengstig is, dan de komende 3 weken om de 2 dagen terug gaan?

Ze vertoonde trouwens totaal geen hengstig gedrag, zoals knipperen, door de benen zakken, staart van de kont (dit deed ze alleen aan het begin om te showen volgens mij :P)

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Hoe moet een merrie op de hengst reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:14

Ik raad je aan om er en ervaren persoon bij te vragen. Dit klinkt niet echt verantwoord. Niet voor jou, niet voor merrie en niet voor de hengst.

ronaldvb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:40

Ik denk ook dat het handig is om iemand met een ervaring er bij te halen.Dan weet je in ieder geval dat het goed gaat.

Gups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 18:35

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben gisteren met haar terug gegaan en ze was hengstig en is dus ook gedekt. Ik ga nog 1 of 2 keer terug om nog een keer te dekken.

ronaldvb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:32

Gups schreef:
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben gisteren met haar terug gegaan en ze was hengstig en is dus ook gedekt. Ik ga nog 1 of 2 keer terug om nog een keer te dekken.

Graag gedaan hopen op een prachtig veulen.Succes met het verloop verder :).

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:18

vroeger gingen we op dag drie en dag vijf van de hengstigheid naar de hengst. Tegenwoordig dekken we alleen nog maar op eisprong

Gups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 20:16

max66 schreef:
vroeger gingen we op dag drie en dag vijf van de hengstigheid naar de hengst. Tegenwoordig dekken we alleen nog maar op eisprong

Dat is inderdaad het mooiste, maar dan zou je haar moeten scannen toch? Deze hengst is maar klein eindje verderop, doe het nu liever een paar keer dat ik zeker weet dat ik de eiersprong niet mis, dan dat ik net een dag te laat ben ofzo :(

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:57

dan moet je scannen ja, kun je precies zien wanneer het ei gaat springen.