paard straffen als ze verdriet hebben?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pandameisje

paard straffen als ze verdriet hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 15:04

Gister middag is er op de manege paard Ieme ingeslapen. Het paard Neeltje waar ik altijd op rijd die was al vanaf veulen bij Ieme. Ze waren dikke vrienden. Maar gister hebben ze Ieme in laten slapen. Toen ik op de stal kwam legde ze gelijk haar oren in de nek en wilde me bijten. Ik negeerde het want ik zag dat ze dit deed gister omdat ze niet vrolijk was. Ben haar gaan poetsen en tijdens het hoeven krabben was ze ook vervelend daar zei ik wel iets van en ze hield op. Vervolgens tijdens het rijden was ze niet te houden ze zocht naar Ieme ze stond stil ze ging rennen en hinneken. Uit eindelijk heb ik half uur stil gestaan omdat ze niet wilde lopen en ben ik er maar vanaf gegaan. toen ze in de zadelplaats kwam rukte zich los en ging naar haar stal en ging ze slaan en gillen naar haar buurman Aldo. Aldo staat nu op de stal waar Ieme stond en die stal is dus naast Neeltje haar stal. Ik haalde haar op heb der halster om gedaan afgezadeld en nog even gepoetst. Daar klaar mee op stal gezet en daarna wilde ze niks meer met mij te maken hebben.

Ik vroeg me af als paard opzoek is naar haar oude vriend die dood is hoe doen jullie dan gaan jullie dan straffen of niet. Ik niet want het is al erg voor de mensen die een paard verliezen maar paarden hebben ook hun verdriet. Als wij zouden gestraft worden voor ons verdriet vinden wij dat niet leuk. Daarom strafte ik Neeltje ook niet.

Anoniem

Re: paard straffen als ze verdriet hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:39

Verdriet, stress, mishandeld, maakt niet uit, een paard moet gewoon luisteren. Dit levert gevaarlijke situaties op.
Maar voorkomen is beter. Kijken naar lichaamstaal en op tijd corrigeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:44

Ik zou ook afstraffen. Stel mijn dochter haar hamster gaat dood en ze is verdrietig en slaat om af te reageren haar broertje en zusje in elkaar, dan fluit je dat gedrag toch ook even heel snel terug? Er zijn grenzen in hoe je kunt en mag reageren, ook voor een paard.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:45

Als dat paard en Ieme vriendjes waren kan dit een emotioneel iets voor haar zijn. Ik zou haar een paar daagjes rust geven. Laat haar het even verwerken en dan komt het vast wel goed!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 20:31

Ik vind dat je paard niet kan straffen als een paard de hele tijd tijdens het rijden aan zoeken is en niet luistert ook al word je strenger dan kan je haar moeilijk gaan slaan. zo straf je het paard ook voor zijn emotie en dat is toch ook niet goed

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 05:15

Wauw... toen ik de titel las dacht ik: are you for real?? Maar ik snap wat je bedoelt TS en waar ik me echt de pleuris van schrik zijn de reacties (op die van Maureen na)

Maar goed. Ik zal dan wel weer een sentimentele penny zijn -O-

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:28

Ik zou het gedrag ook niet afstraffen, geef haar inderdaad een paar dagen de tijd om het te verwerken. Ga voorlopig even niet rijden, wellicht wandelen of alleen poetsen. Het komt vanzelf weer goed.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:37

Ik zou het paard corrigeren, maar wel in zijn waarde laten. Als het beestje zo over de zeik is maak je het door te straffen vaak nog erger. Heeft het paard geen kans gehad om afscheid te nemen? Dit had veel 'verdriet' kunnen weg nemen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:39

Bijten mag natuurlijk niet, dus daarop wel even wat indimmen, maar kan goed snappen dat een dier dan even een paar dagen niet echt in staat is om te werken... Geef het een paar daagjes rust en probeer daarna gewoon weer. :)

Zoiets moet wennen, een paard dat nieuw in een groep komt moet wennen, op een nieuw adres moet wennen en als er een maatje weg is moet hij ook even wennen, zeker als het zo opeens is geweest :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:43

Urielle schreef:
Ik zou ook afstraffen. Stel mijn dochter haar hamster gaat dood en ze is verdrietig en slaat om af te reageren haar broertje en zusje in elkaar, dan fluit je dat gedrag toch ook even heel snel terug? Er zijn grenzen in hoe je kunt en mag reageren, ook voor een paard.

Tuurlijk zijn er ook grenzen voor een paard, maar ik denk dat er wel een belangrijk verschil is hier tussen mens en paard. Een kind kun je uitleggen waarom haar hamster opeens weg is en daarmee ook uitleggen waarom het geen zin heeft om agressief te reageren.

Waarmee ik niet zeg dat alles maar toegelaten moet zijn ;) Ik zou inderdaad duidelijk maken dat bijten nog steeds niet mag, maar dan wel ook leuke ontspannende dingen doen, zoals uitgebreid poetsen oid :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:43

Ik zou het niet zozeer afstraffen maar ze mag zich best gedragen. Ik zou er eerlijk gezegd eerder voor kiezen een paar dagen rustig aan te doen, haar lekker in de paddock te zetten (eventueel met een ander paard waar ze ook goed mee kan). Paarden hebben veel steun aan soortgenoten, zo verwerken ze dit in het wild ook veel gemakkelijker en natuurlijker. Ik had het dus wat anders aangepakt :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:12

Heeft ze ook geen afscheid kunnen nemen van het paard? Zoals aan zijn lichaam snuffelen. Dan snap ik ook wel dat ze zo opzoek gaat.
hoe gaat het nu met haar? Is ze al wat rustiger?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:38

Netam89 schreef:
Ik zou het gedrag ook niet afstraffen, geef haar inderdaad een paar dagen de tijd om het te verwerken. Ga voorlopig even niet rijden, wellicht wandelen of alleen poetsen. Het komt vanzelf weer goed.

Het is toch een manegepaardje voor zover ik begrijp? Dan zal TS er echt niet veel aan te zeggen hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:40

Iolanthe schreef:
Tuurlijk zijn er ook grenzen voor een paard, maar ik denk dat er wel een belangrijk verschil is hier tussen mens en paard. Een kind kun je uitleggen waarom haar hamster opeens weg is en daarmee ook uitleggen waarom het geen zin heeft om agressief te reageren.

Waarmee ik niet zeg dat alles maar toegelaten moet zijn ;) Ik zou inderdaad duidelijk maken dat bijten nog steeds niet mag, maar dan wel ook leuke ontspannende dingen doen, zoals uitgebreid poetsen oid :)

Juist daarom vind ik het voor een paard nog belangrijker om rechtlijnig te zijn in welk gedrag je toelaat en niet. Natuurlijk moet het paard niet even happy met de oortjes erop een parcoursje springen of geconcentreerd zijn proefje lopen maar regelrecht wangedrag kan niet door de beugel, ongeacht wat er achter zit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:42

Ik straf bijten wel af, laat mij niet bijten omdat het paard even nukkig is. Maar... Met een paard die echt niet happy is, ga ik ook niet rijden. Die laat ik in de wei staan even.
Neemt niet weg dat ik wel consequent blijf; wat ik gister niet toe stond, sta ik overmorgen ook niet toe.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:19

Paarden die zo close met elkaar zijn maken echt een rouwproces door. Het kan gewoon even duren voordat ze hun balans weer hebben gevonden. Ik weet niet of ze afscheid heeft kunnen nemen? Dat maakt het vaak wel wat makkelijker. Anders weet ze gewoon niet waar haar maatje is en blijft ze zoeken. Dood is iets wat ze wel begrijpen, als ze het gezien hebben..

Ik geef mijn paarden de tijd om met zoiets om te gaan en zou ze in zo'n geval dus ook even met rust laten.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 20:12

Urielle schreef:
Netam89 schreef:

Het is toch een manegepaardje voor zover ik begrijp? Dan zal TS er echt niet veel aan te zeggen hebben.

de paarden mochten afscheid nemen van hem na afloop vooral de paarden die al vanaf jongst af aan bij hem waren kregen aardig lang de tijd. maar helaas was neeltje in de avond weer opnieuw opzoek naar hem.

en ik heb die les ook niet veel gedaan ben er eerde van afgegaan en toenn lekker gepoetst enzo.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:23

Joolien schreef:
Verdriet, stress, mishandeld, maakt niet uit, een paard moet gewoon luisteren. Dit levert gevaarlijke situaties op.
Maar voorkomen is beter. Kijken naar lichaamstaal en op tijd corrigeren.

Natuurlijk moet een paard luisteren, maar ik vind dat de mens dat ook naar het paard mag doen. Paard gaf vanaf het begin al aan geen zin te hebben in een mens en heeft deze boodschap de hele tijd door proberen te geven.
Desondanks wordt het paard toch opgezadeld, op gereden en aan gefrunnikt.
Dan kan een paard best gevaarlijk worden ja.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:31

Op het moment dat het paard bijt zou ik dat wel afstraffen. Maar ik zou het paard ook gewoon even een paar dagen met rust laten. Dan hoeft ie niet te gaan bijten en dus ook niet gestraft te worden. (dus niet onnodig de box in om te knuffelen)

Paarden gaan vriendschappen aan en als dan z'n levensmaatje weg is dan zal het diertje goed van slag zijn en soms niet reageren zoals je van hem gewent bent.

Mjdr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:22

Afstraffen. Weet hij wel dat hij weg is? Ik ken een paardje die ze beste vriendje ging ook dood en dat paardje was er bij (ingeslapen zag hem dood) en kon sneller "wennen" dat zijn vriendje er niet meer was.

Sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:41

Gecondoleerd iig. Ik zou het ook afstraffen.. Als het zo door gaat krijgt ie je misschien een x echt te pakken!