Niet meer weten wat ik moet doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

biancalaylo

Niet meer weten wat ik moet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:59

Ik weet niet zo goed meer wat ik met me merrie aanmoet...

Tis een merrie van 16, KWPN x Engelsvolbloed.
Nu heb ik der 1,5 jaar stond ik eerst op een stal waar ze elke dag buiten kwam, toen was ze rustig te rijden in de bak, buiten al heel ongeduldig, moeilijk bij je te houden.
Toen ben ik na 9maanden verhuist naar een stal dichterbij,
Hier kwam ze alleen buiten als je zelf deed of onderling regeld.
Nou hier lijkt ze niet tegen te kunnen, werd steeds vervelender,
In de bak hangen, en steeds keihard willen lopen. Wat best frustrerend is!
Buiten kon ik niet meer met normaal bit, er moest een pelham in wilde ik er nog bij me willen houden.
Ging int begin prima, na zo een 7/8 maanden,
Werd ze gek lijkt het wel.
Of we nou naar buiten gingen of in de bak ze ging schudden met der hoofd uit prostest, uit kwaadheid.
Galoperen op de plek, keihard de teugels uit je handen trekken en dan er van door willen racen. Als ik dan ook maar iets wilde vragen ging ze gelijk draven en trekken. Had dus bijna niks te zeggen! Maarja moet tog terug naar stal. Elke x wel goed thuis gekomen maar het ging niet fijn!
Nu heb ik toen de keuze gemaakt tog maar weer terug te gaan naar der oude stal waar ze buiten staan nu op de wei.
Zij heb het prima met der vrienden, maar op mij is ze totaaaaal niet meer gericht,
Als ik wat van der vraag negeerd ze me gewoon. Kijkt alleen maar naar der vrienden.
Nu rijden? Strond vervelend, niet geconcentreerd, niet doen wat ik wil.
Ze wil nu zelfs geen appel meer van me aan nemen terwijl als ze terug de wei op gaat eet ze wel de komkommers van de grond! En ze vind appels wel lekker!
Brok en muesli? Neemt ze ook niet van me aan, slobber? Ook niet meer.
Als ik der roep kijkt ze me aan en gaat dan vrolijk weer door waarmee ze bezig was.
Wat moet ik nou?
Lijkt net of ze me gewoon niet wil.
Of ze bij der paarden wil blijven.
Maar ik wil dressuur kunnen rijden en lekkere buitenritjes kunnen maken. Nu is dit niet meer van toepassing, vind gevaarlijk.
(Nee het is geen slecht passend tuig, zadelmaker enderlijke is al geweest)

Wie weet dat ik moet doen?

jesito

Re: Niet meer weten wat ik moet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:04

Denk dat de vorige stal zoveel stres heeft veroorzaakt dat ze bang is weer bij haar vriendjes weg te moeten.
Probeer eens gewoon in het begin om haar alleen eruit te halen voor wat leuks, bijv. poetsen of een beetje aan de hand grazen en dan weer terug.
Ze moet het vertrouwen weer terug krijgen en richt zich hierdoor volledig op haar vriendjes.
Volbloeden zijn karakterpaardjes, die buig je niet zomaar tot wat jij op dat moment wil.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:04

Hoe zit jij in je vel? Hoe is je privé situatie en hoe sta je op dit moment in het leven?

Mag via pb hoor.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:05

Oja en er zijn maar weinig paarden die interresse hebben in hun baas als ze lekker op de wei staan, dit heet ook een band en die heb je blijkbaar (nog) niet met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:06

Jouw paard is niet strontvervelend maar neemt jou totaal niet serieus. Het wordt tijd dat je leiding gaat nemen en daar zul je serieus mee aan de gang moeten gaan. Zorg iemand die jou hier professioneel mee kan helpen en intensief met je aan de slag gaat.
Verder zou ik even kijken naar het hoofdschudden, want dat lijkt me een lichamelijk iets. Maar als je altijd met pelham rijdt en daar flink aan moet hangen soms dan kan het best zijn dat ze pijn in haar mond heeft.

Edit: Nog even een toevoeging. Ik heb even je foto's bekeken in je profiel en ik vind je paard er minder happy uit zien van het moment dat je hem net had. Ik vind hem onder het zadel ook minder happy ogen lijkt ie in beweging wel minder te zijn.
Ga even goed naar je eigen rijden kijken. Ben je eerlijk tegenover je paard, uit je je frustratie op hem? Zit je hem veel in de mond en beloon je wel of straf je alleen maar?
Even wat zaken wat er ook voor kan zorgen dat jouw paard het niet meer fijn vind om met je aan de gang te gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-05-14 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:11

Klinkt inderdaad alsof het paard geen respect voor jou heeft.

Zoek hiervoor professionele hulp en wees streng maar rechtvaardig.
(dus niet slaan en schelden!)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 17:28

Uhm, moeilijk een goed antwoord geven op allemaal: ik zit goed in me vel, alleen vind de stal waar ze nu staat beetje stomme mensen me oude stal wat leuker voor mij maar minder voor haar.
Uhm ze heb zeker wel respect voor me, zal nooit door me heen gaan enzo, en dat ze me niet serieus neemt geloof ik ook niet zo, als ik in de bak aant rijden ben, ben ik altijd serieus en dat weet ze best,
Echter is zij gewoon liever bij der vrienden dan met mij aant werk.
Ze nam vandaag gelukkig wel weer een handje bix en muesli van me aan.
Alleen ze was buiten nog steeds hyper. (Omdat ik der ken kan ik der goed bij me houden) dat is ook een reden dat ik geen bijrijder neem.