longeren bijna onmogelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flynnieman

longeren bijna onmogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 23:30

men paardje sisco wil gewoon niet gelongeerd worden. Hij blijft gewoon staan en niets kan ervoor zorgen dat hij vooruit gaat, een heel eigenwijs paardje dus :j . ook als iemand naast hem loopt, gaat hij niet vooruit.
weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

Splendid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:37

Je hebt neem ik aan een longeerzweep ???? naast zijn kont en een tik geven en zeggen met een luide stem VOORWAARTS en als die dan nog niet gaat ? Zet een volte uit en gooi hem daar eerst is even los en dan proberen. 8-) :brr:

Kusjekimxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:48

Dat was bij mij ook omdat mijn vzpaardje heel lang stil had gestaan.
Ik ben toen gewoon met hem gaan lopen en steeds iets meer afstand gaan houden tot het steeds meer op longeren ging lijken, wel met een zweepje er achter dat we in een driehoek stonden en het gaat nu al stukken beter :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:49

Het paard kan dus niet eens normaal meelopen, eerst even daarmee beginnen.. daarna goede hulp zoeken.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:53

Haha... hij is de baas op de grond.. :)

Als je hier geen ervaring mee hebt zou ik er niet aan beginnen want je moet niet alleen bluffen: je moet weten wat je doet en dan doorzetten...

Longeerlijn, halster, longeer zweep en handschoen (!)

Maar je kunt ook prima zonder longeerlijn werken als je dat zelf fijner vindt...

Ga met je paard alleen in de bak staan en zorg ervoor dat je zn aandacht hebt. Loop op wat afstand van je paard net wat achter de schouder richting de billen van je paard. Gebruik de longeerzweep niet om hem bang te maken maar om hem te drijven, te bewegen ( eigenlijk gebruik je dezweep om je arm te verlengen en de drijvende beweging te vergroten). Zeg zn naam om aandacht te trekken en gebruik vanaf dag 1 het commando en ook telkens hetzelfde commando.. paardnaam stap.. klikken met tong en kleine beweging met de longeerzweep.. geen knallen geen zwiepen.. zo klein als mogelijk maar zo groot als nodig... zet hij een stapje vooruit goed zo... belonen met je stem... komt hij nasr je toe beweeg je rustig de zweep naar zn schouder en probeer zelf te bepalen wanneer hij mag stoppen en of hij naar jou mag komen... houd de hand aan zn hoofd kant ( de kant waar hij naartoe moet bewegen laag, de hand mey zweep mag je tijdens het drijven wat omhoog en naar voren doen daarna volg je ontspannen achter het paard). Houd het kort ga niet langer dan telkens een kwartiertje oefenen.. eindig wanneer het goed gaat en belonen belonen belonen... :)

Ik zelf ben meestal niet zo streng met jonge paarden wanneer ze even steun bij mij zoeken... maar wel pas nadat ik ze die ruimte en goedkeuring geef... doen ze niet wat je vraagt, blijf geduldig en begin de oefening opnieuw... paarden snappen in het begin echt niet waarom ze je eerst altijd braaf moeten volgen en nu ineens ' van je weg/ om je heen' moeten bewegen...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:54

Eigenwijs paard of rem jij te veel met je lichaamspositie?

aeolusnr1

Re: longeren bijna onmogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 01:44

Paarden zijn echt niet eigenwijs, aan jou om het paard dus duidelijk te maken wat je van hem vraagt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:52

Inderdaad, je paard neemt je totaal niet serieus, en dat moet snel gaan veranderen. Omdat we vanuit hier niet kunnen zien wat er mis gaat wil ik je aanraden om een cursus grondwerk te gaan volgen. Dan leer je hoe je je paard in beweging kunt krijgen.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 20:13

bedankt allemaal voor jullie hulp en tips :D heb de hulp ingeroepen van verre familie die veel meer ervaring heeft met longeren en het gaat al veel beter *\o/*

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 01:31

Gelukkig dat het beter gaat! :D