Paard bang voor het zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Paard bang voor het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 17:30

Hoi!
Toen mijn verzorg paard zadelmak is gemaakt, is er wat mis gegaan waardoor ze nu heel angstig voor het zadel is.
Eigenlijk is dat er nooit meer uitgegaan.
Een paar jaar terug heeft Kaya een dood veulen gekregen en sindsdien is het alleen maar erger geworden.
Ze is al wel na gekeken maar er was niks te vinden.
Ze vind het niet eng als ik op haar stap, alleen als ik iets op haar rug leg. (ook dekjes en dekens)
Hebben jullie een idee hoe ik dit er nog weer uit krijg?
Want soms is ze geneigd de lucht in te gaan..

Alvast bedankt!

Angela

Re: Paard bang voor het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:09

Je moet haar desensibiliseren voor het zadel. Dat is dus net zo lang benaderen en op het juiste moment weer weglopen met het zadel tot ze het niet meer eng vind. Ik denk wel dat je dit onder prof. begeleiding moet doen. Als je het namelijk verkeerd doet, wordt het alleen maar erger.

leefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:38

Mijn vorige pony, die overigens Caya heette, had ook een probleem met het zadels, dekjes en dekens.
Wat wij toen gedaan hebben is: Iedere keer houd 1 iemand het paard vast en iemand anders komt met het zadel aanlopen, laat het paard eraan snuffelen en langs de nek rustig naar de rug. Voor dekjes en dekens het zelfde verhaal.
Doe dit allemaal niet te snel, als je paard al verkeerd reageert als je het zadel langs de nek naar de rug brengt moet je ermee stoppen en weg lopen. En inderdaad net als degene boven mij al zei, iedere keer opnieuw terugkomen op het goeie moment.

Als dit niet werkt zou je ook de spullen in het land/paddock kunnen leggen en dan je paard erin kunnen zetten. Zo kan je paard rustig ruiken aan alles en er langs lopen e.d zodat hij/zij ziet dat het niet eng is.

Wij hebben zelf beide methodes toegepast en onze pony kon na enkele weken rustig zonder problemen worden opgezadeld.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:39

Ik zou zelf ook gewoon rustig aan het zadel laten snuffelen en gewoon het zelf onderzoeken. En zodra ze bang stoppen, ze geeft denk ik zelf wel aan wat ze eng vind en wat niet gewoon weer van voor af aan beginnen en dan langzaam weer opbouwen

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:59

Je kan proberen om in een omgeving waar ze zich fijn voelt een zadel neer te leggen en er dan langs te lopen, aan te laten snuffelen en het te laten bekijken. Later kun je het zadel zelf vastpakken en met d'r gaan lopen terwijl je het zadel ook vast hebt. Als dit goed gaat d'r gewoon aanraken met het zadel en als dat een keer goed gaat het er op leggen zonder aan te singelen oid. Zoiets kost heel veel tijd, dit moet je ook zeker niet willen haasten!!

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:06

Ik zou indd een professional om hulp vragen,
als dit fout gaat word het erger of misschien zelfs getraumatiseerd worden..

nadinepeters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:09

Hey, dit komt bekend voor! Mijn paard heeft dit ook heel erg gehad, vooral buiten zijn stal. Vaker ging hij gewoon op zijn kont zitten van angst. Vastmaken was al helemaal not-done want dan vlogen de vonken en de kettingen om mijn oren. Ik heb dit opgelost door hem in zijn stal op te zadelen en iemand te vragen om met wortels hem af te leiden, zodat de aandacht op de beloning kwam te liggen en niet meer op de angst. Dit deed ik wel heel langzaam en voorzichtig, het paard veel betasten en tegen hem blijven praten. Langzaam maar zeker merkte ik dat het steeds minder werd en ben ik begonnen met alleen op te zadelen ik z'n stal (zadel langs zijn lijf - wortel, zadel op z'n rug - wortel, eerste gesp van singel vast - wortel, enz. Na een tijdje heb ik hem zonder wortels in zijn stal op kunnen zadelen. Toen ben ik begonnen met hem op de gang neer te zetten en de worteltruc opnieuw uit te voeren, dus eerst met hulp, toen alleen en daarna zonder wortels. En nu staat meneer gewoon een beetje te chillen als ik hem opzadel op de gang, vastgemaakt met een touw aan de muur! Wat ik wel altijd doe is het touw losmaken als ik het zadel erop leg, ivm het schrikken, niet los kunnen komen en het terugkomen van de angst. Hopelijk heb je hier iets aan en zou het leuk vinden als je me up-to-date houd!

anoukdeolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:30

Dit is een hele lastige situatie.
Ze moet het zadel leuk gaan vinden, ik zou als het mijn paard was er wel een prof bij halen.
Want doe je het indd verkeerd, dan kan het erger worden en dat zou zonde zijn...
Succes!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:24

Ik trap even een open deur in (neem ook aan, of eigenlijk hoop, dat het een volkomen overbodige opmerking is), maar laat zowel haar als het zadel heel goed nakijken, om uit te sluiten dat ze, hoe klein dan ook, enig lichamelijk ongemak van het zadel ondervindt. Zelfs het kleinste pijntje, drukkinkje of knellinkje zal haar angst natuurlijk alleen maar bevestigen en versterken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:52

Mijn verzorghobbel heeft ook zoiets. Die vind het helemaal niks als ik met een dekje aankom, dus ik leg dat rustig op zijn nek een paar keer tot ie het goed vind, dan naar zijn rug en zadel erop. Met het zadel heeft ie totaal geen probleem.

En uiteraard een snoepje als ie netjes stil blijft staan, het is en blijft een vent, de liefde gaat door de maag.

Ik denk uiteraard niet dat de mijne het zo erg heeft als de jouwe, maar aandacht geven of belonen als ze stilblijft staan werkt beter dan aandacht geven aan hetgeen je niet wil hebben dat er gebeurt.