Haflinger wilt niet graag alleen wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

justxanna

Haflinger wilt niet graag alleen wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 15:21

Hallo!
Hier een probleempje :D

Ik heb mijn haflinger twenter al ongeveer 1 jaar. Het is een ruin.
Vanaf het begin deden we met z'n mij, hij en nog een ander paard erbij wandelen. Dat gaat meestal wel goed met af en toe wat gehinnik naar de baas (merrie, die speelt erg de moeder over hem)
Maar als we alleen willen gaan en we zijn net de hoek om gaat de merrie hinniken dus hem terug roepen.
Hij vind het ook niet fijn en wilt ook terug; met gevolg van terug hinniken, terug draaien, klein beetje steigeren, proberen om er vandoor te schieten.
Ik corrigeer hem daarop en probeer verder te lopen, natuurlijk ben ik in m'n achterhoofd bang dat hij ervan door schiet en in de sloot eindigt :x ( hij is erg lomp en veel pit voor een haf) als het goed gaat, en dan hebben we maar 10 meter van de stal gelopen, ga ik terug om hem te laten zien dat er niks aan de hand is.
Ook met het poetsen is het een probleem.
simpel weg: als ik met hem iets wil doen zonder andere paarden gaat het niet.
ook niet als we een wei daarnaast staan en ik wil met hem grondwerk doen, hij is toen door het lint gegaan en over de stroomdraad gesprongen.
Grondwerk over het algemeen gaat goed, luisterd goed naar de commando's; stap - ho etc

dus wie heeft er tips? want ik snap het niet meer haha :roll: ik wil namelijk over 1 jaar beginnen met longeren en wil dus niet dat hij steeds terug wilt naar de kudde, wat logisch is. maar straks als hij zadel mak wordt gemaakt kunnen we nooit alleen op stap.

ervaringen hoe je dat het beste aanpakt?

Groetjes en bedankt!! *\o/*

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:25

Ik had het volgende met mijn paard, hij wou niet alleen in de paddock staan. Ik was erg bang dat hij over het hek zou springen of zichzelf zou verwonden. Uiteindelijk heb ik geen aandacht geschonken aan het gecross en geraas door de paddock. Hij heeft na een tijdje doorgekregen dat het geen nut had.

Misschien gewoon door blijven wandelen buiten? Snoepjes mee nemen, zodat hij zich meer op jou focused. Als je na 10 meter steeds omdraait heeft hij dat heel snel door en krijg je hem uiteindelijk geen stap meer verder!

justxanna

Re: Haflinger wilt niet graag alleen wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 15:28

een beloning heb ik altijd wel bij, en die 10 meter was een voorbeeld. soms is het 10 meter maar we hebben ook een keer een wandeling gemaakt van 15 minuten hoor, moeizaam maar het ging.
hij trok, steigerde
allerlastigste vind ik dat ik hem goed moet vast houden zodat hij er niet vandoor schiet. ik blijf kalm en stel hem gerust met braaf etc, hij is gewoon zo opgefokt.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:33

Ik zou gewoon blijven oefenen! Anders leert hij het nooit... Veel succes ermee :)

Edit: Wandel je met hoofdstel of met halster?

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 15:45

Bedankt haha! Met halster, maar ga binnenkort met hoofdstel. Denk je dat het helpt?

rathmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:29

Waarschijnlijk wel, want dan heb je de inwerking van het bit. Alleen moet je dan natuurlijk wel beter opletten met corrigeren, omdat je (als je dat zou doen) met rukken de mond kan beschadigen