paard likt ander paard rond ogen en voorhoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

paard likt ander paard rond ogen en voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 23:17

Eén van onze paarden likt een ander nieuw paard rond en boven de ogen en over het voorhoofd richting voorpluk en ook richting neus. Hij doet dit heel voorzichtig.

Wat betekent dit, dit heb ik nog niet eerder gezien dat een paard dat bij een ander paard doet. Het is een ruin die het bij een merrie doet, weet niet of dat nog wat uitmaakt ;-)

Zegt dit iets over de onderliggende verhouding?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 22:55

Helemaal NIEMAND een idee? Dat verbaast me nou een beetje!

paardjeroos

Re: paard likt ander paard rond ogen en voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:10

Je kan er verschillende redenen voor hebben, nou zeg ik dat ik niet echt de beste paardenfluisteraar ben dus ik noem ze maar even.

* Paarden kunnen elkaar uitdagen, het begint met likken en kan bijvoorbeeld overgaan tot zacht bijten. Misschien wil jou paard kijken hoe ver de merrie gaat tot ze genoeg heeft, of wil hij gewoon spelen?

* Misschien wil jou paard de nieuweling welkom heten?

* Of het zijn gewoon nu al vriendjes?

( Ik denk niet dat het zo is maar misschien zit er een lekker restje eten op de merrie? )

Verder weet ik het echt niet, sorry :)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:15

Is het niet misschien een soort rangorde bepaling ofzo? Ik denk ook maar wat mee hoor :j

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:19

Hee Fargo wat geinig.

Bus doet dat met zijn maatjes uit blijk van een goede onderlinge relatie. Meestal uit dit gedrag zich in spelen na een tijdje. Bij die van ons is dit dus positief, maar het is dan wel tussen twee ruinen. Ik weet niet of het tussen merrie en ruin een andere betekenis heeft eerlijk gezegd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 09:10

De ruin (9 jaar) is bij ons op het moment de leiderruin, ik heb 2 ruinen van 9 jaar (met Democraat en gelders bloed). De (vrij dominante) merrie laat hij in de kudde er nog niet echt bij, dus staat ze op het moment achter een draadje. In de wei heeft ze erg veel ontzag voor hem, haast te veel, tegen angst aan. Ik ga - als het lukt - elke avond even bij de merrie langs met beide ruinen, één voor één uiteraard in de hoop dat ze elkaar beter leren kennen en dus vriendjes worden en het draadje op termijn weg zou kunnen in de wei.
Het is dus 2-zijdig, dat zij ziet dat de mannen best leuk zijn en niet alleen maar eng (dus dat ze niet weg hoeft te blijven rennen) en dat de mannen zien dat zij best leuk is en dus een aanwinst zou kunnen zijn voor hun kudde en dat ze dus minder vijandig naar haar hoeven doen..

Stitchlover, wat super leuk dat Bus dat ook doet. Hij doet het heel voorzichtig en Arie deed het laatst ook al even.

Druppie7711 - ik denk ook dat het een soort van rangorde bepaling is, maar wie is in dit geval dan de onderdanige, degene die likt of degene die gelikt wordt..

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:14

dat deed onze merrie met onze mini hengst , Helemaal aflikken , het hele hoofd , Ik denk dat het welkom heten is , elkaar beter leren kennnen , want nu een jaar later doet ze het ook niet meer

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:17

Ik ken wel een ruin die een merrie haar hals likt, voornamelijk als ze hengstig is. Hij is dan gewoon helemaal verliefd op haar.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:55

Tommie werd vroeger ook steeds door een paard afgelikt. Maar dat kwam omdat hij een liksteen had met een lekker smaakje. Dat zat dan op zijn wangen en neus en het andere paard likte hem helemaal schoon.

Verder denk ik dat dit ook juist wel genegenheid is, vriendelijk. Anders zou hij het niet toelaten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:03

Likken merries hun veulen ook zo af misschien en is het kalmerend?

Ik heb het idee dat hij haar gerust wil stellen..

Sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:47

Apart.. Misschien is het vriendschappelijk?!

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:51

Mijn merrie doet dat ook met enige regelmaat wanneer ik haar op de poetsplaats heb staan en er staat een paard bij haar in de buurt wat ze niet dagelijks ziet. Ze 'likt' dan de plek waar ze goed bij kan komen, dit kan de hals zijn, maar ook het hoofd of de kont van het paard.

Ik vind het wel aandoenlijk, maar heb ook geen idee waarom ze dit doet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 14:14

Ik heb zeker het idee dat het vriendelijk bedoeld is en kalmerend werkt, ze blijven het doen elke keer als ik de ruin even bij de merrie langs breng. Heel aandoenlijk en voorzichtig.