Vreemd gedrag van onze merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hazellover

Vreemd gedrag van onze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 21:20

Onze merrie (8 jaar) vertoont, sinds ze in de weide staat ,vreemd agressief gedrag tegenover ons. Ze is heel moeilijk te pakken, en als we daar dan toch in slagen en met haar uit de weide wandelen, gebeurt het dat ze zich lostrekt en bewust met de achterpoten probeert te stampen. Ze staat op een manege, en is helemaal niet alleen in de weide. Eens ze uit de weide is, en opgezadeld is ze poeslief.
Tot nu toe hebben we geluk gehad, en is de schade beperkt gebleven bij enkele blauwe plekken, maar ik ben bang dat het eens echt fout zal lopen. Vorig jaar was ze ook al moeilijk te pakken in de w<eide, maar stampte ze niet. Heeft iemand raad voor mij ? Mijn papa denkt eraan om mijn schat te verkopen

christina75

Re: Vreemd gedrag van onze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:24

Als ik je bericht zo lees, lijkt het net of ze een nare ervaring heeft gehad waar jullie misschien niet van afweten? Onze ene Friese merrie kan er zo af en toe ook wat van en laat zich dan ook niet pakken. Alles geprobeerd... van gewoon negeren tot verleiden met brokjes. Maar madam trapt er niet in. In tegenstelling tot jullie paard, trapt ze niet ofzo en als je ze eenmaal vast pakt dan geeft ze zich ook meteen gewonnen. Wat mij opvalt is, dat ze deze kuren vaak laat zien als ze hengstig is. Ik durf niet te zeggen wat er met jullie paard aan de hand is. Misschien heeft ze ergens pijn? Kan iemand anders dan jullie haar wel benaderen? Je kunt het beste je paard niet aankijken als je haar benadert en schouders naar beneden... Sterkte ermee!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:59

hazellover schreef:
Ze is heel moeilijk te pakken, en als we daar dan toch in slagen en met haar uit de weide wandelen, gebeurt het dat ze zich lostrekt en bewust met de achterpoten probeert te stampen.

Het paard niet meer pakken, maar naar je toe laten komen. Je begint nu met een paard in de weerstand. Maak wat je wilt makkelijk en wat je niet wilt moeilijk. Dan kiezen ze uiteindelijk zelf de makkelijke weg, wat dan is wat jij wilt.

Dus naar je toekomen moet makkelijk zijn en van je weglopen moet lastiger zijn. Ik bedoel niet dat je haar tegen moet houden, maar wel dat van jou weglopen harder werken betekent.
Kost geduld en tijd, maar stop daar de eerste paar dagen veel tijd in en je hebt daarna een paard wat gewoon naar je toekomt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:19

Waarschijnlijk halen jullie je paard uit de wei als haar maatjes nog in de wei blijven en daar zal zij het waarschijnlijk niet mee eens zijn. Het is voor een paard fijner om aan het werk te gaan als de rest ook naar binnen gaat of al binnen is. Misschien dat het beter gaat als er meer paarden uit de wei worden gehaald of dat je pas aan de slag gaat met haar als ze al weer binnen staat??

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:43

fargo schreef:
Waarschijnlijk halen jullie je paard uit de wei als haar maatjes nog in de wei blijven en daar zal zij het waarschijnlijk niet mee eens zijn. Het is voor een paard fijner om aan het werk te gaan als de rest ook naar binnen gaat of al binnen is. Misschien dat het beter gaat als er meer paarden uit de wei worden gehaald of dat je pas aan de slag gaat met haar als ze al weer binnen staat??

Dat dacht ik ookal ja, misschien dat je haar beste 'vriend of vriendin' ook mee kan nemen en dat ze het dan wel doet? Vraag evt hulp wat je ertegen kan doen of zou moeten doen aan een instructrice of een andere eigenaar.. ik denk dat hun wat makkelijker kunnen beoordelen omdat ze jou paard zien en evt kennen?

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:54

Wat is haar rol in de kudde? Als zij de leidende merrie is, is het te verklaren dat zij haar kudde niet alleen wil laten. Het is dan haar rol om de kudde te beschermen.
Ik zou goed gedrag, direct belonen. Komt ze nar je toe en loopt ze een meter mee. Appeltje en weer terugzetten. Nu moet ze eruit om te werken maar er zit voor haar geen voordeel in. 2e keer, appeltje, poetsen bij het hek en terugzetten.
Als je dit uitbreid is uit de wei gehaald worden fijn.

Het beste is om haar te laten bewegen. De leider in de kudde laat andere paarden bewegen. Als jij naar haar toe loopt heeft zij de macht. Wacht dus tot zij de eerste stap naar jou toe maakt.
Succes