Hoi bokkers, Ik heb sinds ongeveer anderhalve maand een merrie erbij staan, ik heb nog 2 ruinen. Een haflinger en een shetlander. De haflinger is 21 en leider van mijn mini kudde, Beatle de shet is nu ongeveer 2 maand gecastreerd en de laagste rang. Nu hangen die 2 mannen heel de tijd rond de merrie, de shet begint de haflinger dan te pesten en gaat vervolgens 'piepen' en trappen naar de haf. Haf bijt dan. Nu is mijn vraag moet ik ze alle 3 samen laten staan of moet merrie of één van de ruinen er tussen uit?
LinaxLina
Geplaatst: 23-04-14 20:45
Ik weet niet maar misschien kan je gwn een hek tussen de Ruinen zetten zodat ze wel bij elkaar zijn maar toch afzonderlijk. Ik weet niet hoor maar je kan het proberen.
Ik zet mijn merrie even apart van de ruin als ze hengstig is, ze kunnen nog wel snuffelen/kriebelen maar merrie kan de ruin niet trappen. Vaak houden ze wel afstand van elkaar
1 merrie met 2 kerels samen dat gaat meestal niet. Er zal er altijd eentje zijn (de bazigste) die de merrie wil claimen. Ik zou de merrie bij 1 van de twee ruinen laten. De andere alleen. Dan zal er veel meer rust zijn.
Hier ook even gehad. 1 merrie met twee ruinen. Eén van de ruinen claimde de merrie sowieso al heel erg en bij de eerste hengstigheid was het inderdaad even een echt hengstenspel tussen die twee kerels. Maar de dominante eigende de merrie al snel toe en dan keerde de rust in de kudde terug omdat het toen duidelijk was aan wie de merrie 'behoorde'. Daarna ook geen hommeles meer gehad. Dus als je jezelf de last wilt besparen van het telkens apart zetten van 1 paard, dan zou ik zeggen 'laat ze het nu even uitvechten'.
Ondertussen is het beter. Merrie en shet ruin doen wat lelijk naar elkaar maar van afstand. Als het nu nog eens gebeurt vliegt de merrie ertussen uit tot de hengstigheid gedaan is.