Shetlander leren waar zijn voeten zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Shetlander leren waar zijn voeten zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 20:16

Hoi,
Mijn shetlander hengst(wordt morgen waarschijnlijk een ruin) heeft totaal geen besef waar hij zijn voeten neerzet. Ik ben regelmatig bezig met drafbalkjes, maar daar struikelt hij gewoon overheen en bij de galopsbalkjes denk meneer dat ie er overheen moet springen. Zijn er ook nog bokkers met tips om een pony te leren waar zijn voeten zich bevinden. Hij plantte vandaag nog een hoef op mijn voet, heeft iemand nog tips zodat hij iets beter oplet waar hij zijn hoeven neerzet? Want ook al is hij maar een shetlander, als hij net als vandaag verkeerd op mijn voet gaat staan, dan kan ik de rest van de dag niks(zwakke voet).

Edit: Verplaats 'm maar als hij hier niet goed staat.

xPearl

Re: Shetlander leren waar zijn voeten zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:03

Pff. Ken het ook!
Paardje dat telkens over z'n eigen voetjes valt, en dan gewoon plat neer valt. Ook gewoon in stap, en over de balkjes struikelen..
Dus ik volg het even! :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 21:47

Alex is nog net niet zo erg, maar ja, laatst liet ik hem ook springen, viel hij dwars door de plank heen omdat hij verkeerd telde( gelukkig brak de plank in tweeën en had ie verder niks).

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:20

Ik laat hem al geen eens meer springen..
Had m laatst aan de longe. In stap ging t goed, maar in draf niet.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:24

xPearl schreef:
Pff. Ken het ook!
Paardje dat telkens over z'n eigen voetjes valt, en dan gewoon plat neer valt. Ook gewoon in stap, en over de balkjes struikelen..

Als je pony valt is er iets niet goed. Een pony hoort niet te vallen.

Het kan zijn dat jullie pony's een neurologisch probleem hebben. Dat wil zeggen dat de seintjes die de hersenen geven naar de benen niet goed doorkomen waardoor er soms miscommunicatie ontstaat tussen de 4 benen. Dat kan alleen een dierenarts constateren. Je moet namelijk bedenken dat paarden en pony's niet horen te struikelen, te vallen of door een balk springen, een paard zou zichzelf namelijk niet opzettelijk beschadigen of verwonden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:17

Bewustwording van de benen is belangrijk. Dit kun je doen door voor je balkjes gaat stappen, de benen goed te 'aarden'. (Bewegingen van boven naar beneden maken)

Bij de balkjes stappen dan ook echt stap voor stap. Tikt je shetlander een balk aan, pas terug zetten, been afstrijken. Even op de hoef tikken met iets zwaars, en HOP been optillen. Als het paard zijn been over het balkje heeft zonder aan te tikken, stil zetten en even over na laten denken. Dan door naar het 2e voorbeen.

Zo leert je paard bij elke stap zijn aandacht erbij te houden. Eventueel kun je zelf ook je been overdreven optillen en over de balk zetten. Wilt bij sommige paarden ook wel eens werken.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:21

Joolien schreef:
xPearl schreef:
Pff. Ken het ook!

Het kan zijn dat jullie pony's een neurologisch probleem hebben. Dat wil zeggen dat de seintjes die de hersenen geven naar de benen niet goed doorkomen waardoor er soms miscommunicatie ontstaat tussen de 4 benen. Dat kan alleen een dierenarts constateren. Je moet namelijk bedenken dat paarden en pony's niet horen te struikelen, te vallen of door een balk springen, een paard zou zichzelf namelijk niet opzettelijk beschadigen of verwonden.

Hier ben ik het mee eens.
Maar helaas zijn sommige paarden net wat "lomper". De mijne is getest op een resem neurologische aandoeningen, omdat hij enkele keren gevallen was tijdens het rijden.
Oorzaak bleek te zijn dat hij teveel op mij geconcentreerd was en te weinig op de ondergrond. Wanneer ik hem niet aan het werk hield ging hij echter rondlummelen en nog steeds niet op de ondergrond letten :D

Dus testen lijkt me wel aangeraden. En anders gewoon over veel verschillende ondergronden gaan trainen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 16:23

Dat van die balk was overigens gewoon een keer verkeerd inschatten, desondanks dat er wel een hulpbalkje voor lag. Verder is hij gewoon lomp. Hij heeft namelijk geen problemen met de voeten gewoon neerzetten, alleen de balkjes lukken niet. Ik ga de tips proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:24

Fennadev schreef:
Dat van die balk was overigens gewoon een keer verkeerd inschatten, desondanks dat er wel een hulpbalkje voor lag. Verder is hij gewoon lomp. Hij heeft namelijk geen problemen met de voeten gewoon neerzetten, alleen de balkjes lukken niet. Ik ga de tips proberen.

Leg je de balkjes wel op goede afstanden zodat hij er ook goed overheen kan stappen?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 16:26

Joolien schreef:
Fennadev schreef:

Leg je de balkjes wel op goede afstanden zodat hij er ook goed overheen kan stappen?

Ik leg ze ongeveer een voetlengte maat 37 uit elkaar bij draf. Ik heb wel eens dichterbij elkaar en verder van elkaar geprobeerd, maar dan struikelt hij zo nu en dan alsnog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:28

Dat is wel heel dicht bij elkaar. Voor een paard moet het ongeveer een grote mensenpas zijn, voor een shet een kleine mensenpas :P

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 16:46

Joolien schreef:
Dat is wel heel dicht bij elkaar. Voor een paard moet het ongeveer een grote mensenpas zijn, voor een shet een kleine mensenpas :P

Hij is een mini shet en ook als ik ze verder uit elkaar doe, dan denkt ie dat hij erover moet springen. Maar ik weet het ook niet precies meer, laatste keer dat ik drafbalkjes heb gedaan was vorig jaar.

IsmaySenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:05

Wat fijn om deze tips te lezen! Mijn pony struikelt af en toe met name als ze denkt dat we door een klein plasje moeten. Dan probeert ze te springen maar met en kar erachter is dit niet handig :D
als ze los aan de hand loopt zit ze zo slecht op te letten dat ze over een klein boomstronkje al niet heen stapt maar er over struikelt. Heb dit verder nooit geoefend, maar het is fijn dat ik weer wat anders met haar kan gaan doen

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:13

Joolien schreef:
xPearl schreef:
Pff. Ken het ook!

Verder niet alles door gelezen maar toen ik dit las dacht ik: Mijn pony banjert dwars door de hindernis heen als hij te laag staat en niet de moeite waard vind om daar de benen voor op te tillen. Er is helemaal niets mis met haar alleen ze heeft een hele lading eigendunk :+ Al denk ik niet echt dat het hier iets mee te maken heeft... sorry dat ik van het verhaal af dwaal.

Maar tips:
je kan eens cavalettie balkjes proberen?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:40

Joolien schreef:
xPearl schreef:
Pff. Ken het ook!

Paard kan echt wel zo lomp zijn dat hij dat wél doet, geloof mij :+ paard dat ik ook wel eens rijd is ook ontzettend lomp, die let gewoon echt niet op. Stoot zich regelmatig overal en nergens aan :') ook met corrigeren bijvoorbeeld, als hij iets doet en je zegt 'eh eh', hij schrikt doet hoofd omhoog en stoot weer zn hoofd.. balkjes t zelfde, t boeide m gewoon niet. Springen vond hij dan weer wel leuk en deed hij wel goed. Totdat t te lang duurde en te veel t zelfde was en t saai werd. Toen sprong hij er weer doorheem :Y)
Instructrice heeft gewoon allemaal balkjes neergegooid, gewoon door en over elkaar heen. Dan MOEST hij wel opletten waar hij zn voeten neerzette, anders gingie op zn snufferd. En dat werkte! Op een gegeven moment tilde hij echt zn bemen op en raakte hij de balken niet meer, ook niet bij de stap en draf balken :D was heel leuk om te zien!
Zou dit alleen niet zomaar proberen, daar heb je denk ik qel goede instructie voor nodig hebt...
Wat iig heel belangrijk is, is dat je hem laat kijken. Dus niet zn hoofd omhoog houden oid. Als ik balkjes rijd, moet ik mn handen altijd goed naar voren doen zodat je haar de kans geeft om goed te kijken.