Hengst wil bit absoluut niet in!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amiro_love

Hengst wil bit absoluut niet in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 17:15

Hallo,

Ik heb even een vraagje:
Bij ons op stal staat een hengst die absoluut zijn bit niet in wil.
Dit is al zo sinds ze hem hebben. Ze hebben nog een paard van dezelfde stal gehad en die vertoonde ook veel probleemgedrag.
We vermoeden dat het bit een keer tegen zijn tanden aan is geslagen oid.
Als ze het bit al inkrijgen zijn ze minstens een half uur verder en is dus frustrerend voor paard en ruiter en verergert naar mijn mening de situatie al. Ze hebben de hele truckendoos al gehad:

Andere bitsoorten
Bit insmeren
Bit warm maken
Snoepjes
Tanden zijn nagekeken etc.

Ze maken nu 1 kant van het bit los, leggen het hoofdstel over zijn oren en houden het bit dan voorzichtig tegen zijn mond aan, als ze geluk hebben doet hij dan een keer zijn mond open. Hij laat het ook niet toe als je een vinger in zijn mond probeert te doen, dan slaat hij gelijk zijn hoofd omhoog!
Met bosal rijden gaat prima als je een ervarene ruiter bent, maar het zou erg prettig zijn dat andere ook met bit kunnen rijden!

Heeft er iemand nog tips?

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:18

Heb geloof ik wel eens gehoord van appelstroop of honing op t bit? Maar dat weet ik niet zeker.

Oh ik zie net 'bit insmeren' staan. Sorry. Waars heb je dat dus al geprobeerd?

Amiro_love

Re: Hengst wil bit absoluut niet in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 17:31

Ja dit hebben ze inderdaad al geprobeerd!

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:33

Zoals ze nu doen wordt het ook bij jonge paarden geleerd, geduld en goed gedrag belonen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:38

Lekker blijven trainen op de bosal en alleen het bit in om te oefenen. Niet met drie personen aan het hoofd hangen. Gewoon een iemand rustig en geduldig het bit in doen, belonen en weer uit doen en paard lekker naar buiten. Als er medisch niets is, dan heeft het paard gewoon een verkeerde associatie en als ze niet willen zijn ze altijd sterker.

Hanneke_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:52

Lees even mee. Bezig met een Shire x Warmbloed merrie (4,5 jr) wat precies hetzelfde gedrag vertoond. Uitgevonden dat ze op een jarige leeftijd al een bit hebben ingedaan en met niet zoveel kunde ook nog! Zij is 1.73m en slaat haar hoofd op en neer als ze maar denkt dat ze het bit hoort. Met als gevolg dat we allemaal al een keer met haar hoofd op ons hoofd hebben kennis gemaakt! Ook al alles geprobeerd maar het hoofdstel over de oren doen met het bit los aan een kant,werkt tot nu toe het beste. En als het bit dan in is heeeeel erg belonen en een snoepje. Trouwens ook het bit vervangen met een 'apple mouth'. Veel geduld dus, maar ik hoop dat er nog andere bruikbare tips zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:17

Wat goed werkt is om in plaast van een bit een stuk dik touw te pakken.

Druk stuk die touw tegen zijn lippen/mond en wacht net zo lang tot dat hij zijn mond iet open doet. Op dat moment moet je meteen belonen met wat lekkers.
Herhaal dit net zo lang tot dat je nog alleen touw voor zijn neus hoeft te houden en het paard in het touw hapt alsof het een bit is.

Stap 2, gebruik gebruik nu traningsstick waar je paard in laat happen net alsof bit in doet en beloon meteen met wat lekkers wanneer dit doet.
Gaat dit goed, dan ben je klaar voor stap 3, en dat is met echt hoefdstel en bit.

Om het timen makkelijker te maken is handig om stem commando te gebruiken als beloning, bijv het woord goed zo. Elke keer dat dat woord zegt weet je paard dat die iets lekkers kan verwachten.

Als ik met mijn hoofdstel bij mijn paard aan kom, dan gaan zijn oortjes naar voren en kan hij niet wachten om in het bit te happen /3

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:23

Ik had een soortgelijk probleem met mijn destijds jonge Fries, die het trucje op een gegeven moment ook kende en "de giraffe" deed. Ik heb een verlamming in mijn schouder en kon dus maar met 1 hand werken. Met behulp van een clicker is het haar toen door Amable binnen 10 minuten aangeleerd. (De clicker was al niet meer onbekend maar niet veel gebruikt) Sindsdien nooit meer een probleem geweest.

noa0699

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:26

je kunt ook bitloos rijden, als al die tips hierboven niet werken. ;)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:28

Is het paard al eens nagekeken door een goede tandarts?

Geen wolfskiesjes op een plek die irriteert.

Amiro_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 23:32

Bedankt voor de vele tips! Er zitten zeker een aantal bruikbare dingen tussen. Ik had er zelf ook al aan zitten denken om inderdaad gewoon 'elke dag' even te oefenen met het bit in doen, zodra hij het bit in doet, belonen en met rust laten! Helaas ben ik zelf niet elke dag daar te vinden (hoe graag ik het ook zou willen) maar ik ga het ze in elk geval even voorleggen! Dat van het touw vind ik ook een erg goed idee.

In elk geval bedankt, ik hoop dat we hier iets verder mee komen!

Groetjes

liz_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:06

hij kan ook gewoon heel veel pijn hebben door het bit tijdens het rijden het kan dus ook zijn dat hij je dat wil laten merken!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:12

Zou het te maken kunnen hebben met hengstentanden??
Hengstentanden komen eerst onder door (4e jaar) en later boven (5e jaar)
Als ze onder al lang en breed zichtbaar zijn zitten ze boven nog onderhuids.
Bij het in doen van het bit moet je er dan rekening mee houden dat dit erg gevoelig is.
Er tegenaan stoten bij het in doen van het bit leert het paard zijn hoofd omhoog te doen om de pijn te ontwijken.

IsmaySenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:29

Die van mij wilde ook geen bit in totdat de wolfstanden getrokken waren.
Veel geduld, veel belonen en vooral niet te veel vragen

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:37

Als hij een vinger in zijn mond al niet accepteert zou ik daar eerst mee aan de gang. Door zijn tandvlees en tong te masseren met appelmoes. Voorzichtig beginnen, het moet vooral leuk zijn dat je aan zijn mond zit. En nooit met droge handen, dat doet pijn.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:43

Fjorj schreef:
Wat goed werkt is om in plaast van een bit een stuk dik touw te pakken.

Druk stuk die touw tegen zijn lippen/mond en wacht net zo lang tot dat hij zijn mond iet open doet. Op dat moment moet je meteen belonen met wat lekkers.
Herhaal dit net zo lang tot dat je nog alleen touw voor zijn neus hoeft te houden en het paard in het touw hapt alsof het een bit is.

Ja en dan heb je in een mum van tijd een paard dat alleen maar met je touw loopt te klooien als je ermee loopt of als het ermee vast staat..

Beste is gewoon veel geduld, veel oefenen en korte sessies. Pakt hij het één keer vast? Prima, weg met dat bit en weer lekker naar buiten. Naarmate hij het makkelijker vastpakt langer inhouden of vaker in en uitdoen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:47

Het kan zijn dat hij aan het wisselen is (ik weet niet hoe oud hij is?). Veel paarden krijgen dan problemen met het bit. Aan te raden is ook om het gebit eens door een andere tandarts na te laten kijken, sommige tandartsen/gebitsverzorgers/dierenartsen kijken over sommige dingen heen.