6-jarig paard constant gespannen in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

6-jarig paard constant gespannen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 10:28

Beste bokkers,

Ik zit met het volgende:
Ik heb een paard van 6 jaar, een BWP (Warkant x Calypso III) die, als het een beetje wind is, overmatig gespannen en nerveus is in de wei en in de piste, en van het minste geluidje schrikt. Hij staat samen met een 21-jarige draver, wat altijd een heel rustig en relaxt paard geweest is. Maar aangezien de jonge de dominante is, schrikt de oude altijd mee (zal niet zo in het rond schieten als de jonge) dus daar heeft hij geen steun aan.

Ze staan nu al 1 jaar in die wei, je zou dus denken dat hij ondertussen wel aan alles gewend is, maar het betert maar niet. Op windstille dagen is er eigenlijk geen probleem (behalve in de piste, daar is hij constant gespannen), het is vooral als het waait. Rond de wei en piste liggen langs 2 zijden enkele tuinen die bijna allemaal omzoomd zijn door hoge hagen. Hij hoort dus lawaai van achter die hagen (spelende kinderen, grasmaaiers, radio’s,…), maar kan het niet zien. Ook als er bvb. iemand op 500 m afstand door het veld of de boomgaarden wandelt (aan de andere zijde van de wei en piste), staat hij al gespannen als een veer, briest en snuift en schiet in het rond als gek. Hij is heel extrovert, dus zal zeker niet verstijven, maar echt rondvliegen, galop, draf, al wat je wilt.

Ze staan 24/7 buiten en krijgen enkel voordroog en een kleine schep krachtvoer bij.

Ik doe sinds een half jaar heel veel grondwerk met hem, ik heb hem nu zover dat hij bij mij in de buurt wel ‘ontspannen’ blijft, en mij vertrouwt, maar toch merk ik op winderige dagen dat elk vezeltje in zijn lijf strak gespannen staat, ook al staat hij stil naast mij met zijn hoofd laag.

Een oplossing zou zijn, denk ik, om er enkele hele rustige, oudere paarden bij te zetten, waarvan hij dan kan ‘leren’ dat je niet van elk vallend blad hoeft te verschieten, maar deze optie zit er (nog) niet in wegens niet genoeg plaats voor meer dan 2 paarden.
Zou een kalmerend supplement geven misschien iets kunnen helpen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen; wie zit er met hetzelfde probleem en hoe kan je dit oplossen? Kàn je dit überhaupt wel oplossen?
Laatst bijgewerkt door miezelke op 18-04-14 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Re: 6-jarig paard constant gespannen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:33

Je zou Magnesium kunnen proberen, dit schijnt het scherpe randje eraf te halen.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:41

Magnesium heeft bij mijn paard erg goed geholpen. Mijn paard was ook erg gespannen en extreem wakker, schrok van alles, kon nergens normaal langslopen zonder te snurken. Sinds een drie maanden krijgt hij magnesium over zijn voer, en hij is daar enorm van opgeknapt. Van een paard dat om het minste al idioot deed is hij nu heerlijk relaxt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:44

Waarschijnlijk heeft hij een onbalans in zijn lijf met vitamines en mineralen. Dit omdat je vrij eenzijdig voert (wat goed is hoor, begrijp me niet verkeerd, maar daarmee kunnen wel tekorten ontstaan)

Je zou een totaal vitamine preparaat bij kunnen voeren. Je kan wel met losse poeders en pillen aan de gang, maar 1 totaal ding is ws prettiger.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 10:47

Heeft dat geen andere, vreemde bijwerkingen, je paard zomaar magnesium bijgeven? k Bedoel, ik wil gerust iets bijgeven, maar wil niet zomaar iets in mijn paard stoppen zonder dat ik weet dat ik er misschien op een ander vlak meer kwaad dan goed bij doe.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:56

Nee hoor geeft geen bijwerkingen.

En anders is mischien een bloedonderzoek nog een optie, dan weet je precies wat ze tekort komt.
Laatst bijgewerkt door Essxan op 18-04-14 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:56

Op http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/magnesium.htm staat een heel lang maar duidelijk artikel over het voeren van magnesium. Wanneer je het wel en niet moet doen. Je hoeft het niet met de rest van de site eens te zijn, maar een heldere uitleg vind je er wel. Ook kun je het daar bestellen, daar zijn ze altijd netjes en vlot mee.

Edit: directe link toegevoegd.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:40

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:32

Die heb ik ook, idd goed product waar niets te veel in zit. :j

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 10:56

Heb me vorige vrijdag nog snel een doos Placid (van Dodson & Horrel, het voer wat ik nu aan m'n paarden geef) aangeschaft en beginnen geven. Het is een pot kruiden met als hoofdbestanddelen magnesium (zijn geen kruiden, weet ik :-) ), kamille en valeriaan.

Kan nog niet zeggen of ik echt al veel verschil merk eerlijk gezegd. In de wei leek hij mij wel al rustiger, we hebben er een heel winderig weekend opzitten en hij heeft eerlijk waar niet veel rondgepeigerd, dus daarvan was ik wel content. Maar in de piste (ze kunnen er vrij in vanuit de wei) kan hij toch nog vreselijk verschieten en in blinde paniek rondschieten. Dus tja, weet nog niet goed wat ik ervan moet denken. Weet nu niet of die producten onmiddellijk werken, of dat er een bepaalde tijd over gaat?

Nu in elk geval vind ik een supplement bijgeven niet echt een fundamentele oplossing. Pot kostte me ook 22 euro en gaat maar 1 maand mee, dus vind dat eerlijk gezegd nogal een kostelijke grap als ik dat maanden/jaren moet gaan blijven geven.

Vraag me echt af of het beest ooit rust gaat kennen, denk precies dat het echt diep in zijn karakter zit en dat dit er nooit echt zal uitgaan. Waarschijnlijk zal hij met het ouder worden wel wat kalmeren, maar da's nog niet voor nu...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:01

Begin je aan paarden............dan ben je geld kwijt. Daar moet je je bewust van zijn.
Je kunt wel aangeven dat je het te duur vindt, maar er zijn ook goedkopere varianten (zie topic wat over magnesium gaat of zoek op Magnesium Gries Welkoop)

Dat je paard niet lekker in zijn vel zit is ook niet eerlijk.

Zoals ik hier boven al aan gaf, paarden komen soms dingen te kort. Dat is aan de eigenaar om dit in balans te brengen. Ik vind het niet eerlijk tov jouw paard om maar te zeggen dat het te duur is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:02

miezelke schreef:
Heeft dat geen andere, vreemde bijwerkingen, je paard zomaar magnesium bijgeven? k Bedoel, ik wil gerust iets bijgeven, maar wil niet zomaar iets in mijn paard stoppen zonder dat ik weet dat ik er misschien op een ander vlak meer kwaad dan goed bij doe.

[VS] Magnesium gebruik, merken jullie verschil? staat veel informatie en links naar info over magnesium bijvoeren, welke soorten je hebt, meten is weten en hoe dan te meten en redenen om magnesium bij te gaan geven etc.

Magnesium citraat pot 500 gram kost rond de € 25,-- en je zou dan na twee weken van 5 mg per dag naar een onderhoudsdosis kunnen overstappen zodat je rond de 200 dagen met een pot doet.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-04-14 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:02

Hoe is hij verder in de omgang?
Het kan ook een stuk karakter of verleden zijn. Mijn eigen paard, die uit mijn onderschrift dus, heb ik gekocht als tweejarige en dat is echt een enorme stresskip. Het heeft 4 a 5 jaar geduurd voor hij op zijn gemak stond te grazen buiten, daarvoor stond hij altijd in een hoekje van de wei, hoofd omhoog, te waken op onraad. Hij had ook totaal geen vertrouwen in andere paarden dus 'de wacht overnemen' was er ook niet bij. Bij mijn paard heeft het dus gewoon tijd nodig gehad en een hele rustige omgeving. Hij staat nu thuis, het is hier rustig en voorspelbaar met weinig andere paarden en geen mensen die steeds langskomen of een weg erlangs, en dat brengt hem rust.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 11:03

Dimple schreef:
Begin je aan paarden............dan ben je geld kwijt. Daar moet je je bewust van zijn.

Dat weet ik, maar dat betekent niet dat ik het geld zomaar langs ramen en deuren moet buitengooien. Ik zoek heel graag naar een oplossing, wil alleen maar het beste voor het beestje.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:06

Urielle schreef:
Het kan ook een stuk karakter of verleden zijn. Mijn eigen paard, die uit mijn onderschrift dus, heb ik gekocht als tweejarige en dat is echt een enorme stresskip. Het heeft 4 a 5 jaar geduurd voor hij op zijn gemak stond te grazen buiten, daarvoor stond hij altijd in een hoekje van de wei, hoofd omhoog, te waken op onraad. Hij had ook totaal geen vertrouwen in andere paarden dus 'de wacht overnemen' was er ook niet bij. Bij mijn paard heeft het dus gewoon tijd nodig gehad en een hele rustige omgeving. Hij staat nu thuis, het is hier rustig en voorspelbaar met weinig andere paarden en geen mensen die steeds langskomen of een weg erlangs, en dat brengt hem rust.

Mee eens. Idem bij die van mij die gekocht is als 5 jarige. Ze is nu super relaxed maar zal altijd zeer sensibel blijven voor van alles en nog wat en is zo fijn om te rijden. Heeft wel drie jaar geduurd voordat ze zich heel erg fijn voelde. Zij krijgt geen supplementen bij gevoerd maar staat gewoon op fyto gold van Parvo (1 klein schepje per dag verdeeld over twee beurten) en verder 24 uur buiten met veel weidegang.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 11:09

pien_2010 schreef:
miezelke schreef:

[VS] Magnesium gebruik, merken jullie verschil? staat veel informatie en links naar info over magnesium bijvoeren, welke soorten je hebt, meten is weten en hoe dan te meten en redenen om magnesium bij te gaan geven etc.

Magnesium citraat pot 500 gram kost rond de € 25,-- en je zou dan na twee weken van 5 mg per dag naar een onderhoudsdosis kunnen overstappen zodat je rond de 200 dagen met een pot doet.

Had dit topic ook al gevonden en wat doorgespit. Heb er ondertussen een hele zelfcursus "alles over rustgevende producten" opzitten :P Had toevallig net een bestelling voer geplaatst bij D&H, en dit er vrijdag nog snel aan toegevoegd, kwam goed uit. Misschien dat ik hierna wel iets anders probeer, ofwel geef ik dit (de Placid) nog even door, moet ik nog even bekijken.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 11:16

Urielle schreef:

Dat is wel lang, 4-5 jaar! Dan moet ik precies nog niet klagen... ;)
Van het verleden maak ik mij niet echt zorgen, hij is geboren bij de persoon bij wie ik hem 3 jaar geleden gekocht heb, en daar heeft hij ook gewoon zijn eerste 3 jaar op de wei gestaan, naast zijn mammie. Weet niet hoe hij toen was eigenlijk.
In de omgang: een heel brok paard, waar ik vroeger mijn handen aan vol had en die mij gewoon omver liep en naar mij bokte. Ondertussen, met grondwerklessen te nemen en heel veel vriendschap en liefde te geven, zijn de verhoudingen wel op orde gezet en weet ik hoe ik hem in mijn nabijheid rust moet/kan geven (behalve dan dat hij er soms heel ontspannen uitziet - hoofd laag etc.. - maar dat ik toch nog kan zien dat elk vezeltje strak gespannen staat in zijn lichaam). Hij is heel eenkennig en vertrouwt enkel mij en mijn vriend, o.a. het gevolg van een trauma bij de bekapper. Hieraan zijn we aan het werken.

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:24

Ik vind dat eigenlijk niet zo abnormaal dat jouw paard zo reageert op wind. Ik heb er thuis ook 2 staan die door het dolle heen zijn als het wat waait :7
En de vorige *inmiddels overleden* pony was op de wei altijd een dooie sok, tot dat het eens waaide... Ook de ponies van kameraden, waar die van ons een tijdje heeft bij gestaan, zijn veel heftiger als het waait.
Verder weet ik dat als het stevig waait, ik mij aan wat spektakel kan verwachten tijdens het rijden, omdat hij dat dan echt niet leuk vindt (meestal draait het dan ook uit op gewoon longe werk).

Over dat schrikken van de buren kan ik ook mee praten. Hier staan ze ook al jaren tussen woonhuizen in. En dat schrikken gaat er op den duur echt wel uit! Heeft hier een jaar of 2 à 3 geduurd bij beide ponies, maar nu zijn ze wel bijna bomproef :D kinderen die in de tuin met de tuinslang lopen te spelen, met plastiek zakken gevuld met water lopen te gooien, op de trampoline springen, met inlineskates de oprit over vlammen om dan kei hard tegen hun eigen poort te knallen... en dat allemaal vlak naast de wei en ze kijken er nog bijna niet meer naar op :+ enkel processierupsen uit de bomen naast onze weide branden met een vlammenwerper, terwijl er een klein meisje op één van de ponies reed, was niet zo'n succesactie van de buren. Ze waren wel zo hard geschrokken van dat meisje dat er af vloog, dat ze dat vast geen 2e keer meer doen. :+
De grootouders van de buurkinderen grommelen trouwens regelmatig op de kinderen dat ze rustig moeten zijn vanwege de ponies. Maar ik heb zo iets van, laat die kinderen maar doen, het is hun eigen tuin en mijn ponies moeten er maar aan wennen.

Edit: overigens wat ik extra heb gedaan om die van mij aan het 'enge van onvoorspelbare tuintjes' te laten wennen is ongelofelijk veel aan de hand door woonwijken gewandeld. Echt maanden tot miss bijna een jaar aan een stuk op heel regelmatige basis. In de meeste voortuinen hier valt vrij veel te zien en zeker in de zomer is er ook veel lawaai, zonder dat je echt kan zien van waar het komt.

En wat ik mij net ook bedenk; toen ik die van mij dit jaar wou scheren, was het net een stormachtige dag. Ik heb zijn oren vol watten gepropt en hij heeft niets van de wind gemerkt en is zeer kalm gebleven tijdens het scheren.