Geschikt weidemaatje vinden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Geschikt weidemaatje vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 11:19

Mijn paard (ruin, 10 jaar) heeft vorig jaar met een ruin en een merrie in de wei gelopen, dit ging goed. Dit jaar zijn deze paarden niet beschikbaar als weidemaatje, dus zoek ik een ander voor mijn paard.

Volgens mij is mijn paard niet echt dominant, hij is over het algemeen altijd vriendelijk tegen alles en iedereen, loopt niet over je heen en luistert altijd goed.

Nu liet ik hem gisteren snuffelen bij een potentieel weidemaatje (allemans vriendje, stond in de box met hoofd door luikje), en wat doet mijn paard? Die begint te piepen en met zijn voorbeen te slaan..

Betekent dit dat mijn paard dus wel dominant is en dit op deze manier wil laten merken? Of vinden ze elkaar gewoon niet leuk? Ik durf ze niet samen te zetten, we willen ze wel graag heel houden. Is dit de juiste manier om dit te checken zonder dat ze elkaar echt te lijf kunnen gaan?

Hoe pakken jullie dit aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:06

Starbreeze schreef:
Mijn paard (ruin, 10 jaar) heeft vorig jaar met een ruin en een merrie in de wei gelopen, dit ging goed. Dit jaar zijn deze paarden niet beschikbaar als weidemaatje, dus zoek ik een ander voor mijn paard.

Volgens mij is mijn paard niet echt dominant, hij is over het algemeen altijd vriendelijk tegen alles en iedereen, loopt niet over je heen en luistert altijd goed.

Nu liet ik hem gisteren snuffelen bij een potentieel weidemaatje (allemans vriendje, stond in de box met hoofd door luikje), en wat doet mijn paard? Die begint te piepen en met zijn voorbeen te slaan..

Betekent dit dat mijn paard dus wel dominant is en dit op deze manier wil laten merken? Of vinden ze elkaar gewoon niet leuk? Ik durf ze niet samen te zetten, we willen ze wel graag heel houden. Is dit de juiste manier om dit te checken zonder dat ze elkaar echt te lijf kunnen gaan?

Hoe pakken jullie dit aan?

Piepen en slaan met het voorbeen is heel no0rmaal, dan tasten ze elkaar wat af en zegt nog helemaal niks. Het paard staat overigens in de box wat kan zorgen voor territoriaal gedrag dus is ook niet helemaal de manier om dat te checken. Je kunt ze eerst in 2 weides naast elkaar laten wennen, en dan bij elkaar zetten.

Starbreeze

Re: Geschikt weidemaatje vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 12:51

Oh oké :) zal dat van het weekend eens gaan proberen.
Het lijkt mij ook dat wanneer die van mij in de wei staat, hij vooral bezig is met eten en minder met zijn maatje.. Hij heeft voor zover ik weet ook altijd samen met anderen op de wei gestaan.

IsmaySenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:20

In de stal is niet echt een goede manier om het te testen. je kan het beter in de wei testen.
Je moet ze ook even de kans geven. Ze moeten toch de 'rangorde' bepalen ook al zijn ze maar met zijn 2-en.
Als het echt niet gaat, moet je ze uit elkaar halen, maar er zal we iets gebeuren waarschijnlijk.
HOop dat het inmiddels goed gat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:22

Dat is idd aftasten. Die van mij heeft er heel erg een handje van, maar dat is wel een dominant krengetje. Maar zodra ze in de gaten heeft dat de ander niet onder de indruk is van haar gepiep en gemaai dan is het ook snel goed. Het kan in het begin even spannend zijn voor de eigenaar, maar als je weiland groot genoeg is en er is voldoende gras dan gaat het vaak al snel goed. Ze hebben soms wel even de tijd nodig om de rangorde te bepalen, maar als die eenmaal bevestigt is dan is het prima.