te veel willen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikheetesmee

te veel willen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 07:56

Hallo iedereen,

Ik rijd met een vriendin een aantal paarden op een kleine fokkerij. Nu heb ik sonds kort les net ons zeg maar lievelings paard en gaat alles beter. We hebben namelijk een tijd weinig gedaan omdat wij niet meer wisten hoe we het paard weer plezier konden laten hebben in het rijden. Ze heeft in de winter dan ook 2 maand vakantie gehad. In januari ben ik haar weer op gaan pakken sinds begin maart heb ik een keer in de 2 weken les en gaat t super. Nu heeft mijn vriendin dat dus ook gezien en vroeg ze of ik haar wou helpen zodat zij ook weer met plezier op carolien kon rijden. Ik heb haar verteld wat we in de les doen en daar is ze ook mee aan de slag gegaan. Ook bij haar ging het zichtbaar beter. Maar nu is ze een soort van doorgeslagen. Normaal werdt carolien max 4 x in de week een uur gereden, omdat ze 19 is en dus ook dagen rust verdient. Maar mijn vriendin houdt zich daar niet meer aan en is deze week al iedere keer gaan rijden. En daarbij vergeet ze dan ook nog eens dat we de andere paarden ook moeten rijden en niet alleen carolien 7x in de week een uur. Nu heb ik haar met moeite kunnen overtuigen om carolien vandaag en morgen te laten staan omdat ze gisteren al in protest ging op het einde van het uur en iets onregelmatig werdt. Ik vindt het natuurlijk hartstikke leuj dat mijn vriendin ook zo actief is geworden in de paarden maar ik wil niet dat carolien te veel belast wordt.

Zo dit moest ik eveb kwijt, de eigenaar van carolien remt mijn vriendin ook niet omdat hij het alleen maar leuk vindt maar totaal geen verstand heeft van hoe vaak je een paard kan rijden, hoe lang en wat je allemaal van haar vraagt. Het gaat op dit moment om best wel intensieve training wat we pas sinds een halve maand doen (normaal max 3x in de week rijden 1x longeren)

Bedankt als je alles hebt gelezen en tips hoe ik hier beter mee om kan gaan zijn altijd welkom.

Damon12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:51

Hmm...normaal zou ik zeggen 6-7 x per week een uurtje rijden is geen probleem. Vinden de meeste paarden alleen maar leuk, als er wat afwisseling bij zit ook natuurlijk.
Maar als het paard zelf al aangeeft dat het niet meer kan (onregelmatig lopen) dan zou ik er toch eens wat anders naar gaan kijken als ik jou vriendin was. 19 is niet oud, dan zou een paard nog prima moeten kunnen "werken" , maar als ze echt onregelmatig wordt zegt dat al genoeg.

Misschien ook eens na laten kijken als ze al "zo snel" onregelmatig loopt, lijkt mij niet goed. Er kan namelijk ook wat aan de hand zijn. Vind het zelf een beetje vreemd dat ze zo snel al onregelmatig loopt. Of is dat juist de reden dat ze maar 4 x gereden werd??

En verder denk ik dat je alleen kan zeggen dat het je opvalt dat ze na zo veel werk onregelmatig begint te lopen en dat het dus een teken is dat het misschien te veel is voor haar. Ook aangeven dat er nog andere paarden zijn die gereden moeten worden en dat ze daar ook best intensief mee aan de slag kan. Verder kun je denk ik weinig, gewoon proberen jou punt duidelijk te maken.

Anoniem

Re: te veel willen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:57

Probeer met haar duidelijke afspraken te maken, 2 keer in de week rijd zij, en 2 keer in de week rijd jij en leg ook uit waarom je dat wilt.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 09:58

Damon12 schreef:
Hmm...normaal zou ik zeggen 6-7 x per week een uurtje rijden is geen probleem. Vinden de meeste paarden alleen maar leuk, als er wat afwisseling bij zit ook natuurlijk.
Maar als het paard zelf al aangeeft dat het niet meer kan (onregelmatig lopen) dan zou ik er toch eens wat anders naar gaan kijken als ik jou vriendin was. 19 is niet oud, dan zou een paard nog prima moeten kunnen "werken" , maar als ze echt onregelmatig wordt zegt dat al genoeg.

Misschien ook eens na laten kijken als ze al "zo snel" onregelmatig loopt, lijkt mij niet goed. Er kan namelijk ook wat aan de hand zijn. Vind het zelf een beetje vreemd dat ze zo snel al onregelmatig loopt. Of is dat juist de reden dat ze maar 4 x gereden werd??

En verder denk ik dat je alleen kan zeggen dat het je opvalt dat ze na zo veel werk onregelmatig begint te lopen en dat het dus een teken is dat het misschien te veel is voor haar. Ook aangeven dat er nog andere paarden zijn die gereden moeten worden en dat ze daar ook best intensief mee aan de slag kan. Verder kun je denk ik weinig, gewoon proberen jou punt duidelijk te maken.

Bedankt voor je helderw antwoord! Ga dr zeker wat mee doen !

Raineri

Re: te veel willen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:07

Ik rijd mijn paard ongeveer 4 echt max 5 keer in de week. Ik vind 6 à 7 ook voor een wat jonger paard echt heel veel.. Elke dag trainen met een paard dat alleen heeft stilgestaan, train je simpelweg niets meer mee. Je breekt alleen af. Daarnaast, kan het nog verzuringen hebben van de dav ervoor. Dan is de lol er toch ook een beetje af voor dat dier?

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 12:01

Danique_G schreef:
Ik rijd mijn paard ongeveer 4 echt max 5 keer in de week. Ik vind 6 à 7 ook voor een wat jonger paard echt heel veel.. Elke dag trainen met een paard dat alleen heeft stilgestaan, train je simpelweg niets meer mee. Je breekt alleen af. Daarnaast, kan het nog verzuringen hebben van de dav ervoor. Dan is de lol er toch ook een beetje af voor dat dier?

Ja dat vindt ik dus ook.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 19:32

Joolien schreef:
Probeer met haar duidelijke afspraken te maken, 2 keer in de week rijd zij, en 2 keer in de week rijd jij en leg ook uit waarom je dat wilt.

Bedankt voor je antwoord, ik heb mijn instructrice inmiddels ook gesproken en die zegt het zelfde. Dus dat ga ik ook zeker doen.