Hoelang in de wei??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LinaxLina

Hoelang in de wei??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 16:36

Ik wil graag een haflinger maar ik ben er nog steeds niet achter hoelang hij/zij in de wei mag.
Ik weet dat ze een aanleg hebben om snel dik te worden iemand een antwoord??
<3 <3 /3

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:37

Ligt puur aan het paard: de ene nooit op gras, de ander 24/7 en weer een ander met alleen een graasmasker of slechts een paar uur.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:39

Dat ligt ook wel aan verschillende dingen. Grote wei/kleine wei. Wat voor gras en het paard zelf natuurlijk.

LinaxLina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 16:41

Dankje wel, ik zal daar zeker iets aan hebben! :# @vuurneon

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:41

De haffies van de stal bij ons stonden allemaal 24/7 buiten. Even kijken naar het paardje dat je koopt, als die gewent is 24/7 buiten te staan kan het gewoon. Zo niet, dan langzaam aan opbouwen :)

LinaxLina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 16:42

Zwartje07 schreef:
Dat ligt ook wel aan verschillende dingen. Grote wei/kleine wei. Wat voor gras en het paard zelf natuurlijk.

Ik denk dat ik niet een al te grote wei voor hem/haar zal nemen. :j

Sheeltje2

Re: Hoelang in de wei??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:43

mijn pony wordt ook snel dik van mij mag ze de gehele dag maar wel met een graas masker om:) dan gaat het goed haha:)

LinaxLina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 16:44

-O-
laraxXxemma schreef:
De haffies van de stal bij ons stonden allemaal 24/7 buiten. Even kijken naar het paardje dat je koopt, als die gewent is 24/7 buiten te staan kan het gewoon. Zo niet, dan langzaam aan opbouwen :)

Goed ideee, ik heb gehoord dat haffies hele sterke pony's zijn en dat je ze gerust het hele jaar buiten kunnen staan, maar wou het wel zeker weten. thank you!

LinaxLina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 16:45

Sheeltje2 schreef:
mijn pony wordt ook snel dik van mij mag ze de gehele dag maar wel met een graas masker om:) dan gaat het goed haha:)

oow dat ken ik wel. xD

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:45

alleen zo'n masker gaat bij mij twee seizoenen mee dan heeft ze er door heen gedrukt hihi

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:46

Over wat voor weide hebben we het? Een echte paardenweide, waar gras op staat maar ook wat kruidjes, of een volle vette groene koeienweide?

LinaxLina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 16:49

Sheeltje2 schreef:
alleen zo'n masker gaat bij mij twee seizoenen mee dan heeft ze er door heen gedrukt hihi

Haha echt zo'n deugniet.

LinaxLina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 16:50

Bhriseis schreef:
Over wat voor weide hebben we het? Een echte paardenweide, waar gras op staat maar ook wat kruidjes, of een volle vette groene koeienweide?

Nee, wel een gewone paardenweide zoals de meeste paarden hebben. /3

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:53

Houd je paardje goed in de gaten, en probeer om zo veel mogelijk beweging te voorzien - dat scheelt ook enorm. In verband met hoefbevangenheid is het interessant om de fructaanindex (zie paardnatuurlijk) in de gaten te houden - maar die klopt ook niet altijd: als het bijvoorbeeld lange tijd niet geregend heeft is het gras op zich al meer gestresseerd.

Mocht je zien dat hij te dik wordt, probeer dan of je misschien een stukje weide kan afzetten met prikpaaltjes? Zodat hij eerst het stukje eet waar hij op staat, en dan geef je - als het gras daar bijna op is - altijd kleine stukjes bij.

LinaxLina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 16:59

Bhriseis schreef:
Houd je paardje goed in de gaten, en probeer om zo veel mogelijk beweging te voorzien - dat scheelt ook enorm. In verband met hoefbevangenheid is het interessant om de fructaanindex (zie paardnatuurlijk) in de gaten te houden - maar die klopt ook niet altijd: als het bijvoorbeeld lange tijd niet geregend heeft is het gras op zich al meer gestresseerd.

Mocht je zien dat hij te dik wordt, probeer dan of je misschien een stukje weide kan afzetten met prikpaaltjes? Zodat hij eerst het stukje eet waar hij op staat, en dan geef je - als het gras daar bijna op is - altijd kleine stukjes bij.

Dankje wel, jij weet vast veel over paarden.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:13

Haha, nou, gewoon heel veel topics op bokt meelezen doet veel hoor :')
Maar bedankt. Ik heb zelf een fjord die ook snel tonnetje rond wordt, dus pik ik maar zo veel mogelijk tips van anderen op.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:16

Hoeveel je paard beweging/ werk krijgt, is ook belangrijk.
Toen ik mijn fjord flink trainde, kon ze gewoon op een volle wei. Nu ik wat minder rij, is elke dag een strookje erbij beter (niet in ene de hele wei vol gras).

Het is voor je paard fijn als er bomen zijn om uit de wind/ regen/ zon te kunnen staan als hij/zij dat wil. En vriendjes, dat is ook belangrijk.

LinaxLina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 17:21

Bhriseis schreef:
Haha, nou, gewoon heel veel topics op bokt meelezen doet veel hoor :')
Maar bedankt. Ik heb zelf een fjord die ook snel tonnetje rond wordt, dus pik ik maar zo veel mogelijk tips van anderen op.

Haha, Fjord's zijn echt leuke paarden ze zijn zo schattig maar kunnen ook zo ondeugend zijn!

LinaxLina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 17:22

jowien schreef:
Hoeveel je paard beweging/ werk krijgt, is ook belangrijk.
Toen ik mijn fjord flink trainde, kon ze gewoon op een volle wei. Nu ik wat minder rij, is elke dag een strookje erbij beter (niet in ene de hele wei vol gras).

Het is voor je paard fijn als er bomen zijn om uit de wind/ regen/ zon te kunnen staan als hij/zij dat wil. En vriendjes, dat is ook belangrijk.

Dankjewel. Over die vriendjes zit het wel goed, er komt waarschijnlijk nog een shetlander bij xx

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 05:43

Een shetlander kan vaak niet bij andere paarden op de wei aangezien zij veel minder voeding nodig hebben.