Paard met trauma's, nog tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard met trauma's, nog tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:12

Omdat ik even door de bomen het bos niet meer zie hier ook de vraag...

Ik heb een paard met behoorlijke trauma's. Hoe en wat weet ik niet precies en ik weet ook niet of ik dat wel wil weten. Ik heb haar overgenomen van een vriendin waar ze 2 jaar gestaan heeft en van haar verleden daarvoor weten we vrij weinig. Alles is speculeren of invullen maar dat dit dier veel heeft meegemaakt is helder.

Het huidige probleem: Afgelopen maand ben ik er 2 keer afgevallen. De 1e keer was gewoon dom, ik zat niet op te letten, paard schrikt ergens van (waarvan weten we nog steeds niet) en boem daar lag ik :+ Voor deze val ging het rijden eigenlijk beter dan ooit, paardlief liep bijna constant in volledige ontspanning, iets waar we hard voor geknokt hebben de afgelopen 2 jaar.
Niets ernstigs met mij gelukkig dit keer haha maar paardlief dus helaas weer flink in de stress.
Dit gebeurde in de buitenbak met als resultaat dat als ik nu in de buitenbak ga rijden dat eigenlijk alleen maar stress is. Paardlief gaat scheef lopen, zakt 20 cm met haar kont, echt oprecht van angst, heeft constant het witte in haar ogen zichtbaar en maakt zich iedere pas klaar voor wat er dan ook kan gaan gebeuren. Eraan komen gaat niet, iedere cm die zij wil ontspannen eindigt in daar zelf weer van schrikken met bijbehorend extreem vluchtgedrag. Galoppeert ze eenmaal dan gaat het goed maar draven is bijna onmogelijk. Met heel veel inzet en rust van mijzelf gaat het wel maar niet van harte. In de binnenbak gaat het beter, nog niet zoals voor mijn val maar beter dan buiten.

Gisteren tijdens het opstappen schrok ze van een geluid en terwijl ik mijn been over haar heen wilde tillen vertrok ze :') Resultaat: Ik kom achter het zadel terecht en daarna dus op de grond. Weer niets ernstigs en paardlief kwam braaf terug draven. Erna even gelongeerd en toch weer erop, kort en positief gehouden.

Vandaag gereden met van een stalgenootje van te voren bach rescue, zowel paard als ik :+
Ik kon rijden maar zodra ze zelf ontspant schrikt ze daar weer van en is het weer vluchtgedrag.
Ik probeer dit voor te zijn en positief af te sluiten en het dus ook kort en positief te houden maar dit is zo lastig als ze zo extreem schieterig is.

Wat ik nu heb ingezet qua actie's:
- afspraak met osteo/fysio om het lichamelijke na te gaan (gebeurd sowieso 1x per jaar)
- veeeeeel les en mijn eigen rijden en energie onder de loep nemen
- Bach rescue voor het rijden

Wat er sowieso al afvalt:
- iemand anders erop. IVM haar trauma's is dit absoluut geen optie.
- grondwerken, lange lijnen, longeren. Dit gaat absoluut fantastisch en lost het probleem onder het zadel niet op. Daar ligt echt haar angst en daar zullen we dus ook mee verder moeten.

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in dingen als Magnesium en andere supplementen maar wil niet iets lukraak gaan geven als ik zelf niet weet wat het precies doet etc.

Wie o wie heeft er nog tips voor me?
Het is echt niet zo dat het niet meer gaat maar het raakt mij ontzettend om mijn knapperd zo ontzettend bang te zien en wie weet zijn er hele simpele praktische dingetjes die ons kunnen helpen :)

Alvast bedankt!

Duijfje

Re: Paard met trauma's, nog tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:45

Hm als ze niet wilt ontspannen en schrikt ( vlucht gedrag) als je opstap en niet wil draven.. Dan denk ik eigenlijk iets mis met de rug? Met het zadel? Kan zijn dat het haar pijn doet en er vervolgens voor weg gaat rennen in blinde paniek.

Ik heb dit overigens ook gehad met mijn eerste paard. Die bleek niet goed te zijn in haar rug..

En anders maar aan het lijntje?
Eerst alleen opstappen en bij ontspanning er weer af?
Rondjes stappen tot ontspanning en er weer af?

Overigens heb ik nu ook een stresskip als ik ga rijden. Maar als ik zelf rustig blijf ademen neemt hij de rust over. Meestal als ik indraaf wordt hij rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:03

Dat is de reden dat ik er een osteo/fysio bij heb gehaald, om dat uit te sluiten.
Mijn vermoeden ligt niet bij rugpijn omdat het echt teruggekomen is na mijn val, daarvoor liep ze beter dan ooit. Wat wel zou kunnen is dat ze hierna zelf iets is gaan vastzetten van angst, dit komt dan dus wel boven tijdens mijn afspraak met osteo/fysio. Bij het inrijden had ze exact hetzelfde gedrag, alleen dan nog veel extremer. Kon echt niet bewegen zeg maar want beweging = rennen en dan echt van angst.
Het is overigens ook niet willen draven, het is in draf willen wegrennen. Ze draaft meer dan goed aan, stappen is haar moeilijkste gang en galop is duidelijk haar voorkeursgang. Hierin is ze ook het meest bewerkbaar.

Aan het lijntje gaat niet bij d'r. Dan raakt ze in de war en snapt ze niet meer op wie ze zich moet richten. Opstappen neem ik altijd ruim de tijd voor inderdaad en afstappen bij ontspanning doen we al :)

Een deel ligt inderdaad bij mij maar dan meer in de zin dat ik meer begeleiding mag geven. Ik zit zelf ook met wat spanning ( 2 jaar geleden door een val van haar mijn heup gebroken ) waardoor ik snel de neiging heb om te stoppen met rijden. Mo wordt hier dan weer onzeker van en dan schiet ze nog wat sneller in haar vluchtgedrag. Hier wordt zeker aan gewerkt maar dit is het niet alleen. Een deel is echt Mo haar eigen angst en ik krijg die niet volledig weggenomen....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:14

Een paard wat angst/paniek/stress gevoelig is hoeft maar iets angst/onzekerheid te bespeuren bij de begeleider/ruiter om zelf "volledig" in paniek te raken.
Ook al heb jij maar 5% angst, dan is dat al te veel.

Zolang jij deze angst houdt zal het paard hierop reageren en zul je haar niet 100% kunnen begeleiden.

Waarom kan er geen ander op rijden?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:19

wij hadden een paardje hier op stal en die had het ook extreem, de eigenaresse is er de eerste 2 maanden niet eens op geweest, grondwerk en wandelen, de band versterken en hele kleine stapjes, toen naar buiten samen met een paardje en daarna alleen, en dan ook nog maar alleen stappen. Ze is er ook een paar x vanaf gevallen omdat hij in de bok ging na een stress situatie maar die kunnen we nu steeds vermijden, het duurt gewoon best een tijdje voordat je ziet waar de schoen wrikt. nu is hij hier bijna 6 maanden en ze kan bijna alles met hem doen. heel veel sterkte en geduld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:20

Brainless:
Omdat ze dan alleen maar vlucht en daar helemaal niets van accepteert qua hulpen.
Mijn instructie heeft er 3 keer opgezeten en is er ook 3 keer weer afgevallen wat het probleem alleen maar vergroot.

Het gebeurd trouwens ook als ik 100% ontspannen ben zelf dus dat is echt niet het hele probleem. Ik ben het met je eens dat het een deel is en niet de ideale situatie maar hier zullen we het wel mee moeten doen. Ben na ons ongeluk ook over mijn angst heen gekomen dus dat gaat nu vast nog veel sneller lukken (angst is het eigenlijk niet echt eens, meer twijfel of ik het allemaal wel goed genoeg doe :+ ) :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:25

als je eenmaal iets hebt meegemaakt blijft dat bij jezelf toch ook aanwezig> ik vind dat niet raar hoor, mijn paard is ooit stuurloos geweest, heel kort en ik schrok daar zo van dat je toch ergens in je achterhoofd dat houdt, kan je nagaan als er echt wat gebeurt, dat kost ook tijd. waarschijnlijk is het een soort opbouwen van de stress, kun je niet gewoon hele kleine stapjes nemen?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:27

Ik had enkele jaren geleden iets vergelijkbaars. Ik was aan het uitstappen aan lange teugel. Paard schrikt en springt opzij en naar voren. Ik zat er wat losjes op en ging er via de kont achterover af. Ik kwam dusdanig terecht dat ik gewond was en er dus niet direct weer op kon. Enkel dagen later er weer op zonder enige vrees want het was een braaf paard en had toen niets kwaads gedaan Na enkele meters schoof ik mijn mouwen op en het paard schoot in paniek weg, ik lag er weer af. Er direct weer op, maar paard bleef doodsbang. Om een lang verhaal kort te houden Ik heb nooit weer met dit dier in de bak kunnen rijden, ook anderen niet. In de wei ernaast of ergens anders wel, maar niet in de bak. Uiteindelijk was hij weer zover dat het met veel voorzichtigheid ging maar dan ging het 9 x goed en de 10 e x ontplofte hij weer. Ik heb ik hem verkocht want het werd mij te eng. Dit paard had absoluut geen trauma uit het verleden, zijn voorgeschiedenis was bekend. De eerste tijd bij mij was hij gewoon braaf en deed nooit rare dingen. Tot deze banketstaaf val.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:30

Dat doen we al Boedjang :) Gisteren dus na het vallen alleen een paar keer op en af gestapt, zat weinig spanning bij dus wat rond gaan stappen. Daar kwamen wat tekenen van ontspanning dus beloond en klaar.

Vandaag ging stappen prima dus lekker rondgedraafd totdat ze lekker ontspande zonder er meteen weer van weg te schrikken. Doelen bijstellen is echt het probleem niet meer na 2 jaar :')
Ben ik heel goed in geworden haha.

Geduld heb ik ook genoeg, het gaat mij puur om een stukje angst bij haar wegnemen.

Pillow: heel herkenbaar, alleen is het bij dit paard dus wel te herleiden naar een stuk verleden.
Toen ik haar kocht kon alleen haar voormalige eigenaresse haar poetsen, een ander kon op max een meter afstand komen.

Nu ben ik degene die alles met haar kan, inmiddels kunnen ook andere mensen dingen met haar qua binnen en buiten zetten maar zadelen door een ander is al extreem spannend, laat staan aan haar oren zitten of erop stappen. Dat gaan we dus gewoon echt niet doen, niet alleen voor haar eigen gemoedstoestand maar ik wil niemand anders in gevaar brengen.
Dat ik alles over heb voor dit paard wil niet zeggen dat ik er anderen mee wil belasten :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:32

Ik weet dan ook niet of je het er uit kan krijgen, je bent al zo goed bezig, wat is het voor n paardje eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:35

Een PRE merrie, in nederland gefokt. Het er volledig uit krijgen gaat nooit gebeuren denk ik, dat verwacht ik ook niet. Ik wil alleen dat zij zich weer lekkerder voelt onder het zadel, voor deze eerste knullige val hebben we echt een geweldig jaar gehad waarin we dingen hebben gedaan die ik nooit had kunnen dromen en waar we beiden echt heel erg van genoten hebben.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:38

kan me voorstellen , omdat je weet hoe fijn het was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:41

Dat ook en het doet me gewoon verdriet om mijn merrie zo te zien. Nu hebben we de laatste weken ook gewoon wel domme pech gehad en is het dan inderdaad net iedere keer iets wat opbouwt.

Zucht...

Nouja, we zijn er 2 jaar geleden doorheen gekomen, komt nu vast ook wel weer maar dan moet die pech wel ff wegwezen :+

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:42

Is het echt een trauma? Getraumatiseerde paarden hebben vaak duidelijke triggers. Paarden die willekeurig schrikken hebben vaak spanning in hun hele lijf en hoofd wat overal op kan triggeren. Dat kan komen door dat er lichamelijk iets niet goed zit. Denk aan een voedselallergie, hormonen of andere disbalans in het lichaam. Of omdat er iets in het hoofd niet goed zit. Dat kan weer goed komen of niet en soms leer je er mee leven. Zoals er bij mensen wel eens een steekje los zit kan dat bij paarden natuurlijk ook.
Mijn eerste volbloed was een enorme paniekzaaier die nog van haar eigen schaduw schrok. Door alles altijd hetzelfde te doen had ze houvast in de dagelijkse dingen. Zo lieten we haar altijd even staan nadat ze was opgezadeld. Nog even met een beetje hooi ontspannen. En dan ging het beter met het rijden. En zo had ze nog een heel boekje met regeltjes. Lastige tante maar als ze goed in haar vel zat ging ze voor goud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:50

Ze heeft heel duidelijke triggers, vooral bewegingen in de ruiter dus in dit geval. Een andere trigger is haar oren/hoofd. Heb al een anatomisch gevormd hoofdstel maar alles wat daar in de buurt niet 'goed' zit is ook reden tot paniek.
Wij hebben inderdaad ook een duidelijke routine met zijn 2-en en zodra we daar iets in veranderen zie je de spanning toenemen. Nu is dit niet altijd meteen spanning die leidt tot dit extreme gedrag maar wel spanning.
Paard lief is goudeerlijk en zal nooit iets doen om iemand moedwillig pijn te doen en een ontzettende leermeester voor mij, ze loopt als ik het goed doe en ze geen spanning heeft als een trein en geeft dan 1000%

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:52

Als je zelf in de psychiatrie werkt ( ff in je profiel gespiekt ;) ) en met bijv. Getraumatiseerde mensen werkt zul je vast ook weten hoe belangrijk de focus naar ' in het moment zijn' is... paarden vergeten net als wij mensen niet. Maar ze zijn wel makkelijker te sturen in het moment als je zelf een betrouwbaar en geruststellende leider kunt zijn. . Zal niks nieuws voor je zijn en zoals ik je verhaal lees lijk je me een heel bewust iemand metdit thema.

Mij lijkt het handig als je merkt dat de truckendoos leeg begint te raken om er iemand bij te roepen die je met dit soort specifieke problemen kan helpen...

Zo kun je samen met iemand doelgericht werken aan het doel dat je voor ogen hebt. Ik ben zelf geen paarden guru :) maar er zijn mensen die hierin ontzettend veel voor jullie kunnen doen.

Eerst fysieke beperkingen uitsluiten lijkt me indd wel voorwaarde om verder te werken met je paard...

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:56

Haha, klopt.
We doen hier ook hele gerichte oefeningen voor. Ik ben absoluut in contact met mensen die hier ervaring en voeling mee hebben en ik weet ook dat dit juist een paard voor mij is.
Alleen af en toe maakt het me zo verdrietig en dan heb ik gewoon even hulp nodig om me eraan te herinneren waar ik het voor doe. En van tips is nog nooit iemand dommer geworden :D

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 08:01

hej jolijn,

Wat naar dat Mo weer zoveel last heeft van dr angsten en trauma..
Het ging ongeveer een jaar geleden zo goed met haar.
Voor de mensen hier Mo en jolijn hebben echt een super goede band.
Mo volgt haar met grondwerk overal wil graag voor jolijn werken en is heel voorzichtig met haar.

Dat Mo echt niet makkelijk met anderen is heb ik ook in levende lijve ervaren, het heeft wel even geduurd voor ik haar ook ontspannen binnen en buiten kon zetten, dekens op of af kon doen poetsen
manen vlechten vooral net achter haar oren. Het is uiteindelijk wel gelukt allemaal
Maar het duurt heel lang voor Mo andere mensen accepteerd en vertrouwd.
Met simpelee dingen doet ze het vrij snel maar gedrag wat haar triggert maakt het moeilijker.
en ook haar lichaams plekken die gevoelig zijn bijv bij haar oren kunnen het voor haar al fout doen.

Het is een paardje wat heel gevoelig en sensibel is ze wil lief en goed zijn voor mensen en is dus ook wel voorzichtig maar als haar angsten het overnemen kan ze je dus onbewust wel heel veel pijn doen
omdat je het vaak niet meer verwacht ze kan 100% ontspannen zijn en dan hoort ze of ziet ze iets ofzo en dan is het in 1 sec angst en wantrouwen..

Jolijn zelf werkt op een hele goede manier met Mo en is zelf meestel wel heel rustig als ze met Mo aan het werk is.
En weet zelf ook heel goed wanneer ze moet stoppen en gaat niet door en door om het er maar uit te krijgen maar stopt altijd als Mo ontspant.

Jolijn het komt wel weer goed met jou en Mo en je maakt al goede stappen.
Miss is Reiki nog een oplossing voor Mo??

Present had er veel baat bij en Swerdy ook indertijd?

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:10

Ik zou haast denken dat ze een keer flink aangepakt is nadat een ruiter eraf gevallen is.
Als ik lees dat je zelf ook aan de bachbloesem bent gegaan neem ik aan dat het jezelf ook niet in de koude kleren is gaan zitten. Zou het dan ook kunnen dat jezelf onbewust gespannen bent en dit op een vrij sensibel paard overbrengt? Dat jullie eigenlijk beiden even wat minder vertrouwen hebben?
Ik heb van mijn paard (die aardig wat klappen heeft gehad voor hij bij mij kwam en niemand meer vertrouwde) geleerd dat je bij zulke paarden eerst vertrouwen moet geven voor je het kunt krijgen. Dus misschien vooral op je eigen ontspanning ook gaan focussen en bv. liedjes gaan zingen op je paard. En ook gewoon lekker tegen je paard praten zodat ze aan jouw intonatie hoort dat alles goed is.
Als de draf lastig is oefen je eerst in stap totdat er weer echt rust in de stap zit. Dat kun je dan eventueel aanvullen met longeren of eerst rijden in de binnenbak, dan naar buiten en daar bij ontspanning ook stoppen en dat verder gaan uitbreiden. Blijft toch zoeken naar wat kan werken.
En dan veel geduld hebben. Hoe meer tijd je ervoor neemt, hoe korter het duurt. Maar dat is je denk ik niet onbekend ;-)
Maar goed ik doe ook maar een gok want ik ken jullie natuurlijk niet!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:55

Onderdrempelig houden. Dus de grens opzoeken waar ze in de stress schiet en daaronder blijven. Zorgen dat ze daar meer als 100 procent ok mee is en dan pas iets moeilijker maken. Ik zou ook beginnen met het hoofd en beweging op de rug zonder dat ik er zelf opzit. Weer volledig terug en opnieuw opbouwen met een positieve associatie.
En eerst in een omgeving die haar veiligheid biedt (bijv in de kudde met paarden, of haar stal) en daarna pas weer prikkels gaan opbouwen.
Succes met je knappe merrie, ik hoop dat je er uit komt met haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:04

Thanks Fab, voor de aanvulling!

Manuela: Voor zover ik (en de vorige eigenaresse) weet is mijn paard nog nooit bereden geweest voor ze bij mij terecht kwam.
Vooral ons ongeluk 2 jaar geleden waarbij ik mijn heup heb gebroken is mij niet in de koude kleren gaan zitten. Dit heeft grote gevolgen voor mij gehad op allerlei gebieden en ik draag er de rest van mijn leven de gevolgen van. Ik denk dan ook niet zozeer dat het geen vertrouwen in mijn paard hebben is als wel vertrouwen in mijn eigen lijf. Als ik val, kan er zoveel mis gaan :') Wat mij helpt is dat ik weet dat dit paard niets uit oneerlijkheid doet.

Liedjes zingen doe ik met enige regelmaat haha en ik praat als een dolle tegen haar (en mezelf) tijdens het rijden.
Ook het binnen beginnen en dan buiten kort en positief afsluiten doen we al. Longeren voor het rijden wordt madam alleen maar heter van dus dat doe ik liever niet.

Thanks voor je input!

Somokkele:
Goede tips. Hoofd ben ik al 2 jaar mee bezig en zal m.i. nooit helemaal over gaan. Op het desensibiliserende stuk heb ik inderdaad 3 jaar geleden wel gezeten maar dit leek geen vooruitgang op te leveren. Eerder dat ze leerde haar 'ontploffing' uit te stellen naar een later moment maar de spanning bouwde alsnog gigantisch op.
Positief belonen zit er erg in. Heb hier zo mijn eigen dingetjes voor ontwikkeld en die werken goed.
Terug naar de basis doe ik altijd. Ik verwacht nu onder het zadel niets anders van haar dan vertrouwen opbouwen en weer terug naar onze basis: ontspanning. Geluk bij een ongeluk was dit net bevestigd voor mijn val en ik merk daar nu echt wel de voordelen van, er zitten hele kleine momentjes ontspanning bij en die moeten we samen weer uit gaan bouwen.

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:21

Hoi,
knap dat je er nog steeds op durft te stappen en op zoek gaat naar manieren om je paard en jezelf te leren met angst om te gaan.
misschien hier nog een paar tips waar je wat aan kan hebben:

een healing voor je paard om de trauma's beter te verwerken

een cranio sacrale behandeling

t-touches om het paard te ontspannen en te laten ervaren dat het fijn is om aangeraakt te worden, ook op het hoofd en oren. Hier wel langzaam naar toe werken.

voor je erop zit zelf een visualisatie mediatie doen, zie voor je hoe je er ontspannen opzit, hoe het paard ontspannen reageert, probeer met je adem in je hele lichaam te zijn en rustig vanuit je buik te ademen ook als erop zit. Deze oefening heeft bij mij heel erg geholpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:24

Thanks voor de tips!

Wat moet ik me bij een healing voorstellen? Readings ken ik wel maar dit zegt me vrij weinig :o
Cranio sacraal doet de osteo/fysio die komt ook dus gaat sowieso gebeuren
T-touches is een goede idd, hier ga ik van de week nog even achteraan!
Ik doe te paard andere oefeningen om mijzelf in het hier en nu te houden, zal ongeveer dezelfde uitwerking hebben :)

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:30

bij een healing breng je zeg maar de energie weer in balans, zowel op lichamelijks, emotioneel, als mentaal niveau. het zet bv. aan tot cel vernieuwing waardoor wondjes sneller genezen, zorg dat natuurlijke pijnstiller wordt aangemaakt indien nodig, helpt om trauma's te verwerken en emoties die zich hebben opgekropt in het lichaam los te laten. kijk even op mijn website voor de volledig uitleg ;)
http://oerpaarden.nl/healing-dieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:35

Ah bedankt, zal het even doorneuzen.

Heb toevallig gisteren al iemand benaderd voor een reading dus dat wacht ik eerst ook even af.