Vraag over spelende ruinen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babs80

Vraag over spelende ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 21:25

Dag allemaal,

Wij hebben twee ruinen (13 en 14 jaar). Ze staan de hele dag bij elkaar in de paddock en in het voorjaar en zomer gaan ze samen de wei op. Wij merken dat ze soms best veel en soms hard met elkaar spelen. De staleigenaresse noemt het donderjagen. De winterdekens houden het bij ons niet lang vol. Wij zijn van mening dat het ook met verveling te maken heeft. De paddock is ook een kale lege zandbak. En we weten dat ruinen vaker met elkaar spelen. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer (geen slowfeeder). We hebben ook likstenen opgehangen en ik ben op zoek naar wilgentakken. Ze gaan binnenkort weer de wei op dus het zal straks een stuk rustiger worden. Heeft iemand ervaring met twee spelende ruinen in een paddock? En heb je nog tips/adviezen?

Alvast bedankt! :)

Poosje81

Re: Vraag over spelende ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:26

Balen van je dekens, maar voor de rest, lekker laten gaan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:29

Bekend probleem, hier mist een stuk staart, daar stuk manen en dekens kan alleen als die van binnen! en buiten geheel met antibijt ingespoten zijn. Vooral het geklier en gesar als vriendje niet wil spelen is daarvan trouwens de oorzaak. Net zo lang porren en zeuren totdat er eindelijk wel reactie komt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:58

Yep, bij mijn vorige ruin. Die heeft met zijn vrolijke fratsen, hij was 2, een ingeslapen ruin van 19 weer helemaal tot leven gewekt. Fantastisch gezicht het gesjees en gesteiger incl 'hap en duik' acties Om na afloop met de koppies op elkaars rug in slaap te sukkelen. Kostte idd dekens, halsters en stukken maanhaar, maar maakt dat echt wat uit als je je paard zo intens ziet genieten??

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 22:06

Dank voor de reacties. We genieten er zeker van en we vinden het ook geen probleem als er weer een deken stuk gaat :) Als de paardjes maar plezier hebben :) dat is het belangrijkste van allemaal.

Ik maakte me een beetje zorgen, want ik dacht dat verveling de oorzaak was...

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:13

Wij hebben dit ook hoor.
2 merrie's die spelen.
of de paarden samen met een shetlander spellen.
als ze plezier hebben lekker laten gaan.
is alleen balen dst je spullen soms kapot gaan.
en wees blij dat ze zich zo vermaken.
ik Ie ook vaak paarden die helemaal doods in een hoekje staan en dus geen plezier hebben

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:14

Hier ook 3 ruinen bij elkaar. Schuilstal, paddock wat overloopt in het grasland en heerlijk donderen met elkaar. Tja het zijn jongens 8)7

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:16

Mijn jonge ruin staat deze winterperiode ook voor het eerst samen met zijn maatje in de paddock ipv apart, en ze zijn daar beide ontzettend gelukkig mee!
Het gaat er ook wel eens hard aan toe, maar ze zijn ook echt gek met elkaar en dat is ontzettend leuk om te zien.

Ze krijgen bij ons 3x per dag (ze staan overdags in de paddock) beide een fijnmazig hooinet zodat ze even bezig zijn en ze hebben allerlei speelgoed in de paddock liggen, in de vorm van ballen, bakken, takken etc, zodat ze zich een beetje kunnen vermaken

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:19

Bij ons spelen ze ook, en ja soms zit er een scheurtje in m'n deken maar ach.. lekker laten gaan denk ik?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:34

Typisch jongens.
Wij hebben er 3 in een groep merries en zijn altijd aan het rakken.
De 2 sterkste zijn de ergste, die jagen de shetten altijd op een bijten in hun kont.
En nee das niet zielig want de allerkleinste shet kwam keihard naar de grootste ruin de laatste keer en "viel hem aan" om vervolgens met een grote knok partij aan de ren te gaan met zijn 20 :')
De mannen zijn altijd de oorzaak :p
Verveling geloof ik niet perse.
Mijn 2 hengst bijna jaarlingen kunnen ook zo vreselijk vervelend zijn met zijn 2.

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 22:47

Fijn om hier te lezen dat alle paarden zoveel plezier hebben. Spelen is een goed teken :)