Paard bijt constant in touw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djura99

Paard bijt constant in touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 09:59

Hey iedereen.
Ik heb nu al even 2 verzorgpaarden. Een merrie en een ruintje. De ruin word deze zomer 3 en ik ben met hem met grondwerk begonnen. Maar de laatste tijd bijt hij altijd in het touw. Het lijkt niet zo erg, maar hij is zo geconcentreerd met in het touw te bijten dat hij totaal niet meer op mij let. Hij staat stil en let alleen op het touw. Ik moet het dan echt uit zn mond halen. Daarna stopt 'ie even. Maar als er een beetje druk op het halster komt begint hij terug. Hij lijkt echt geirriteerd door het touw/halster.
Ook als ik hem even aan z'n halster pak, wil 'ie in mn hand bijten.
Weet iemand hoe ik hier het beste mee om kan gaan ? Want na 10 minuten is hij helemaal opgefokt en begin ik ook ongeduldig te worden.
Voor de rest snapt ie wel wat de bedoeling is, want ik heb had het al vaker met hem gedaan en hij volgde en stopte altijd braaf.

Kan iemand me helpen?
Bedankt :)

Djura99

Re: Paard bijt constant in touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:50

? :)

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:13

Misschien hem proberen af te leiden met iets, zoals eten? En dan belonen als hij op jou let. Sowieso al er voor zorgen dat jij het belangrijkste bent en de focus op jou is.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:14

mag je wel gewoon aan zijn hoofd komen ?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:20

Mijn 15 jarige merrie en haar 6 jarige nakomeling doen het ook. Ook als jonkies al. Familietrekje denk ik. Zij doen het alleen bij spanning en ontspannen door het kauwen op het touw. Ik vind het dan ook niet zo'n bezwaar maar heb wel duidelijke regels. Met wat eten of snoepen zou ik niet zo gauw doen. Krijg je ontzettende klieren van. Als je het niet wil dan is simpelweg verbieden een optie. Wees daarin duidelijk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:23

Jonge paarden zijn vaak bijterig. Ze willen net als kleine kinderen alles in hun mond stoppen. Niet per se om een reden maar gewoon om het materiaal te testen zeg maar. :)

Als het kan zou ik het proberen te negeren. Dus door laten lopen, met touw in zijn mond. Hij laat vanzelf wel een keer los. Als je het elke keer uit zijn mond gaat halen gaat hij leren dat hij mag stoppen met lopen zodra hij in het touw bijt.

Als je toch wilt dat hij los laat kun je een slinger aan het touw geven zodat er van die verticale golven ontstaan. De meeste paarden schrikken daar een beetje van omdat het lijkt alsof er iets op ze af komt. Bovendien voelt hij het ook in zijn mond als de golf bij zijn mond aankomt.

Maar het allerbelangrijkste is dus: Altijd door laten lopen. De bijtfase gaat vanzelf voorbij, als het hem niks oplevert.

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 14:29

Gordy18 schreef:
mag je wel gewoon aan zijn hoofd komen ?

Ja hoor, kan gewoon zijn halster aan doen. Maar als z'n halster aan is vind ie het ook nog wat lastig, maar dat is wss omdat ie het nog niet zo gewend is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:31

Pfft, bak je er weer niks van? :P

Ik zou het inderdaad eerst proberen te negeren. Wordt het echt te gek, kan je hem altijd even een pasje achteruit zetten als je hem zat bent.

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 14:33

LindyH schreef:
Jonge paarden zijn vaak bijterig. Ze willen net als kleine kinderen alles in hun mond stoppen. Niet per se om een reden maar gewoon om het materiaal te testen zeg maar. :)

Als het kan zou ik het proberen te negeren. Dus door laten lopen, met touw in zijn mond. Hij laat vanzelf wel een keer los. Als je het elke keer uit zijn mond gaat halen gaat hij leren dat hij mag stoppen met lopen zodra hij in het touw bijt.

Als je toch wilt dat hij los laat kun je een slinger aan het touw geven zodat er van die verticale golven ontstaan. De meeste paarden schrikken daar een beetje van omdat het lijkt alsof er iets op ze af komt. Bovendien voelt hij het ook in zijn mond als de golf bij zijn mond aankomt.

Maar het allerbelangrijkste is dus: Altijd door laten lopen. De bijtfase gaat vanzelf voorbij, als het hem niks oplevert.

Oke, bedankt. Ik ga dit morgen zeker proberen ;)

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 14:35

Magrathea schreef:
Pfft, bak je er weer niks van? :P

Ik zou het inderdaad eerst proberen te negeren. Wordt het echt te gek, kan je hem altijd even een pasje achteruit zetten als je hem zat bent.

Haha, nee :') Heb dat negeren al geprobeert, maar dan word het zo'n heel sleur en trek werk en dat kan ook niet goed zijn voor z'n tanden als er zo'n musketon in z'n mond zit :p

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:46

Je moet zorgen dat hij zijn eigen gedrag zat raakt.
Dat kan best weken duren. Of hele sessies.
Overvoer hem met touw. Maak dat hij spijt krijgt dat hij ooit probeerde in het touw te happen. Maar verbind er ook aan dat hij dan wel achteruit moet lopen. Zonder gemeen te worden draag je hem dit op en zonder boos te worden stop je heel enthousiast steeds veel touw in zijn mond.
Wat je wilt bereiken is namelijk dat hij zijn eigen gedrag vervelend gaat vinden. En hij zal het vervelend vinden om steeds meer touw in zijn mond te krijgen, dat hij de controle erover kwijt is. En hij zal het vervelend vinden om alleen maar achteruit te moeten lopen.

Probeert hij het nadat het even lijkt of hij het zat is nog eens, maak dan meteen een nog vervelendere sessie voor hem. Maar zonder negatieve energie, dat is heel belangrijk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:05

Pijn in zijn mond? Pech dan, zou ik zeggen. Als het hem zeer doet laat hij vanzelf wel los. Hij doet het zelf hoor. :)

Hoe ontstaat het trekwerk? Doet hij dat? Want eigenlijk zou er geen spanning op het touw moeten staan. Maar ik weet wel dat groene paarden wel vaak aan de longe hangen.

Ik zou toch echt proberen om hem door te laten lopen. Hoe en wat maakt niet uit. Al zwalk je de hele bak door. Als hij maar doorloopt. Een pasje terugzetten zou ik in dit geval ook niet doen, want dan mag hij eerst weer stil gaan staan.

Groene paarden hebben nog geen 'go'-knopje. Die moet je er eerst op maken. Daar zou dus alle aandacht op moeten liggen. Al het andere (op de volte, niet hangen, niks in je mond, etc.) komt later.

Kun je niet een stuk van de bak afzetten en daarin longeren? Dan gaat hij niet aan het touw hangen, en ontstaat er geen sleur- en trekwerk. Helemaal los longeren, dus zonder longe, zou nog beter zijn. Dan kun je je helemaal focussen op het 'go'-knopje en heb je het hele touw-probleem niet. Later kan je paard alsnog leren om aan de longe te lopen, maar dat is dan een stuk makkelijker.

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:08

Kukkie schreef:
Overvoer hem met touw. Maak dat hij spijt krijgt dat hij ooit probeerde in het touw te happen. Maar verbind er ook aan dat hij dan wel achteruit moet lopen. Zonder gemeen te worden draag je hem dit op en zonder boos te worden stop je heel enthousiast steeds veel touw in zijn mond.
Wat je wilt bereiken is namelijk dat hij zijn eigen gedrag vervelend gaat vinden. En hij zal het vervelend vinden om steeds meer touw in zijn mond te krijgen, dat hij de controle erover kwijt is. En hij zal het vervelend vinden om alleen maar achteruit te moeten lopen.

Probeert hij het nadat het even lijkt of hij het zat is nog eens, maak dan meteen een nog vervelendere sessie voor hem. Maar zonder negatieve energie, dat is heel belangrijk.

Zo werd het mij ook getipt door mn parelli instructrice, veel touw in zn mond en stapjes achteruit. :)

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 15:14

LindyH schreef:
Pijn in zijn mond? Pech dan, zou ik zeggen. Als het hem zeer doet laat hij vanzelf wel los. Hij doet het zelf hoor. :)

Hoe ontstaat het trekwerk? Doet hij dat? Want eigenlijk zou er geen spanning op het touw moeten staan. Maar ik weet wel dat groene paarden wel vaak aan de longe hangen.

Nee, maar als hij in het touw begint te bijten blijft hij stilstaan en stapt niet meer door. Dat trek ik aan het touw, naar links, naar rechts, maar hij blijft vaak gewoon staan. Of een paar stapjes.

Hij doet het zo goed als niet met het longeren. Als ze met hem gaan buitenwandelen ook niet. (dan is er ook wel meer afleiding)
Alleen aan de hand. Voor de rest stopt ie wel mooi op een goede afstand en volgt hij zonder aan het touw te moeten trekken, maar dan stopt hij om in het touw te bijten en krijg ik 'em maar af en toe mee.

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 15:15

marijn84 schreef:
Kukkie schreef:

Zo werd het mij ook getipt door mn parelli instructrice, veel touw in zn mond en stapjes achteruit. :)

Dat kan ik wel eens proberen. Bedankt voor de tip :)

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:21

Zorgen dat het touw heel vies smaakt? Gaat de lol er denk ik ook wel af hihi.

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:22

Maikemaik schreef:
Zorgen dat het touw heel vies smaakt?

hang m even in de mest hoop :D

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:02

marijn84 schreef:
Maikemaik schreef:
Zorgen dat het touw heel vies smaakt?

hang m even in de mest hoop :D

Ja of smeer in met zeep ofzo.....aangenamer voor jezelf :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:02

Da's ook een goeie, haha :D

Is ook wel een goeie hoor. Door veel touw in zijn mond te stoppen denkt hij ' ja hallo, maar dat was mijn spelletje niet!' en hopelijk houdt het dan op.

Let dan wel op dat hij er niet in ruil daarvoor iets anders voor gaat verzinnen, anders blijf je bezig :D

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 16:07

Bedankt iedereen voor de tips :) Ik ga morgen dat met dat touw in z'n mond steken eens proberen. :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:19

Oh, dan heb ik het verkeerd gelezen. Ik dacht dat het om longeren ging.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:29

Het is een spelletje voor hem. Hij bijt, en jij geeft een reactie. Niks zo leuk voor hem als spelletjes spelen, en zien hoe ver hij jou krijgt!
Touw in z'n mond proppen is blijkbaar een goeie, heb ik nog al gehoord.
Maar belangrijkste is eigenlijk negeren... Weet dat het niet makkelijk is, maar toch proberen. Als hij stil gaat staan, spoor je hem aan om door te stappen. Hij mag niet stil gaan staan als jij dat niet vraagt. Maar zeker het bijten proberen te negeren. Als hij merkt dat het hem niets oplevert, geeft hij het op een mooie dag wel op.

En bijkomend en heel belangrijk: goed gedrag belonen! De minste poging dat hij goed doet, stop je even en geef je hem rust (= de allergrootste beloning) en eventueel 'braaf paard' of krabbel in de nek o.i.d. Maar echt al bij de MINSTE poging dat hij goed doet, belonen! Dit zou je in het begin al na 2 stappen kunnen doen, zeker niet de fout willen maken om te lang willen doorgaan! Dit kun je dan later gaan opbouwen.

Het zal even duren, maar volharding loont. En zéker je geduld niet verliezen. Veel succes!
Laatst bijgewerkt door miezelke op 07-04-14 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:29

Ik zou willen afraden om ervoor te zorgen dat het touw heel vies gaat smaken. Insmeren van het touw met dingen als hertshoornolie zorgt er alleen maar voor dat je handen gaat stinken als je er mee omgaat, en als je het insmeert met peper of sambal, en je komt daarna in de buurt van je eigen ogen of mond, dat heeft niet alleen het paard er last van.

Wat jij tegenkomt is een gebrek aan respect.

Het begint met het bijten in een touw en het eindigt, zoals je zelf al hebt ervaren, met het bijten van de mens. Naast wat er al eerder is aangekaart, namelijk dat dit de "orale fase" van een paard kan zijn, is het ook een tegen van gebrek aan respect en als je dit niet goed aanpakt, gaat het echt niet vanzelf over. Ignoreren is dan ook het meest verkeerde wat je kunt doen.

Paarden die lager in rang staan, gaat paarden die hoger in rang staan echt niet bijten. Wat jij met je paard kunt doen is beginnen met het rechtzetten van verhoudingen, een leider worden. Hoe wordt je een leider? Door het paard je persoonlijke ruimte te laten respecteren, en hem - vanaf de grond - een stapje voorwaarts, achterwaarts, naar links en naar rechts te laten maken. Wat een paard dat lager in rang staat, gaat voor het paard dat hoger in rang staat, opzij.

Ik zou je adviseren om te beginnen met grondwerk. Wil je een goed programma waar je begeleiding in kunt krijgen, dan kan ik je Parelli adviseren. En voor jou ook nog een heel interessant artikel, helaas in het Engels en ik ga niet vertalen, geschreven door Linda Parelli.

http://www.thezenpen.com.au/docs/pr/parelli.pdf

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:52

Djura kent al grondwerk Cassidy... :)

xemmosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:55

Kan het niet zijn dat hij veel haken in zijn mond heeft, en daarom zoveel kauwt..en anders zou ik het ook niet weten