onhandelbare hengst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FotosbyElles

onhandelbare hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 15:59

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een half jaar een mini hengst aangeschaft. Dit puur omdat ik er een aantal keuringen mee wou gaan doen. Na het verlies van mijn vorige hengst wilde ik dit gewoon oppakken. Hij is nog geen jaar oud of is al de meeste dominante die ik heb meegemaakt. Hij staat bij nog twee andere hengsten. Deze beide zijn afstammelingen van een kwpn. Ook lopen er nog een aantal oudere bij. Maar doordat hij zo klein is, word hij zelden gecorrigeerd. In de andere wei erlangs staan oudere merries met hun merrie veulens en hij ontsnapt te vaak om even bij hen op een bezoekje te gaan. Hij bijt iedereen in de neus, eist het eten enzovoorts op en met het wandelen. ( zelfs na e n flinke corrigerende tik ) probeert hij alles uit.

Hij heeft goede papieren, maar nu begint de twijfel toch echt terug te komen. Alleen zetten gaat niet, want hij glipt er gewoon doorheen. Hij heeft tussen de geiten gestaan en dat helpt ook niet bepaald. De eigenaresse van stal heeft aangeboden haar shetlander merrie erbij te zetten, maar dat zie ik ook niet bepaald zitten. Is castereren nu de enige optie. ( Ik ben zeer consequent want mijn vorige hengst was ook een probleem geval maar niet zo. ) het is wel zo dat als hij niet zou worden goed gekeurd voor de dekdienst toch wordt gecastereed.

Alvast bedankt.

Dungen

Re: onhandelbare hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:06

Ik zou hem toch een snelle stevige cursus opvoeding proberen te geven nu := Met een paard/pony samen die hem wel corrigeert of desnoods alleen.(houten omheining of op stal)

Als hij dan zo blijft balletjes er af.. ik zou zelf nooit voor een veulen kiezen van deze hengst als hij dit gedrag blijft vertonen...

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 16:13

Dat snap ik helemaal. Hij gaat vanaf morgen naar de longeerkraal. Hier kan hij onmogelijk uit. Dus dat is mijn enige kans om er iets van te maken.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:19

Succes :) Ik hoop dat hij een beetje bij draait..

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:23

Hihi sorry maar moet wel een beetje om je post lachen, zie hem al helemaal draken }>

Inderdaad proberen apart te zetten en hopen dat hij zich een beetje gaat gedragen! Dan vast oefenen met wandelen en wellicht dat wat grondwerk mogelijk is zodat jij weer iets te vertellen hebt.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:37

Ik snap dat hem alleen zetten minder problemen geeft, maar ik denk niet dat het veel helpt voor later :)
Dan zal hij namelijk nooit leren dat het niet mag en gewoon doorgaan de volgende keer dat er een ander bij staat. Hoe is hij in omgang met mensen eigenlijk? Ik las dat hij problemen gaf met wandelen, maar is hij ook "agressief" naar mensen?
Is er niet een paard daar dat WEL een corrigerende klap uitdeelt waar nodig?

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 17:44

Tegen mensen is hij eigenlijk zeer lief en aanhankelijk. Hij probeert wel eens wat maar daar word die meteen mee geconfronteerd en dus gecorrigeerd. Er is momenteel geen paard dat tegen hem in wil gaan. Daarvandaan komt over een maandje mijn paard er bij staan. Deze is zelf ook iets dominanter en ik ben er van overtuigd dat hij hem wel eens eventjes opvoed

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:48

Ik zag net toevallig een advertentie voor mini hengstje gezocht, miss dat iets als ie daarcop zn plek is, gewoon een idee?
Heb je ook geprobeerd te negeren? Dus zodra hij iets stoer loopt te doen van 'kijk mij s!' Gewoon je rug toekeren en desnoods weglopen - geen aandacht voor dat stoere gedrag

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:52

Daar moet je een loeder van een ruin bij zetten. :x Zulk gedrag in de weide is alleen op te lossen door een ander paard.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:56

ik heb hier ook zo'n pitbull shet staan,enige wat helpt is paar rijen stroom boven elkaar,waarvan de onderste laag bij de grond zodat ze geen neus onder het draad door kunnen doen, en echt flinke stroom erop,en hij staat hier dan samen met een andere shethengst die hij wonder boven wonder niet achterna zit.....

hij krijgt echt in zijn uppie een hele wei met grote paarden aan het rennen... :+

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:01

De andere paarden corrigeren hem niet omdat hij klein is? Haha dat is natuurlijk onzin, je moest eens weten hoe vaak mijn shet hengst op z'n kop krijgt van mijn paard. Maar goed hem uit de groep houden is natuurlijk geen oplossing voor later, zet hem bij een paard dat hem wel op z'n plek zet, en anders toch castreren.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:06

Dan is toch de enige oplossing, inderdaad een paard erbij zetten die het niet pikt. Wat een softies dan eigenlijk. Wij hebben hier twee keer een Shet met veel praatjes gehad (1e een hengst, 2e een ruin) en geen enkel paard pikt het gedrag van ze hier, ongeacht hoe klein ze waren. Als onze huidige mini ook maar denkt iets wat buiten hun grenzen gaat te doen, krijgt hij toch echt een klap voor zijn koppie.

Dus ik zou zodra jouw paard er is, die er gewoon bij zetten en wel een oplossing vinden dat hij niet ontsnapt, want dan werkt het natuurlijk nog niet als de kleine dondersteen aan zijn levenslessen ontsnapt :+

FemkeJelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:28

Hallo,

Misschien kun je Natural Horsemanship proberen. Wij hadden ook een veulen, dan wel een merrie, en die liep dwars door je heen en was erg brutaal. We zijn toen begonnen met grondwerk en loswerken en dat heeft erg geholpen. Ze loopt nu niet meer door ons heen en is niet meer brutaal. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes verder!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:38

Pak het meest dominante paard (ruin of hengst) uit de kudde die er is, en ze dat paard bij je mini. In een grotere groep pikken paarden vaak meer, en lopen gewoon weg. Ze zijn niet altijd de pieneut. 1 op 1 wordt het anders en gaan ze vaak meer grenzen stellen over wat ze wel, en niet tollereren. Zo'n kleintje kunnen ze vaak snel duidelijk maken hoe de grenzen liggen, zeker als je een paard kiest dat graag de dominanste is.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:43

En anders zet je er gewoon een grote dominante merrie bij, dekken zal hij haar toch niet, want daar is hij te klein voor. Omdat het een hengstje is zal de merrie hem echt wel te grazen nemen denk ik als hij vervelend begint te doen.

Dit hebben wij ook wel eens gehad. Moesten kijken of de merrie (Gelders paard) hengstig was, dus schouwhengstje erbij, merrie was niet hengstig en heeft hem bijna een rake trap voor zijn hoofd gegeven. Die merrie stelde duidelijk haar grenzen wel, weet niet of elke merrie dit doet hahaha.

En anders, zet je er inderdaad een dominante ruin of hengst bij, die leert hem wel wat manieren neem ik aan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:30

Een hengstige merrie gaat gewoon liggen hoor, kleine hengst of niet, ze doet het wel zo dat ie erbij kan.... Ik zou het risico echt nooit nemen om de hengst bij een merrie te zetten, of je moet de merrie dragend willen hebben.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:35

Een net dragende merrie dan? Die pikken al helemaal niks en geen gevaar voor dekken
Of is het in een vroeg stadium al gevaarlijk voor het veulen?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:37

Chroosje, hoe denk jij dat er kruisingen met shetlanders en grote volbloeden ontstaan? Een hengstige merrie gaat inderdaad gewoon voor hem liggen, als ze echt wanhopig is... En volgens mij heeft de TS al gezegd dat geen van allen hem op zijn flikker geeft, behalve (waarschijnlijk) haar eigen paard die er nog niet is. Dus ik neem aan dat er ook geen merrie is die dominant genoeg is.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:46

Shona schreef:
Chroosje, hoe denk jij dat er kruisingen met shetlanders en grote volbloeden ontstaan? Een hengstige merrie gaat inderdaad gewoon voor hem liggen, als ze echt wanhopig is... En volgens mij heeft de TS al gezegd dat geen van allen hem op zijn flikker geeft, behalve (waarschijnlijk) haar eigen paard die er nog niet is. Dus ik neem aan dat er ook geen merrie is die dominant genoeg is.

Oh, sorry, ik wit niet dat ze gingen liggen.. Maar ik dacht er gewoon aan omdat wij een merrie op stal hebben die lekker kieskeurig en dominant is, en vooral naar hengsten, dus vandaar hahaha.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 19:47

Een merrie vind ik absoluut geen oplossing. Aangezien ik er genoeg heb gezien die er daarna dragend van waren. Ik heb een zeer dominante ruin die wel iets durft aan te pakken. Ik denk zelf dat omdat ze met zijn alle in een kudde plus mega grote wei staan denken van laat die idioot maar.

Ik ga het eerst proberen aan te pakken met mijn ruin, en het grondwerk. Mits hij zijn concentratie erbij kan houden. En anders als hij helemaal nietgoedgekeurd word gaan gewoon de ballen eraf. Hij moet natuurlijk ook kunnen genieten van het paard zijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:50

Problemen wat handelbaarheid betreft, kan je als mens zelf gaan aanpakken.
Maar problemen paarden onder elkaar kan je eigenlijk als mens niets aan doen, andere paarden kunnen dat wel, maar hier betreft het een vrij dominant type jong paardje dus die zal zich ook niet zomaar gewonnen geven waarschijnlijk, dus tjaaa zoeken naar een paard dat het aandurft en dat er bij plaatsen, maar ook dit heeft zeker risico's.
Meestal wordt er eerst gedreigd, dan pas gaan ze echt tot het trappen/bijten over, en heel dikwijls stopt het ook weer heel snel, maar heel soms loopt het toch net iets meer uit de hand, en een echt gevecht kan soms zware verwondingen opleveren.
Ik heb hier ooit een dood paard gehad, paar ribben gebroken en mild gescheurd, en was ook enkel het gevolg van zo'n gevechtje onder elkaar.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:02

er zit altijd een risico aan, paarden onderling, maar zolang hij geen regels gaat leren blijft dat risico vrij groot...
Mijn hengstje is opgevoed door mijn (zeer dominante) merrie. A pony hengst en merrie is klein paard. Die heeft best rake klappen gehad hoor.... Maar ja, hij hield zich ook overduidelijk niet aan haar regels, dusja......

Uiteindelijk heeft ie het geleerd en is hij (omdat hij ook ouder werd en wel iets meer hengst) met een ruintje samen gezet en het is nu een braaf ding naar andere paarden. Redelijk onderdanig. Wel speels natuurlijk.

Denk toch wel dat idd door ander paard laten opvoeden enige manier is.

Overigens was die van mij ook een ontsnapper, maar inderdaad veeeeel rijen stroomdraadjes ook vlak boven de grond en HEEL VEEL stroom erop en nu is het over.