Al een hele tijd betrap ik mijn 2-jarige New Forest hengstje er op dat hij wel heel graag tussen de achterbenen van zijn 5-jarige Barock Pinto ruinenvriendje zit met zijn hoofd. Of tegen de flanken aan leunt. Normaal staat Boelie, de 2-jarige NF-hengst, samen met zijn 12-jarige Shetlander ruinenvriendje Amigo in de wei. Maar omdat de wei helaas bemest moet worden met korrels, moeten ze een aantal weken de paddock in iedere dag.
Op stal (4 stallen in een 'achtertuin' met paddock) stonden nog tot 2 weken terug nog een ruin en 2 merries. Geen probleem verder, want s'nachts bleef er 1 of 2 buiten in de paddock en de rest lekker op stal. Dat kon gemakkelijk. 1 merrie is inmiddels al weg en de 2e zal ergens volgende week weg gaan als het goed is.
Maar daardoor was al snel besloten om die ruin, de 5-jarige Barock Pinto, samen met Amigo en Boelie te zetten. Kijken hoe dat klikt als de merries uiteindelijk allebei weg zijn. We konden ook wel mixen met merries, maar dat levert met Boelie waarschijnlijk ongewenste veulentjes op voor volgend jaar

Maar goed. Alles gaat prima tussen het drietal. Amigo geniet van z'n rust die hij wat vaker krijgt, omdat Boelie nu twee slachtoffers heeft voor zijn puberale stoeipartijen. Sep, de Barock Pinto, heeft in het begin duidelijk laten weten waar zijn grens was en Boelie staat er ook heerlijk relaxt bij als hij geen speelbui heeft.
Maar nou heb ik Boelie al 2 keer betrapt dat hij bij Sep probeert te drinken als meneer gaat plassen. Naast de gedachte dat dit gewoon smerig is, vraag ik mij toch wel heel erg af of dit wel normaal is? Lijkt mij niet gezond om vloeibare afvalstoffen op te drinken
En Sep doet er ook niks tegen als Boelie rakelings z'n mond opent bij de penis. Lijkt mij ook geen hele fijne gedachte eigenlijk voor Sep, al lijkt hij er dus geen probleem van te maken 
Heb hier nog nooit van gehoord dat (jonge) paarden/hengsten dit doen. Nog nooit eerder gezien ook. Had al geprobeerd rond te snuffelen op het internet, maar verder dan giraffen, hengsten die merries dekken en menselijke 'bezigheden' kwam ik niet. Dus dacht, ik vraag het hier eens na of ik mij zorgen moet maken, iets moet veranderen of dat dit misschien toch wel normaal is.
Nog wat achtergrondinformatie.
Tot ongeveer 1,5 jarige leeftijd heeft Boelie steeds bij merries gestaan. Als die hengstig werden, fleemde hij wel, maar ging daarna al snel op zoek naar melk. Denk dat zijn moeder heerlijke melk had toen die hengstig was
Dit ging goed, totdat er een merrie kwam die verkocht moest worden. Die merrie had al 5 jaar bij een andere hengst gestaan, 24/7 in een weilandje, zonder resultaat van zwangerschap. Bij het zien van een jonge god als Boelie, werd ze binnen enkele uren spontaan hengstig, en hoe. Toch gekeken in hoeverre Boelie daar op in ging door Boelie en Amigo samen met de merrie te zetten, maar meneer wist dus wel dat hij er op moest. Hoe het precies in z'n werk ging, wist hij nog niet, want hij schachte niet uit. Maar dat hij weet dat hij er boven op moet kruipen was al genoeg om te weten dat het tot hier en niet verder is voor Boelie in combinatie met merries. Sindsdien staat hij dus alleen met Amigo en sinds 2 weken dus met Sep er bij.
Verder is Boelie niet gecastreerd, omdat meneer nog maar 1 bal laat hangen. Die tweede laat hij nog niet hangen. Hij heeft verder geen typisch hengstengedrag en loopt los van de paddock naar zijn stal toen, zonder omkijken naar de merrie(s) die met hun hoofd buiten de stal kunnen kijken (van paddock naar stal is een afstand van 8 meter ongeveer en de stallen waar de merrie(s) in staan moet hij eerst langs). Hoefsmid gaf maandag nog een compliment dat hij Boelie tot de braafste 2-jarige paarden hoort die hij in zijn leven heeft meegemaakt, en de beste man is niet de jongste meer. Dus redenen om snel naar de kliniek te gaan voor een dure operatie heb ik niet, aangezien hij er verder erg braaf onder blijft en het wel vaker voor komt dat hengsten die tweede bal pas later laten hangen

Dus ik wil hem eerst de kans geven dit op een natuurlijke wijze te veranderen (van 1 naar 2 ballen), als dat niet gaat dan een spuitje proberen die 75% kans geeft dat de tweede bal gaat zakken en als dat ook niet werkt, dan op zoek naar andere opties en eventueel dus die klophengstenoperatie. Maar goed, dat is niet waar dit topic over gaat, maar misschien helpt het wel bij het 'probleem' van het urine drinken.
Boelie is verder gezond verklaard door de dierenarts die begin februari de inentingen kwam geven. Alles zag er goed uit op dat moment.
Te kort aan iets zou ook kunnen, maar ik zou dan bij god niet weten waar hij te kort aan zou hebben.
Is wel een stukkie minder vies.