Pony accepteert ruiter niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElisaAppie6

Pony accepteert ruiter niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 21:01

Hallo Bokkers,

ik begin nu toch echt mijn twijfels te krijgen. Appie mijn verzorgpony leerde ik 2jaar geleden kennen. Totaal niet gehoorzaam. Tenminste vond ik. Bijten en schoppen vond ik namelijk te ver gaan. We gingen hem beleren de eerste weken _/-\o_ perfect! Daarna toen hij zijn evenwicht vond begon hij mij er af te gooien en toen hij over mijn heen liep besloot ik dat het niet zo verder kon en ik was al mijn energie en vertrouwen kwijt. Ik durfde er niet meer op. (Ik ben 12 jaar inmiddels, bijna 13& 7 jaar ervaring.) Toen kreeg ik de tip en reactie's van jullie: "Dit is totaal respectloos van Appie. Ik zal als ik jouw was meer grondwerk doen." Het probleem was alleen hij draaide (ja hij draaide inderdaad om me heen en dan draaide hij de anere kant op :+ ) ) Dat is inmiddels helemaal opgelost. Ik kreeg het vertrouwen weer. Na 3 weken stappen hangen (2\3 dagen in de week) besloten we te gaan draven dat ging prima! Maar een week later viel ik er toch weer af naar 7 bokken. Ik mag niet opscheppen maar ik kan toch behoorlijk stevig in het zadel zitten.Ik ben in het hek gevallen en me heup en mijn arm zijn helemaal paars en op mijn arm zit een grote wond. Toen heb ik mijn instructeur om raad gevraagd. Ze had een goeie ruiter op stal. De beste! Die inmiddels 9\10 jaar ervaring heeft! Toevallig rijd ze in mijn les en kon ze pittig rijden! "Als hij bokt moet je hem een tik met de zweep geven, hij moet gestraft worden!" Mijn reactie: "Appie is niet echt bepaald fan van de zweep. Dan gaat hij meer rennen en bokken." (Instructeurs reactie:) "Dan geef je hem nog een tik todat hij stopt of todat de ruiter er afvalt hahaha." Ik ben naar de eigenaar gestapt voor toestemming en wat hij er van vindt. "Als mijn paard bokt krijgt hij een schop in zijn buik zodat het echt pijn doet!"(Mijn reactie:) Ja maar dat is toch het teken dat hij harder moet?" (Eigenaars reactie): "Ja maar het moet echt pijn doen." Daarna ben ik naar me moeder toegestapt': "Joh! Geef hem een klap hier en daar pak de stok er bij! Zo kunnen mensen toch niet met hun paard omgaan??"

De volgende dag ben ik aan de slag gegaan met de ruiter uit mijn les. Zij kon ook niet blijven zitten! Hij bokte erg raar. Bok, Draai, bochtje,bok bok bok, draai, bochtje. We dachten misschien aan het zadel. Zat het niet lekker? We hebben alle drukpunten van het zadel opgezocht en bij Appie gevoeld. Niks gevonden. Ook zaten er geen bobbels in de kussens en pasten het zadel perfect. Ik heb wel gemeld bij de eigenaar dat ze het zadel en Appie s rug moeten laten checken.

Wat nu? Als hij iedereen er af gooit wint hij de strijd. Accepteren dat ik nooit op hem zal kunnen rijden.?Ik weet wel dat ik er niet meer op ga. :j Van mij heeft hij de strijd gewonnen ben ik bang. :( . Toch luistert hij nu op elk gebied van NIET RUITERS perfect. Hij kan niet in de trailer en langs de weg, vandaar kunnen we hem nergens heen krijgen. Ik heb aan een gelpad gedacht maar ik weet niet of ik er nog veel geld in moet gaan steken. En zeker niet omdat het een Welsh B is en ik toch doorgroei. Ik wil de strijd niet opgeven. Hoe moet ik reageren en de ruiter op een bok?? Help!!

nenahdm

Re: Pony accepteert ruiter niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:07

Ik zou eerst maar eens afwachten op het resultaat of het zadel past en of dat Appie medisch helemaal in orde is. Doet ie ook zo aan de longeerlijn?

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 21:10

Nee, als er niemand opzit niet. Het rare is. Hij doet gewoon 5 rondjes normaal en dan opeens. (draven) Of hij doet 1 rondje gewoon en dan uit het niets. Of het nou klieren is..???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:12

Tsja...Hij heeft inmiddels geleerd dat ie zo onder het werk uit kan komen.... Dat krijg je nou van groen+groen. Bont en blauw dus. Ik zou maar eens heel snel een goede instructeur zoeken die je werkelijk kan helpen en het liefst voorlopig een kundige ruiter erop, en niet een meisje van 13. Ik bedoel het niet vervelend maar op jouw leeftijd kun je gewoon nog niet de ervaring hebben om een pony af te richten.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:13

Zie je of het echt nijdig bokken is? staart tussen de benen, billen dichtknijpen..?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:18

Ik heb zo mijn twijfels over de kennis en de kunde van iedereen die tot nu toe met dit paard is omgegaan. Ik zou zeggen, geef hem uit handen aan iemand die paarden kan corrigeren. Bijv. Gert van 't Hof. Als hij een paard kan corrigeren is hij dat wel.

Dus ondanks dat hij "niet op de trailer" kan, en je hem zogenaamd nergens heen kunt brengen, dit paard behoort in handen van iemand die weet waar hij mee bezig is, en - met alle respect - niet in handen van mensen die roepen dat hij nog een tik extra verdient bij een bokreactie, of mensen die bij de minste of geringste bokreactie in het zand happen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:19

ik ga hier ook in mee. ik denk ook dat er al teveel aangeklooid is met dit paard.
7jaar rijervaring is idd een goede start voor het echte rijden.
Maar dat is veel en echt veel te weinig om een groen paard te gaan opleren en zeker niet om het te gaan corrigeren.
Zoek een goede instructeur of Trainer.

Cassidy schreef:
Ik heb zo mijn twijfels over de kennis en de kunde van iedereen die tot nu toe met dit paard is omgegaan. Ik zou zeggen, geef hem uit handen aan iemand die paarden kan corrigeren. Bijv. Gert van 't Hof. Als hij een paard kan corrigeren is hij dat wel.

Dus ondanks dat hij "niet op de trailer" kan, en je hem zogenaamd nergens heen kunt brengen, dit paard behoort in handen van iemand die weet waar hij mee bezig is, en - met alle respect - niet in handen van mensen die roepen dat hij nog een tik extra verdient bij een bokreactie, of mensen die bij de minste of geringste bokreactie in het zand happen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:28

Voor het vervoeren kan je altijd ook een paardetaxi laten komen.
Naar wat ik gehoord heb zijn die mensen echt super geduldig en met verstand aan het inladen op een hele nette manier.
Misschien dat je je paardje dan in training kan zetten.
Maar pas wel op......er zijn ook veel trainers die niet doen wat ze zeggen....heb ik zien gebeuren....dus laat je goed informeren voor je daar een keus in zou maken.
Daarnaast gaat dat ook nog een flinke duit kosten.......ook dat moet maar haalbaar zijn en dat kan jij alleen beslissen.

succes met je paard, ik hoop dat je er uiteindelijk uit gaat komen allemaal.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 05:51

Geef de pony uit handen aan mensen die weten waar ze mee bezig zijn. Als jou instructie zegt "geef een extra mep", dan heb je in al die jaren ook niets aan je instructie gehad, want een goede instructie zou dit niet zeggen in deze situatie.

Met 13 jaar kun je geen paarden corrigeren. Het gaat best vaak goed dat jonge meisjes/jongens een pony beleren, maar als het niet goed gaat, gaat het ook echt niet goed.

Deze pony heeft professionele hulp nodig. Dus zorg dat de pony die krijgt, of zoek een andere verzorgpony. Door proberen het zelf op de lossen zal je alleen maar meer in de problemen komen, zowel met de pony als voor jezelf lichamelijk (een gebroken nek of rug is zeker niet uitgesloten).

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 15:54

Naar Gert van t hof zou ik mijn paarden en verzorgpony's nooit sturen. Ik zal nooit een andere verzorgpony zoeken. Iemand een goedkope hulp? Als je iets weet in Noord Holland goedkoop, betaalbaar, die het liefst bij mensen thuis komt hoor ik het graag!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:06

En wat is de reden dat je nu al roept dat je een te corrigeren paard niet naar Gert gaat sturen? Die krijgt op een goede manier een paard weer op de rail wat anderen door hun gepruts verkloot (excusez le mot) hebben.

En nog een tip. "Altijd" en "nooit" zijn twee woorden waarbij je altijd moet uitkijken dat je ze nooit gebruikt :D