Verlatingsangst door trauma?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Verlatingsangst door trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 17:45

Mijn paard, Ras, wordt echt panisch wanneer zijn maatje weggenomen wordt.
Het is eigenlijk 2 jaar geleden begonnen, ze stonden toen met 4 paarden op de wei. Ras, 2 merrie's en een ruin. Deze stonden toen zo'n 5 jaar bij elkaar. Ze konden toen van de wei rechtstreeks de stal in lopen dmv. draden te spannen. Ras ging als eerste binnen maar de ruin kreeg net op dat moment een hartaderbreuk, nog voor hij binnen was. Sindsdien was Ras altijd aan het wachten tot de merries er waren zodat ze kop aan kont de schuur konden binnengaan. Hij bleef hun ook elke pas in het oog houden. Dat was toen het enige waar hij moeilijk over deed. Als zij weggehaald werden om te rijden was er geen probleem, hooguit een hinnikje.
Toen een van de merrie's naar een andere stal ging begonnen de problemen. Hij had die nacht de hele tijd heen en weer zitten lopen (de hele weide was stuk gelopen aan de kant van de poort, en hij stond nat van het zweet). Sindsdien wordt hij helemaal gek als de andere merrie weggehaald wordt. Hij gaat bokken, rondrennen, heen en weer bewegen, hinniken,...
We zijn 2 weken geleden verhuisd naar een andere stal, Ras en de merrie. Hij staat nu met 4 andere paarden op de wei, de eerste keer dat we met de merrie alleen gingen rijden ging het eigenlijk goed. Hij heeft even zitten roepen en wat rondlopen, maar niet hysterisch gedaan.
Nu kwam dus gisteren de hoefsmid en we hadden beide paarden in de stallen gezet. Ras was als eerste aan de beurt en toen hij weer de stal in ging om de merrie te doen sloeg hij helemaal door. Hij was kletsnat, het zweet liep letterlijk van zijn hoofd af. Hij heeft nog net de stal niet afgebroken, zichzelf wat schaafwonden aangericht ed. Zo had hij nog nooit gedaan. Hij kon de merrie net zien staan, ze stond zo'n 20 meter verder.
Ik denk dat hij angst heeft dat zij ook niet meer terug komt, waar wat doen we daaraan dat hij zichzelf niet een keer tot een hartstilstand werkt... Hij is inmiddels 20, de rest van zijn leven heeft hij nog nooit zo iets gedaan. Hij staat nu inmiddels 12 jaar bij de merrie, zij ging regelmatig op wedstrijd en ergens anders trainen. Dus hij is het in principe wel gewoon dat ze weggaat.
Kunnen we dat trainen dat hij gaat leren dat ze wel terugkomt, ik heb geen idee hoe we dit moeten oplossen. Op 19 april gaan we voor de eerste keer in een jaar tijd weer met de merrie weg (b-brevet van ruiter), maar ik ben zo bang om hem alleen te laten... Ik merk dat het wel beter gaat als hij op de weide staat met de andere paarden erbij. Maar het probleem is dat die weide een weide is voor brave boerenpaardjes die flink achter een lage omheining zonder stroom blijven en een simpel poortje waar hij makkelijk doorgaat als hij wil. Hij is geen typetje wat zou uitbreken, verre van, hij blijft zelfs braaf binnen als we de poort vergeten zijn. Maar ik weet niet wat hij in paniek gaat doen... Hem meenemen vind ik ook riskant als hij dan hysterisch wordt op de trailer terwijl zij aan het rijden is is nog erger. Daarbij is het plan toch dat ze van de zomer weer op wedstrijd gaat.

Sorry voor het lange verhaal... Ik hoop echt dat iemand de gouden tip heeft zodat we met een gerust hart kunnen vertrekken. Sowieso gaan we aan de staleigenaar vragen of hij die dag thuis is en Ras is de gaten wil houden.

Kimmm_1

Re: Verlatingsangst door trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:48

Ik denk dat dit intesief wel te trainen is. Ze zal moeten snappen dat de merrie echt wel terug komt.
Misschien hulp vragen aan iemand die je kan helpen, die dit heeft meegemaakt.
Of iemand die veel verstand van dit soort problemen heeft.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 08:31

En als je het nu eens langzaam opbouwt? Dus Ras en de merrie in de wei bij de boerenpaardjes en dan de merrie eruit halen, een rondje rond de schuur lopen (of in ieder geval heel even uit zicht zijn) zodat Ras maar echt heel even (zelf even aanvoelen of dat 1 minuut of 5 minuten kan zijn) zonder haar bij de anderen staat en dan de Merrie weer terug brengen.

Het mooiste is als er iemand bij is die stiekem, zonder dat Ras het merkt, hem in de gaten kan houden om te kijken dat hij niet al te erg flipt, lichte onrust is ok, maar wel binnen grenzen.

En als Ras dan bij die korte 'echtscheiding' dan weet dat ze echt wel terug komt, en dus kan ontspannen, dan kan je het langzaam opbouwen. Echt met mini stapjes tegelijk, dus bij wijze van spreken, doe je dan 2 rondjes rond de schuur. Dus steeds dat Ras kan ontspannen en weet dat het goed komt. Hij is ook niet helemaal alleen, dat scheelt.

Jammer dat 19 april al redelijk snel is, want het heeft tijd nodig, maar elke oefening helpt, als de stapjes maar niet te groot zijn.

Want als je een olifant op wil eten, moet je kleine hapjes nemen (Indisch spreekwoord)

pien_2010

Re: Verlatingsangst door trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 08:58

Als de paarden bij ons uit elkaar gehaald worden wordt van te voren heel duidelijk verteld wat we gaan doen en wanneer de ander terug komt en een van ons blijft even bij het paard totdat deze weer rustig is. Sinds we dit doen hebben we veel minder paniek en narigheid van gillende keukenmeiden zweten enz. Wellicht dat je om te beginnen er iemand van jullie die hij goed vertrouwd bij moet laten totdat merrie terug komt en dat dan voorzichtig afbouwen. Triest dit verhaal. Niet gemakkelijk voor je dus sterkte.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:08

Wat naar dat hij zo onrustig wordt als "zijn" laatste paard bij hem weg gaat. Begrijpelijk ook. Hoe je dit op de lange termijn zou moeten aanpakken weet ik niet zo goed.

Wel zou ik op korte termijn de omheining verbeteren, zodat hij ook IN de wei blijft als hij daar met de andere paarden staat. En ik zou ook met Ras binnen zicht van de merrie blijven wanneer ze bekapt wordt, nu wordt hij nodeloos ongerust.

Wat me opvalt in het verhaal is dat hij onrustig wordt als de merrie wat gaat doen, en niet als hij zelf wat gaat doen. Hij heeft zich bij de smid naar ik uit het verhaal opmaak redelijk normaal gedragen. Is het dan niet een idee om hem een karweitje te geven wanneer de merrie er niet is?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 12:38

Bedankt voor de reacties! Daar kan ik al wat mee.

Koper, hij kon haar zien staan bij de smid, zij stond een 20 meter verder en hij kon haar door de deur zien. Wanneer hij iets moet doen is er inderdaad geen probleem. Eventjes roepen maar dan is het klaar, bij de smid zelf was hij heel braaf.
Hij had eten in de stal, hooi en zijn korrel met wortels. Hij heeft een paar happen genomen maar het meeste laten vallen. We gaan volgende keer proberen om hem in de weide te laten bij de andere en haar in het zicht te laten bekappen. Maargoed dat is ook weer over een tijdje pas. Wat we in het weekend gaan proberen is om haar eens uit het zicht te nemen, kijken hoe hij daar op reageert. Misschien dat hij het net doet omdat hij haar wel kan zien... Ik weet het niet goed... Hem bezig houden is wel een goede tip. Hij doet graag vrijheidsdressuur dus misschien kunnen we hem daar mee bezig houden. Verder is hij alleen door te werken afgeleid te krijgen. Dus rijden, longeren,... Maarja dat kan natuurlijk niet een hele dag als we weg moeten.

De omheining gaan we eens navragen, het is echt een heel grote weide. Wij staan daar maar op pension, maar ik kan wel aan de eigenaar vragen wat de mogelijkheden daarin zijn. Ik weet dat de weide ernaast stroom heeft, maar die is net ingezaaid. Misschien dat ze dan wel makkelijk een verbinding kunnen maken om ook stroom op de andere weide te zetten.

De merrie maakt het er ook wel niet makkelijk op. Ze hinnikt ook de hele tijd, probeert zo lang mogelijk nog naar hem te kijken. Maar zij doet dit wel nog in de mate dat je zou kunnen zeggen dat het normaal is. Ras was er ook als eerste, de merrie als 3e. Misschien dat dat een verschil maakt.

Moest 19april echt te dicht zijn, dan neem ik hem mee de trailer op. En dan haal ik hem er ook gelijk met haar uit. Dan stap ik wel met hem rond daar. Dan hebben we nog tot de zomer om te oefenen.
Misschien is het ook eens goed om haar een 5-tal minuutjes in de trailer op te laden en weg te rijden. Dat hij daar ook wat aan went.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:35

Ah, dan had ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat hij haar juist niet kon zien bij de smid. Neem me niet kwalijk.

In elk geval lijkt het me slim om het in kleine stapjes te doen inderdaad. Qua omheining zou je kunnen kijken of 1 draad er bij al voldoende zou zijn. Als die hoog genoeg hangt, en je paard er genoeg respect voor heeft, dan zou dat icm stroom moeten kunnen werken. Maar dat hangt natuurlijk af van het paard en van wat er mogelijk is op stal.