Veulen slaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshine76

Veulen slaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 09:32

Ons nieuwe veulen (net jaarling eigenlijk) slaat naar mij :-(.

De etensroutine heeft ze door (eerst krijgt azul zijn brok, dan zij en de weides gaan dan even dicht)
maar
na het geven van de brok ga ik langs azul om hem hooi te geven en dan bij haar. (dan is zij dus haar brok aan het eten)
wanneer ik nog maar haar richting uitkom gaan haar oren plat zn draait ze haar kont naar mij en ze trapt ook effectief!
op andere momenten doet ze dit niet... Voelt ze zich bedreigd?
Hoe reageer ik hier best op dan?

Woogy

Re: Veulen slaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:34

dominantie aan het verkennen. Ze geeft aan dat haar eten van haar is en jij uit de buurt moet en snel ook. Belangrijk om het dominantie balans te herstellen. Zorg dat je boven haar staat en dat ze dit accepteerd.

Sunshine76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 10:09

En hoe doe ik dit best? Ik roep hard "NEE" en maak mij groot. Vandaag op de grond gestampt en daar liep ze van weg. naar mijn gevoel en ervaring het juiste om te doen maar doe ik niks verkeerd daarmee?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:21

Eerlijk gezegt zou ik dit gedrag absoluut niet accepteren en een keer zweep in bij me houden.
Dit als verlengde van je hand en om een reactie terug te geven. Tuurlijk wel goed opletten, want eerlijk gezegt komt dit ook voort uit gebrek van ervaring aan jouw zijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:22

Een keer met een halstertouw een flinke jetser terug verkopen. Vaak werkt NEE roepen niet altijd, dat doen kuddeleiders immers ook niet. Jaag haar maar een keer bij haar voer weg en blijf daar maar eens staan. Zo leert zij dat jij de baas bent. Let wel, hier moet je een beetje handigheid voor hebben en op tijd kunnen ingrijpen, dus als je hte niet vertrouwd, vraag dan iemand die er handig mee is.

Sunshine76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:03

Bij Azul werkt kwaad nee of zijn naam roepen altijd, vandaar dat ik dat hier ook deed. Ik heb nog nooit een zweep hoeven te gebruiken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:05

Een zweep hoeft ook niet perse, het moet iets zijn waarmee je het veulen kan corrigeren zonder dat je met je lichaam te dichtbij komt. Een touw of zweep, desnoods een bezem is dan ook niet om het veulen pijn te doen of hard af te slaan, enkel om te corrigeren. En een corrigerende tik is 1 goede tik, je hoeft m niet het hele weiland door te slaan.
Het is niet lief dat hij naar jou trapt, dan hoef jij ook even niet lief te zijn.

Sunshine76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:06

Longeerzweep bvb?

Sunshine76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:07

Toen ik naar haar riep en op de grond stampte liep ze weg. En dan ben ik ook even bij haar eten blijven staan. Ze kwam pas eten toen ik weg was.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:08

Meestal helpt heel kwaad roepen en het aanraken wel, daarvoor hoef je niet met bruut geweld te slaan. De eerste keer misschien wat harder dan de daarop volgende keren. Ik zou een touw gebruiken en een zwiepje geven tegen de kont en zorgen dat ze opzij gaat, weg van het eten. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:09

Sunshine76 schreef:
Longeerzweep bvb?

Dat is dan weer iets teveel van het goede, een touw is dan denk ik beter, of een keer ene goede tik met de bezem op de kont.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:09

als het op stal is is een longeerzweep minder handig, niet goed te hanteren/manoeuvreren in een relatief kleine ruimte, gewone dresuurzweep is dan handiger.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:12

Van die "heksenbezems" zijn daar erg handig voor. Je hebt dan een breed en relatief zacht oppervlak, waardoor ze zich niet bezeren maar wel schrikken.

Sunshine76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:14

Is op de weide, niet in stal ;-). Ik probeer deze avond wanneer ze voer krijgt met het touw en roepen. Stampen op de grond dus geen goede techniek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:15

Sunshine76 schreef:
Is op de weide, niet in stal ;-). Ik probeer deze avond wanneer ze voer krijgt met het touw en roepen. Stampen op de grond dus geen goede techniek?

Als ze daarvan onder de indruk is en daardoor niet meer slaat is dat prima. Maar als ze evengoed blijft dreigen zul je dat toch een keer moeten corrigeren. Immers is dreigen ook slecht gedrag.

Sunshine76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:28

Ik hou jullie op de hoogte!
Wanneer ik overige keren op de weide kom dan komt ze wel gewoon naar me toe en loopt ze achter me aan. (zonder halster/touw).

Sunshine76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 19:08

Bezem werkt. 1 keer tegen haar poep getikt en ze was weg. En dan ben ik nog even bij haar voer blijven staan en ze kwam pas eten toen ik weg was. Ik ga de bezem voor de zekerheid toch nog paar keer meenemen als ik haar voer.
Daarnet ook Azul gepoetst en ze kwam nieuwsgierig kijken en kheb zelfs haar manen en rugje kunnen borstelen met zachte borstel.
Ik hoop dat ze snel bijleert van Azul want die is echt super...

Sunshine76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 11:17

Vandaag bezem niet nodig gehad. Voer gezet, kwam pas toen ik weg was. Hooi komen leggen, ze ging weer weg van haar eten. Boodschap begrepen maw :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:19

Kijk dat is fijn. Hou t wel in de smiezen, ze kan altijd nog eens gaan proberen, sommige dominante merries zullen regelmatig proberen dominant te zijn over de ander.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:20

Goed opgelost!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:23

Joolien schreef:
Sunshine76 schreef:
Longeerzweep bvb?

Dat is dan weer iets teveel van het goede, een touw is dan denk ik beter, of een keer ene goede tik met de bezem op de kont.

Zorg er wel voor dat het touw niet te kort is en je zelf op een veilige plek staat. Een dominant tiepje kan nog wel eens 'antwoorden'.
Een tik geven is niet zielig als je het goed getimed doet. Zie maar hoe paarden elkaar op voeden.

Edit: laatste bericht niet gelezen. Mooi dat het goed gaat.