paardenconditie & verhuis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evelyne_R

paardenconditie & verhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 16:44

oke ik ga de situatie snel schetsen want heb een aantal vragen die jullie misschien ook ooit hebben gehad.
Ik ben zondag naar een paardje gaan kijken en het komt bij mij op proeftijd zonder verplichtingen.
Nu is de vraag of ik het beestje misschien iets kan bijgeven zodat het niet te veel last zou hebben van de verhuis. (bach bloesem remedie ?)
ook heb ik tijdens de proefrit gemerkt dat het paardje weinig conditie had en de vrouw wist mij te vertellen dat ze al wel enkele maanden stil stond.
hebben jullie ervaring met het opbouwen van conditie ? is longeren een methode of beter met rijden opbouwen ?

Ik weet niet of mijn vraag hier juist staat , maar wist niet direct waar het anders te plaatsen
Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven ?
alvast bedankt !

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:51

Waarom staat het beestje al een paar maanden stil? Op zich hoeft een verhuizing geen heel groot drama te zijn dus extra dingen geven is niet nodig. Het nadeel van een beestje wat niet in conditie is is dat je hem ook niet goed kunt uit proberen. En eventuele pijntjes en blessures niet direct zichtbaar hoeven te zijn.

evelyne_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 18:05

Jennyj01 schreef:
Waarom staat het beestje al een paar maanden stil? Op zich hoeft een verhuizing geen heel groot drama te zijn dus extra dingen geven is niet nodig. Het nadeel van een beestje wat niet in conditie is is dat je hem ook niet goed kunt uit proberen. En eventuele pijntjes en blessures niet direct zichtbaar hoeven te zijn.

Ze zit in een scheiding en heeft echt geen tijd voor het beesje. we gaan haar zoizo als er een verkoop van zou komen klinisch en eventueel rontgologisch laten keuren.
dankje voor de info

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:35

Hoe staat het paardje nu (alleen of in een kudde) en hoe komt het paardje bij jou te staan (alleen of in een kudde)? Geef het paard de tijd om te wennen aan de nieuwe omgeving en de nieuwe baas, net als jij moet ook wennen aan het paard. Dat kun je inderdaad ondersteunen met homeopatische middelen. Je kunt het paard ook bij aankomst bij jou eerst door een osteopaat laten checken, kost wel geld maar dan heb je de begin situatie wel gemeten en de osteopaat kan je ook bewegingsadvies geven.
Vraag welk (kracht/bij) voer het paard daar krijgt en misschien kun je dat de komende tijd ook blijven geven. Maak de overgang niet helemaal moeilijk Leer elkaar kennen en dat kan natuurlijk met loswerken, werken aan de longe, wandelen en samen kleine staprondjes maken, wissel af. Doe de oefeningen met kleine stapjes tegelijk en zorg dat je alles positief afsluit. Kijk goed naar het paard wanneer je iets gedaan hebt, zweten, pompen angstig zijn, kijk wat het paardje aankan en laten keuren.
Maak goede afspraken hoelang je mag proberen en wat wanneer het paard een blessure krijgt bij jou in de probeer tijd, wie draait daar dan voorop????? Succes en ik hoop dat jullie een leuk en passend duo worden.

evelyne_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 21:50

Kafu schreef:
Hoe staat het paardje nu (alleen of in een kudde) en hoe komt het paardje bij jou te staan (alleen of in een kudde)? Geef het paard de tijd om te wennen aan de nieuwe omgeving en de nieuwe baas, net als jij moet ook wennen aan het paard. Dat kun je inderdaad ondersteunen met homeopatische middelen. Je kunt het paard ook bij aankomst bij jou eerst door een osteopaat laten checken, kost wel geld maar dan heb je de begin situatie wel gemeten en de osteopaat kan je ook bewegingsadvies geven.
Vraag welk (kracht/bij) voer het paard daar krijgt en misschien kun je dat de komende tijd ook blijven geven. Maak de overgang niet helemaal moeilijk Leer elkaar kennen en dat kan natuurlijk met loswerken, werken aan de longe, wandelen en samen kleine staprondjes maken, wissel af. Doe de oefeningen met kleine stapjes tegelijk en zorg dat je alles positief afsluit. Kijk goed naar het paard wanneer je iets gedaan hebt, zweten, pompen angstig zijn, kijk wat het paardje aankan en laten keuren.
Maak goede afspraken hoelang je mag proberen en wat wanneer het paard een blessure krijgt bij jou in de probeer tijd, wie draait daar dan voorop????? Succes en ik hoop dat jullie een leuk en passend duo worden.

Het paardje staat nu in klein kuddeverband (+- 5 paardjes) bij me zal ze zoizo de eerste weken alleen staan daar waar de rest van de paarden waar ze komt te staan redelijk dominant zijn.
Ik ga toch denk ik wel eens horen voor bachbloesem remedie , aangezien ze bij de buren het huis aan het plat leggen zijn. Wil het beesje niet al te veel stress bezorgen.
die osteopaat keuring zal ik zeker en vast eens voorstellen aan mijn ouders.
ze staat op recreatiekorrel en ben deze ook al gaan halen zodat ze niet van eten hoef te wisselen.
Mag het paardje max 3 weken op proef nemen. Inderdaad , wat als het paard bij mij iets krijgt , dat moet ik naar de eigenaressen nog eens goed navragen. Dankje wel voor de reactie !

ralphtdw

Re: paardenconditie & verhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:53

Ik zal het paard niks gaan geven.
Meestal gaat dit gewoon goed hoor.
Vooral als het paardje ook lekker buiten komt en als je weer bezig gaat met het paardje.
en ja conditie op bouwen bekijken wij altijd per paard.
De 1 is met 20 min al helemaal moe.
Dan stop je gewoon en ga je lekker stappen.