Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

xTammyy schreef:Het maakt niks uit waar je loopt, alleen omdat ooit iemand vroeger heeft beslist dat het links moet zijn, wordt iedereen dat zo geleerd.
Dat is net zo als dat je aan de linkerkant op zou MOETEN stappen en dat rechts absoluut niet mag.. Is iets uit de riddertijd.
Wel is het natuurlijk zo dat de paarden daardoor gewend zijn dat je links loop en links opstapt, dus het zou kunnen dat ze dat raar vinden als je dat opeens rechts gaat doen.
saskiakefie schreef:xTammyy schreef:Het maakt niks uit waar je loopt, alleen omdat ooit iemand vroeger heeft beslist dat het links moet zijn, wordt iedereen dat zo geleerd.
Dat is net zo als dat je aan de linkerkant op zou MOETEN stappen en dat rechts absoluut niet mag.. Is iets uit de riddertijd.
Wel is het natuurlijk zo dat de paarden daardoor gewend zijn dat je links loop en links opstapt, dus het zou kunnen dat ze dat raar vinden als je dat opeens rechts gaat doen.
Ja je zwaard zat aan de rechterkant en die zat in de weg als je rechts zou opstappen.

Ik tilde het zadel er ooit eens aan de rechterkant op en werd meteen afgekat dat t links moest, eh sorry?

Lisa99 schreef:Oke, ik dacht al. Ik ga ook altijd tussen het gevaar en het paard inlopen, meestal inderdaad ook wel links. Ik heb in ieder geval een antwoord, ik begon echt aan mezelf te twijfelen welke kant het was ik ben blij dat ik het al die tijd toch goed heb gedaan
EmmaVZ schreef:Slaat dit ook op opzadelen?Ik tilde het zadel er ooit eens aan de rechterkant op en werd meteen afgekat dat t links moest, eh sorry?
dat maakt toch geen ene donder uit? Afwisseling is zelfs beter voor de rug xD zelfde geld voor opstijgen, het opstijgen is gewoon ooit bedacht aan de linker kant zodat de sabel niet in het paard prikte. Geloof niet dat het nu nog gaat gebeuren of je moet wel hele rare dingen vanplan zijn 

Cassidy schreef:De regel dat je links van je paard moet lopen en opstijgen komt nog uit de tijd van de cavalerie. De doorsnee soldaat was rechtshandig en dan kon hij het zwaard makkelijker trekken, en zat het zwaard bij het opstijgen van links niet zo in de weg.
Voor het paard is het makkelijker en fijner als je van beide kanten op- en af- kunt stijgen en van beide kanten het paard leidt. Echter is het best wel lastig als je al jaren van links opstijgt, dit ineens van rechts te doen. Afstappen dito.
Cassidy schreef:EmmaVZ schreef:Slaat dit ook op opzadelen?Ik tilde het zadel er ooit eens aan de rechterkant op en werd meteen afgekat dat t links moest, eh sorry?
Juist handiger om het van rechts te doen, zie je meteen of daar alles goed zit en hoef je alleen maar om te lopen om hem links vast te maken.