Ander paard agressief in weide

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Ander paard agressief in weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 10:50

Beste Bokkers,

Sinds een tijdje verzorg ik een hele lieve ardenner, deze staat samen met 2 ezeltjes(die ook súper leuk zijn <3 ) en een D-pony. Al deze beestjes zijn van de eigenaresse waar ik de ardenner van rij. Alles gaat super goed, alleen het uit de wei halen is altijd een gedoe. De ardenner komt meestal naar me toe gelopen zodra hij me ziet, maar de D-pony helaas ook. De D-pony jaagt de ardenner meestal weg door naar hem te nippen, bijten of te stampen. Hierdoor durft de ardenner dan niet meer in mijn buurt te komen. De D-pony is verder ook agressief naar mij toe, als ik aan kom gelopen staat hij al met zijn oren in zijn nek waarbij hij ook nog eens nijdig de hele tijd zijn tong naar buiten steekt. Als ik hem weg probeer te jagen met een zweep of zwiepende leadrope stijgert of bokt hij, waardoor het nog gevaarlijker wordt. Voor nu gooi ik meestal een berg wortels of brood neer waar hij dan even mee bezig is, maar dit is natuurlijk ook niet de bedoeling. Zodra hij dat op heeft probeert hij de ardenner weer van me weg te jagen, of gaat hij met zijn kont naar me toe staan om me proberen te stampen(wat een paar x bijna gelukt is :( ) Ik ga het vandaag eens proberen met een langere zweep, maar ik denk niet dat hem dat veel uitmaakt.

Met hem wordt overigens niks gedaan, hij is puur en alleen een grasmaaier. Dus ik denk dat hij gewoon jaloers is, of teveel energie heeft. Helaas heb ik geen tijd om hem ook erbij te doen. Dus ik zal echt een manier moeten vinden om de ardenner zonder dat ik ooit knock-out op de grond lig, uit de wei te halen.

Iemand ervaring met deze situatie? Bij de eigenaresse doet hij trouwens hetzelfde, zij doet niks met haar paarden dus zij heeft er natuurlijk ook nooit last van :')

Alvast bedankt!

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:53

Is de D Pony lichamelijk helemaal in orde of is er een goede rede dat hij alleen grasmaaier is? Als hij helemaal gezond is zou ik toch een klein beetje met hem gaan werken, al is het alleen maar om een band op te bouwen en te zorgen dat hij ziet dat jij de baas bent en hij niet.

ik had dit vroeger ook op stal met een stel shetlanders, vreselijke draken omdat ze zich verveelden en er nooit iets mee gedaan werd. Met die shetlanders was poetsen al genoeg, misschien is het voor de D pony leuk om iets van grondwerk te doen?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:55

De D-pony laat zien dat jij in Zijn/Haar kudde komt en wil bepalen wat er verder gebeurt. Hoe je het oplost weet ik niet maar het is (helaas) een soort van natuurlijk gedrag. De pony mist respect naar mensen toe. Misschien moet je daar iets mee doen....

Tillie20

Re: Ander paard agressief in weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 11:00

De eigenaresse houdt de paarden om dezelfde reden als de ezels. Vroeger(ik denk héél vroeger) zijn de paarden bereden geworden. Het is zolang geleden dat ik weer helemaal van voor af aan moet beginnen met de ardenner. Dus als ik niet kom zijn ze gewoon 24/7 grasmaaiers.

Het grappige is wel, de ene keer blijft hij gewoon achter in de wei staan als ik kom, de andere keer komt hij naar me toe gegaloppeerd. Ik zou wel eens iets met hem willen doen, maar ik vertrouw hem gewoon niet. Ik moet een heel stuk langs de straat komen om bij hun andere weide te komen(die ik als 'bak' kan gebruiken). Ik ben écht bang dat hij me straks stampt of dat hij wordt aangereden door een auto oid.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:04

Dan zou ik in dat geval toch echt eerst eens met de D-pony aan de slag gaan. Zo te horen beschouwt hij zich als leider van de kudde en respect voor jou zal hij eerst tonen als hij jou als deel van de kudde én hoger in rang gaat beschouwen. Dus beter echt eerst met hem wat doen, al is het alleen grondwerk.

edit: Grondwerk kan je ook in de wei doen waar hij nu staat, tot je hem genoeg in de hand hebt om hem mee te nemen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 11:12

Waar kan ik het beste mee beginnen? Gewoon leidoefeningen(Dus beginnen met hem uit mijn ruimte te houden en achter me te laten lopen)?

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:16

Ja dat kan je doen, ik weet niet of je bekend bent met Parelli? Die heeft de seven games ontwikkeld en daar kun je mooi mee beginnen om zowel vertrouwen en respect op te bouwen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:18

net zoals "wendylotte" al heeft beschreven.
Dit is gewoon eerlijk paarden gedrag, op zich dus niks verkeerd mee, alleen tjaaa jij zou op het moment dat jij in de weide komt het respect moeten hebben, en dat is er nu dus niet.
Zorg dat die D-pony hoe dan ook respect naar jou toont, daar zal je toch net even iets duidelijker moeten voor door komen.
Maar het kan echt wel, das een deel van de opvoeding en van rangorde en dus ook respect.
Je zou dit kunnen oplossen door grondwerk, maar hier zeg je dat je verder eigenlijk niets met dit paard wil gaan doen, dus in die situatie, zou ik persoonlijk er ook niet veel werk in steken, wel zorgen dat je die pony eens flink uit jouw zone jaagt, en wel zo flink dat hij dit niet vlug gaat herhalen.
Dat kan dus al bij de eerste training, dit vraagt dus zeker geen dagen werk.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 19:10

Ik heb vandaag eens mijn angst aan de kant gezet. Ik ben 3 uur bezig geweest met mijn paard, daarna heb ik hem teruggezet in de wei. De pony kwam meteen naar ons toe toen we in de wei waren. Ik had zijn touwhalster afgedaan die nog aan het leadrope zat. Daarmee heb ik een paar keer gezwiept(hij kwam een paar keer een stukje omhoog). Uiteindelijk liep hij achteruit, toen stopte ik. Ik liep weer terug naar mijn paard, maar zodra hij een stap of gewicht verzette begon ik weer te zwiepen tot hij terug achteruit ging. Ik heb dit zeker 20 minuten herhaald, en als hij een paar stappen verzette heb ik hem helemaal de wei terug in gejaagd. Uiteindelijk stond hij van een afstandje te kijken hoe ik met de ardenner bezig was, in rust. Hij had zijn oren niet meer naar achteren. Na een tijdje liep hij zelfs van ons weg! Als hij gewoon normaal doet in het vervolg zal ik dit natuurlijk niet meer herhalen, maar als hij vrijdag weer vervelend gaat doen zal ik zolang bezig zijn tot hij weer wegloopt of op afstand blijft. Hij had in ieder geval respect voor onze ruimte, en daar ging het om!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:07

Goed gedaan ! Zo zie je maar weer, als je begrijpt waarom, is het vaak makkelijker op te lossen !
Ideaal : Zolang hij jou respecteert, doe jij dat ook bij hem .( Je laat hem afstand houden, maar jaagt hem niet weg ). Zo hoort het super dat je al zo snel effect hebt gezien.
Wie weet verandert er wel zoveel dat je hem leuk gaat vinden. Zo te horen leert hij snel... Wie weet wat daar nog in zit !