Hoe best veulen introduceren bij ruin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshine76

Hoe best veulen introduceren bij ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 16:23

Het is zo ver, de beslissing is gevallen ;)
Er komt een merrieveulen bij mijn (eenzame) ruin te staan.
Hij is dus een KWPNruin van 7 jaar, 1.75 hoog en zijn nieuwe maatje wordt een Welsh merrieveulen van 1jaar en 1.20 hoog.

Het veulen is al even gespeend en staat nu zonder haar moeder tussen een groep Shetlanders.
Mijn ruin stond voor onze verhuis (naar een huis met aanpalende weide) op stal en weide met 2 jongere merries en een hengstenveulen.
Beiden zijn dus gewoon aan andere paarden.

Ik kan mijn weide in 2en verdelen door gewoon de "poort" van schrikdraad dicht te doen. Dan kunnen ze mekaar wel zien en ruiken enz maar niet echt pijn doen. Maar hoelang moet dit dan? Minuten, uren, dagen, weken?
Of zet ik ze gewoon ineens bijeen?

Ik heb me hierover ingelezen op verschillende fora maar de meningen zijn en blijven verdeeld...

Bedankt alvast voor jullie hulp
Bewerk bericht

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:26

Mijn ruin is een lieverd die heel goed met andere paarden kan.
Merrie veulen kwam de trailer af, hebben haar bij hem in de wei gezet,
en sinds dien waren ze onafscheidelijk.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:27

even naast elkaar zetten voor een dagje, en erbij blijven kijken hoe het gaat. Als je dan denkt van oh het klikt echt kan je ze proberen bij elkaar te zetten (eerst wel erbij blijven natuurlijk), maar als je denkt ze moeten nog even aan elkaar wennen dan laat je ze nog even apart.
Zelf een beetje op de reacties van beide paardjes letten, en dan aanvoelen wanneer jij denkt dat het een goed moment is

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:28

Als de ruimte groot genoeg is er gewoon bijzetten. Ze maken waarschijnlijk even kennis en gaan daarna hun eigen gang. Als je genoeg ruimte hebt kan het veulen ook weg rennen als ze het eng vind of de ruin doet even lelijk. Meestal is na een minuut of 5 de rust alweer terug.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:29

Niet te moeilijk over doen, bij mekaar zetten en zorgen dat ze elkaar uit de weg kunnen gaan. Zeker als de ruin nu alleen staat zal hij haar snel accepteren, één vriendje is beter dan geen vriendje.

MareVeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:30

Wat fijn dat je dit gaat proberen! Een prima oplossing naar mijn idee.
Post je foto's als ze bevriend zijn geraakt? :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:32

Met apart zetten is een draadje niet veilig genoeg vind ik, er zijn er zat die er met hun been inkomen juist omdat ze gaan kennismaken.
Ik zou ze zelf ook gelijk bij elkaar zetten, een veulen is onderdanig en een normaal paard zal haar niks doen.

Daihyo

Re: Hoe best veulen introduceren bij ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:39

Mijn brave sociale ruin die nog nooit een ander paard pijn heeft gedaan en van het onderdanige type is, kon toch echt niet meteen bij het merrieveulen van mijn stalhouder. We hebben ze na een week bij elkaar gezet in de bak (met stallen en uitloop open) en dat ging heel fout. Mijn haflingerruin bleef achter haar aan jagen, veulen helemaal in paniek. Ze konden elkaar makkelijk ontwijken en er was genoeg ruimte, maar hij bleef haar opzoeken, waardoor ze dus bleven rennen. Hij heeft haar overigens nooit geslagen of gebeten (volgens mij weet hij niet eens hoe het moet :') ), maar dat jagen is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Zij hebben toen een aantal maanden apart gestaan in de winter (aparte uitlopen aan stal gemaakt en wisselend in de bak) en met het weideseizoen zijn ze bij elkaar gegaan. Zo hadden ze afleiding door het gras en waren ze inmiddels ook wel zo aan elkaar gewend dat het goed ging. Sindsdien zijn ze beste maatjes.

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:42

veulens zijn altijd onderdanig dus ik zeg gewoon gelijk bij elkaar is bij ons nog nooit iets verkeerd gegaan. bij ons een hengst veulen bij een volwassen hengst, en op onze vorige stal merrie veulen bij een volwassen merrie gezet ging ook gelijk goed

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:43

Je weet zelf het beste hoe je ruin en je merrieveulen zijn. Als ze allebei redelijk rustig zijn van zichzelf en je genoeg ruimte hebt (zodat ze eventueel kunnen vluchten voor elkaar) zou ik ze meteen bij elkaar zetten. Als je het zelf niet vertrouwd zou ik ze in die twee weides apart van elkaar houden. Hoe lang je dat zou moeten doen ligt weer aan je paarden. Als ze rustig zijn bij elkaar kun je het draadje er tussenuit halen. Zo niet, dan laat je ze nog wat langer apart.

Het is dus het belangrijkste dat je je paarden goed kent en dat je hun gedrag goed kan lezen. Je merkt vanzelf hoe ver je kan gaan. Succes!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:45

Amanda schreef:
Mijn brave sociale ruin die nog nooit een ander paard pijn heeft gedaan en van het onderdanige type is, kon toch echt niet meteen bij het merrieveulen van mijn stalhouder. We hebben ze na een week bij elkaar gezet in de bak (met stallen en uitloop open) en dat ging heel fout. Mijn haflingerruin bleef achter haar aan jagen, veulen helemaal in paniek. Ze konden elkaar makkelijk ontwijken en er was genoeg ruimte, maar hij bleef haar opzoeken, waardoor ze dus bleven rennen. Hij heeft haar overigens nooit geslagen of gebeten (volgens mij weet hij niet eens hoe het moet :') ), maar dat jagen is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Zij hebben toen een aantal maanden apart gestaan in de winter (aparte uitlopen aan stal gemaakt en wisselend in de bak) en met het weideseizoen zijn ze bij elkaar gegaan. Zo hadden ze afleiding door het gras en waren ze inmiddels ook wel zo aan elkaar gewend dat het goed ging. Sindsdien zijn ze beste maatjes.
Jouwe stonden dus bij eerste kennismaking in een bak, op gras is al een hele andere situatie.
Misschien was dat ook veel beter gegaan als je dat toen gelijk kon doen.
Maar dan nog, je probeert het eerst en als het dan écht niet lukt moet je wat anders verzinnen vind ik.
Al ken je je paard nog zo goed, je ziet toch pas hoe ze met elkaar omgaan als ze bij elkaar staan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:50

Ja is ook zeker zo. Ik dacht dat het wel ging, omdat de mijne echt nog nooit lelijk had gedaan tegen een ander paard en super sociaal is. Ik was ook stomverbaasd.
Vandaar dat we ze toen gelijk uit elkaar gehaald hebben en het in het voorjaar opnieuw geprobeerd hebben. Toen was er ook geen probleem.
Uit elkaar was overigens alleen met een hek ertussen. De uitlopen en stallen grenzen aan elkaar. De stallen hebben een laag schot. En de uitlopen grenzen weer aan de bak. Dus ze konden elkaar zien, ruiken, aanraken, enz. Alleen niet verwonden. Na een tijdje stonden ze soms ook over het hek heen te kroelen. Maar we hebben toch gewacht tot ze gras als afleiding hadden voor ze bij elkaar gingen.

Overigens was dit niet de eerste kennismaking. Ze hadden al een week gescheiden gestaan, maar wel zo dat ze elkaar konden ruiken, zien en aanraken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:58

En die kleine was toen ook al wat groter inmiddels, misschien is je paard een veulenhater. :D
Maar het scheelt wel qua veiligheid dat je echt een hek hebt, met draadjes alleen wordt het vaak gerommel, vooral als ze met de voorbenen gaan slaan.
Het blijft toch altijd afwachten wat ze precies gaan doen als ze bij elkaar komen, maar meestal gaat het gewoon goed. :j

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:01

Ik heb toen mijne nog hengst was (2,5 jaar) ons veulen van (7mnd) erbij gezet.. dit was niet een succes, niet dat ie erop wou springen, maar het was gewoon te wild.. hij kwam ook uit een hengstenopfok.. nu is de ene geruind en de andere bijna 10 maanden, en het gaat super.. ik heb ze gewoon bij elkaar ingezet en aangekeken wat er gebeurde, ging het mis konden we ze ook snel uit mekaar halen, ze rennen en ravotten wel.. soms ook wel iets te hard, veulen is ook erg onderdanig, maar ze kriebelen ook lekker met mekaar.. helaas gaat over een maand me veulen de hengstenopfok in.

Dyanavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:02

Het blijft altijd afwachten maar als je weet dat je ruin sociaal is dan zou ik zeggen gewoon bij elkaar zetten. Wel ff in de gaten houden maar meestal gaat dat wel goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:03

MirandaFuego: Misschien is dat het :=
Al was het geen klein veulen :+
Hier stonden ze net op de wei en was ze net een jaar. :D
Afbeelding

Nee, hij was ook gewend om met veulens te staan. Op mijn vorige stal stond juist hij met de hengstveulens op de wei omdat hij zo sociaal was. Daarom vond ik het ook zo raar.

Maar goed ontopic. Ik was inderdaad blij met een hek. Een draadje had hij haar denk ik zo doorheen gejaagd. Je zou nog wel aan 2 draden kunnen denken, met een meter ertussen. Zodat ze elkaar wel kunnen zien, maar niet aanraken. Dan merk je ook snel genoeg hoe ze op elkaar reageren, maar voorkom je slaan en vastzitten.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:03

Hier worden ze ook eigenlijk altijd direct in de groep gezet.
Bij voorkeur direct 's ochtends wanneer ze 'hongerig' uit stal komen en dus meer aandacht hebben voor het hooi in de paddocks dan voor elkaar :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:07

Haha, Amanda, das zeker geen kleintje! :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:09

Is je ruin wel speels genoeg?
Een veulen moet kunnen stoeien.

Sunshine76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 17:23

Mijn ruintje is een supersociaal paardje. Hij roept van ver op andere paarden en speelde met het hengstenveulen alsof hij zelf nog een veulen was :-)
Is een ex-wedstrijdpaardje dus hij is het altijd gewoon geweest met andere paarden om te gaan.
Bij de vorige eigenaar stond hij tussen 5 andere paarden en 1 veulen, merries, hengsten en ruin.

Mijn weide is ongeveer 1,6 ha groot, volledig omheind met 2 linten schrikdraad en 1 andere draad (40cm tussen elke draad) en kan dus in 2 stukken verdeeld worden door 2 linten schrikdraad, ongeveer 90cm opening tussen beide.
Niet zomaar 1 dun touwtje hoor :-)

Het veulen is volgens mij en de huidige eigenaar ook sociaal aangelegd

Natuurlijk post ik fotos van de kennismaking en hopelijk snel ook van het bevriend zijn

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:29

Mijn idee ook gewoon bij elkaar inzetten. Doen/deden wij ook altijd. eventuele ijzers haalden wij wel bij de paarden eraf voor het geval er klappen zouden vallen, maar over het algemeen was dit niet eens het geval. ons veulen is bij ons weg en naar 2 volwassen merries gegaan, die vonden het meteen prima dat er een jong weide genootje bij kwam. 's ochtends bij elkaar doen, lekker wat hooi op verschillende plekken neerleggen en er uiteraard bij blijven en in de gaten houden.......

Sunshine76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 17:33

Zijn beiden natuurlijk bekapt, geen ijzers dus das al een risico minder.
Mijn ruin is sowieso geen bijter dus das ook al ok.
Slaan heb ik hem wel al zien doen naar merries die (lastig) hengstig waren en die piepten + kont draaiden naar meneer :-) Maar ik heb hem nooit zien slaan naar het hengstenveulen. hij ging zelfs door de draad om bij het veulen te staan... (zat in zijn vorige stal geen stroom op en ineens stond hij in de voorste weide bij het veulen. Draad en paaltjes gemold.)

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:45

lijkt mij gezien omschrijving een eerlijke sociale kerel, die het vast gezellig gaat vinden dat er een maatje bij komt en deze gewoon gaat verwelkomen als gezellige metgezel!! heel veel succes er mee en we wachten op de foto's :-)

Ik wil er over niet al te lange tijd ook nog een paardje bij, en deze zou ik gezien de karakters van onze andere 3 er gewoon in een keer bij doen. flinke weide en 3 eerlijke, sociale paarden.....

Meggie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:11

Eerst eventjes naast elkaar met een hek ertussen en als ze aan elkaar gesnuffeld hebben en dat gaat goed gewoon bij elkaar zetten. En als je het nog niet vertrouwd stel je dat nog eventjes uit. Het is in mijn ogen een beetje een gevoel kwestie en hoe goed ken je je paard.

Sunshine76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 17:27

Ik ga hen even apart zetten en het inderdaad even aankijken hoe ze beiden reageren.
Update volgt morgen :-)