Shetlander reageert raar op de zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Shetlander reageert raar op de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 10:19

Ik weet niet zeker of het hier hoort....

Maar mijn shetlander reageert raar op de zweep. Ik gebruik hem niet om haar mee te straffen ofzo meer om aanwijzingen te geven en bij de vorige eigenaar is dat ook niet iets raars gebeurd omdat ik haar als 1 jarig paardje heb gekregen en het zijn hele lieve mensen.

Agnetha, mijn shetlander dus, vind ik heel raar regeren en het is heel wisselend. Ze reageert niet tot nauwelijks op de zweep als ik aan het mennen ben. Of bij een keuring als er iemand achter aan loopt met een zweep om ze voorwaards te houden. Dat is bij haar niet echt nodig want ze is uit zich zelf een heerlijke actieve shet maar toch heeft het geen nut dat er iemand met een zweep achter aan hobbelt. Ze reageert gelukkig wel goed op mijn stem. Ik doe ook met haar vrijheidsdressuur ik gebruik hiervoor een zweep om dingen aan te geven bijv. voetje geven. Alleen als ik mijn zweep voor haar borst hou moet ze gaan stil staan, het gaat vaak zo als het hoort alleen soms als ze helemaal gek in de kop is rent ze er dwars door heen en maakt het haar niet uit dat het een zweep is of niet. Ze kan ook twist met VD dan tik ik met de zweep onder de buik en draait ze een rondje om mij heen. Alleen de laatste tijd draait ze de kont naar me toe alsof het een soort protest is. Dit doet ze ook tijdens het longeren. Zodra ik een zweep vast heb tijdens het longeren stopt ze op een bepaald punt met om me heen te lopen en draait ze zonder pardon de kont naar me toe. Ze heeft ook momenten dat het geen probleem is en kan ik de twist prima doen en longeren gaat dan ook prima. Als ik bij de twist met mijn hand naar billen/buik wijs en knip in mijn vingers draait ze wel zonder enig probleem, alleen staat het voor mij niet zo gemakkelijk.

Ik zou niet weten wat ze tegen de zweep heeft. Ik geef duidelijke aanwijzingen maar het ene moment lijkt ze er een hekel aan te hebben, het andere moment interesseert het haar niet dat je dat ding uberhoud in je hand hebt en weer een ander moment doet ze prima wat je haar vraagt.

Heeft iemand misschien tips wat ik kan doen?

japielover

Re: Shetlander reageert raar op de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:29

Echt een gevalletje shetlander..

als ze bang was dan is dat niet het ene moment wel en het andere niet.
Denkt dat dit eerder een gevalletje ik heb vandaag geen zin is.
Je zal dus wat strenger moeten zijn..
met longeren kan je haar is wat harder aan tikken.
met vd zal je het comando moeten herhalen tot ze het wel doet en eventueel help je haar hierbij

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 10:43

Ze is heel gevoelig en als je haar op haar kop geeft dan raakt ze in 'paniek' en doet ze niets meer. Ze is dan zo in zich zelf gekeerd dat je niet veel meer kunt beginnen. Dat is helaas heel lastig :/ Ze is heel gevoelig voor beloningen en leert daar door ook heel snel maar afstraffen ( om het zo maar te noemen ) kan je bijna niet aan beginnen.

Harder aan tikken heeft in de meeste gevallen geen effect of het werkt tegen. VD herhaal ik het commando als het moet en ik help haar ook als het nodig is alleen het is raar dat als je de zweep naar haar achterhand beweegt ze dan in protest lijkt te gaan en als je het met je hand doet het ( in de meeste gevallen want het blijft een shet :+ ) prima doet.

Ik vind haar gedrag ook lang niet altijd op die van een shet lijken... meer op die van een hond _O-

Guusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:54

En lukt het je om de zweep helemaal weg te laten, dus alleen op je stem of met je arm aanwijzigen te geven?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:57

Ik zou eerst proberen haar met de stem te corrigeren, zo te lezen is ze gevoelig voor de stem en aantikken lijkt eerder spanning te geven. Dus als ze ongewenst gedrag laat zien zoals achterhand toekeren, meteen even boos toespreken (en ook in je houding laten zien dat je 'boos' bent door bv. even frontaal naar haar toe te keren en pas in haar richting te maken. hoeft maar kort moment te zijn) en daarna rustig opnieuw het commando geven. Mocht een tikje wel nodig zijn dan ook doen (weer rustig en duidelijk aantikken, geen gezwiep) en weer kalm je opdracht geven. Ook als ze nerveus wordt, eerst even laten herstellen met makkelijke opdracht, belonen en dan de vorige opdracht weer proberen (zo nodig nog een tussenstapje qua opdracht er tussen in).

Je wilt duidelijk aangeven wat wel en niet gewenst is. Je pony moet merken dat ze wel gecorrigeerd wordt maar tijd krijgt om zo nodig te herstellen en het weer goed te maken. Daarom moet ze ook meteen na de correctie aan jou merken dat de situatie weer normaal is, je bent meteen niet meer 'boos'. Dan zal ze uiteindelijk ook minder gespannen zijn bij correctie.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 14:00

Bedankt voor de tips!

Het lukt niet helemaal om de zweep weg te laten. Tijdens het mennen zeker niet, het is een verlengstuk van mijn arm. Ook zie ik het niet zitten om telkens gebukt te staan om haar opdrachten te geven. Ze is namelijk niet heel groot xD. De meeste VD dingetjes doe ik dan zonder zweep maar bijv voetje geven heeft ze gewoon tikje op de been nodig zo dat ze weet dat ze die been moet op tillen.

Ze trekt zich er helaas niet heel veel van aan als ik boos kijk, praat of doe. Enkel haar hoofd zwiept om hoog en omlaag of het schiet haar nog in het verkeerde keel gat. Op kleine dingetjes laat ze zich wel corrigeren maar als ze met de billen naar me toe staat kan ik niet heel veel doen. En ik weet niet goed wat ik daar mee moet. Ik probeer haar eerst dan weer voor me te krijgen met haar neus maar als dat niet lukt moet ik zelf naar haar toe lopen en haar laten draaien. Ze blijft ook gewoon domweg staan en doet dan niets -.-'

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:52

Probeer ook eens na te denken waar je hoe hard aantikt. Richt je je op de kont, dan gaat die draaien. Want er komt druk van de zijkant dus gaat ze braaf opzij. Als jij dat dan niet snapt, kan ik begrijpen dat ze denkt: ja daaag, dan krijg je m'n kont helemaal, ik doe niet meer mee.
Kan dus goed zijn dat je hulpen eigenlijk helemaal niet zo logisch zijn als je denkt.
Of als je aan het longeren bent, behoort de zweep gewoon op de grond te liggen als het paard braaf is.

Zo ook voor de twist, je hand is breder dan een zweep. Een zweep komt dus al gauw harder aan dan je hand. Probeer bijv. eens te kietelen ipv te tikken.

Je kunt ook proberen om bij de zweep een geluid te koppelen. Dus ipv te tikken, zweep tegen de buik houden en klikken met de tong bijvoorbeeld.
Bij het longeren dan ook: zweep opheffen en klikken met de tong.
Als ze dan doet wat je wilt, zweep meteen weg en geluid stopt.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 11:36

Sassol, bedankt voor de tips! over dat met de zweep, ik noem het tikken maar het is meer zacht aanraken en idd kietelen. De laatste dagen werkt ze lekker en goed mee. Ik ben haar 'gespierde' buikje er aan het af werken xD Tijdens het longeren heb ik de zweep vast om aan te geven als ze wat harder moet. Als ze netjes loopt wijst de zweep naar de grond, als ze iets moet versnellen doe ik mijn zweep iets omhoog en geef het commando dat ze moet draven. Daarna is hij weer naar beneden gericht het stomme is dat ze het soms opeens in de kop krijgt om met de billen naar me toe gaat staan tijdens het longeren en dat ik haar dan wel een tikje op de kont moet geven om er voor te zorgen dat ze niet abrupt stil gaat staan en niets meer doet. Op sommige momenten reageert ze wel op de zweep zo als het zou moeten en op andere momenten gewoon 0,0 reactie.

Ik heb eigenlijk nog wel een vraagje. Agnetha is een pony waarvan de favoriete gang draf is, dan gaat stap verder ook goed maar dan zitten we nog met de galop. Om een of andere reden vind ze die gang niet fijn. Ieder paard heeft wel een gang die hem niet zo ligt alleen ik heb een beetje het idee dat ze het moeilijk vind om balans te houden. En zeker tijdens het longeren. Het mennen gaat op zich wel prima op een zandpad het is gewoon makkelijk rechtdoor lopen, ze vind het ook moeilijk om een overgang te maken naar galop. Aan de hand met haar rennen probeer ik wel een galopje te doen. ( ik ren hard genoeg om haar in galop te krijgen hoor ) maar ze gaat liever hard draven dan dat ze in galop springt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:28

Gydja schreef:
Daarna is hij weer naar beneden gericht het stomme is dat ze het soms opeens in de kop krijgt om met de billen naar me toe gaat staan tijdens het longeren en dat ik haar dan wel een tikje op de kont moet geven om er voor te zorgen dat ze niet abrupt stil gaat staan en niets meer doet. Op sommige momenten reageert ze wel op de zweep zo als het zou moeten en op andere momenten gewoon 0,0 reactie.

Om een of andere reden vind ze de galop niet fijn. Ieder paard heeft wel een gang die hem niet zo ligt alleen ik heb een beetje het idee dat ze het moeilijk vind om balans te houden. En zeker tijdens het longeren.

Ik zou het eens omdraaien: als zij de kont toe wilt draaien, haal jij de voorhand naar je toe en verandert van hand. De kont toedraaien moet meer werk opleveren. En dan elke keer als ze d'r kont wilt draaien, voorhand naar je toe halen en van hand veranderen. Ook een flinke draf vragen.
Loopt ze een tijdje netjes zonder rare fratsen, dan stoppen.

Voor de galop hebben ze kracht in de achterhand nodig en moeten ze in balans lopen. Ik zou dus eerst ervoor zorgen dat je de voorwaartse problemen eruit hebt in stap en draf. Dan kun je oefenen met verruimen in stap en draf, waardoor het binnenachterbeen meer getraind wordt. Als dit beide kanten goed op gaat, af en toe een overgang naar galop vragen. Alleen de overgang, dan weer stoppen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 10:09

Bedankt voor de super tips! Ik ga er zeker mee oefenen met het longeren :D

Wat bedoel je precies met het voorwaartse? Want ik vind het fijn dat ze makkelijk en vlot loopt en dat ze graag wat tempo in zet. Niet zo als de meeste shetlanders waar ik da mee 'getont' heb vroeger, die waren zo traag als ik weet niet wat ( ook is ze actiever dan mijn andere paard ). In stap loopt ze prima zo als ze moet doen, ze maakt makkelijk een overgang naar draf als ik het vraag. Dus ik zie geen problemen in stap. Maar het kan zijn dat ik je zin verkeerd begrijp.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:31

Met de 'voorwaartse problemen' duid ik op het ineens stil gaan staan (en dus soms ook niet meer reageren). Beetje onduidelijk neergezet inderdaad.
Ik doel er dus juist op dat je er eerst voor moet zorgen dat ze gewoon netjes de rondjes loopt ipv ineens te stoppen.

Houd je het longeren wel uitdagend genoeg? De hele tijd dezelfde kant op gaan is echt dodelijk saai voor een paard. Misschien dat ze de uitdaging mist?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 11:10

Ah zo, ik zal er op letten en mee gaan werken. Ik wissel regelmatig af van rondje en maak veel overgangen.

Het stomme is tijdens het mennen heeft ze soms opeens ook goh wat is daar rechts? laat ik eens even gaan kijken en ze loopt zo de andere kant op. En het is ook moeilijk om uit haar hoofd te krijgen en haar weer terug te sturen. Soms heb ik het idee dat het spontaan stil staan er op een of andere manier mee verbonden is? Het is een schat van een paard en er zit geen kwaad in ze wil alles altijd goed doen maar soms heb ik het idee dat ze iets in haar hoofd krijgt en dat ze dat dan ook moet doen en er is weinig wat we daar dan aan kunnen veranderen.