Schrik oefeningen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ites

Schrik oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 18:34

Hallo allemaal, ik hoop dat jullie misschien kunnen helpen met het volgende;

Wij (mijn man en ik) hebben sinds een klein half jaar ons eerste paard, een schat van een Tinkermerrie van bijna 7.
Wij zijn gek op haar en ze is inmiddels ook al aardig aan ons gehecht, en we hebben veel plezier met het werken met haar. Zo zijn we haar momenteel aan het beleren voor de kar (Met behulp van een professional). Dit gaat in principe prima, en ze lijkt het ook erg leuk te vinden. Tuig geen probleem, sturen en remmen gaat vlekkeloos, en het trekken van een zware sleep is een peuleschil. Eigenlijk alles gaat voorspoedig en volgens het boekje op 1 punt na; ze is nogal schrikkerig en zenuwachtig. Om de kleinste dingen gaat ze met vier benen de lucht in van schrik, met name door geluiden. En echt de kleinste dingen, want van een tractor of zo kijkt ze nauwelijks op en ze is ook gewoon helemaal verkeersmak. Nu durven we er nog niet een echte wagen achter te zetten zolang dit niet is opgelost, het blijft echt hierop steken momenteel. Er staat al een schriktraining in de planning voor begin mei, en tot die tijd willen we haar al zoveel mogelijk aan dingen en geluiden laten wennen.
Ik vroeg me af of jullie nog wat handige oefeningen weten die we zouden kunnen doen hierin?
Of andere tips, dingen die we alvast kunnen doen met haar, enz.
Elk advies is welkom, alvast bedankt.

Groetjes Iteke

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:43

Omdat je zegt dat het vooral geluiden zijn die haar aan het schrikken maken denk ik meteen aan het oefenen met 'schrikgeluiden'. Laat haar wennen aan een toeter, het slaan op pannen, op de bakrand bonzen, iemand die schreeuwt in de buurt, probeer doffe maar ook harde geluiden te simuleren ... volgens mij kun je het zo gek niet verzinnen, begin klein en maak het steeds groter. Begin in bak en breidt het uit naar buiten toe. Laat bijvoorbeeld iemand mee gaan om af en toe een geluid te maken etc. Hoe vaker je het oefent hoe beter het moet gaan!

Ites

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 22:36

Bedankt voor de tips mrie

Vooral het letten op verschillende soorten geluid, hard, dof, vind ik een goede tip.
We gaan lekker aan de slag in een voor haar prettig tempo. We hebben geen haast en het is gewoon hartstikke leuk om met haar bezig te zijn, ongeacht wat het is wat we doen :-D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:44

Vooral creatief zijn en lekker gek doen. Pak een bel, een ratel, een fluitje, een takje met blaadjes eraan, een piepbal, plastic zakje etc. etc.
En alles gewoon een keertje meepakken.

En als het paard schrikt van een geluid: niet corrigeren, laat het paard zelf tot het gewenste gedrag komen en stop het geluid pas als het paard echt weer ontspannen met 4 benen op de grond staat en herhaal.

Suikerbrood

Re: Schrik oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:19

Vergeet ook niet het geluid van de spuitbus en scheerapparaat en het geluid van een knippende schaar in de buurt van haar oren . Altijd makkelijk voor de toekomst als ze daar niet bang voor is.

Ites

Re: Schrik oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 18:04

Goede tips, bedankt! Niet forceren idd, belangrijk om op te letten. En dat scheerapparaat en schaar, kon zeker nog wel eens handig zijn! Het plastic zakje hebben we inmiddels al overwonnen, met veel hilariteit van onze kant :D mevrouw liet een paar mooie dressuurmatige wijkpasjes zien en trapte zelfs een keer gericht naar dat zeer bedreigende stukje plastic met een verontwaardigde blik dat het zo dicht bij haar in de buurt durfde te komen :P uiteindelijk bleek het zakje vooral eng te zijn als het haar van rechts benaderde, want van de linkerkant was wél duidelijk dat het een volstrekt onschuldig voorwerp ging en na even gesnuffeld te hebben mochten we haar er zelfs mee aaien. Hartstikke leuk, schriktraining _O-