Terrible two's. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Terrible two's. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 00:24

Mijn (bijna) 2 jarige haflinger merrie zit volgens mij echt in haar terrible two's.

Een jaar terug heb ik haar gekocht, ze kon nog niet eens geaaid worden. En met veel pijn en moeite loopt (of liep) ze nu netjes mee, is verkeersmak, kan prima vast staan en laat zich super bekappen.

Maar sinds kort gaat dat netjes mee lopen niet meer van een leien dakje. Madam gaat opeens in de staak en is niet meer vooruit te branden. Tot ze zélf bedenkt dat het tijd is om weer vooruit te gaan.

Nu ben ik vandaag weer eens de wei in gegaan om het meelopen weer eens wat beter te oefenen. Paar keer in staking, maar gebruik zelf het dually halster dus als zij weer meegeeft gaat de druk weer weg. Maar 2 keer heeft ze het voor elkaar gekregen om zich los te rukken en richting de stal te denderen. Die was nieuw voor mij.

Neem aan dat dit gewoon het pubergedrag is waar ze last van aan het krijgen is (mee eens?). Maar vervelend is het wel!

Overigens het is écht niet alsof ik dagelijks uren met haar bezig ben hoor! Vaak nog niet eens wekelijks.

Maar heeft iemand hier tips voor? Zit zelf te denken of ik haar qua lopen/wandelen even met rust te laten tot het pubergedrag een beetje overgewaaid is.

Maar wellicht zijn er mensen (wat meer ervaren met jonge paarden dan ikzelf) die mij iets anders aanraden.

Bij voorbaat dank.
:)

Cassidy

Re: Terrible two's. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 00:29

Wat ik aanraad, ook met een tweejarige, is grondwerk om de verhoudingen recht te zetten. Paarden die in de staak gaan kun je ook op tweejarige leeftijd basismanieren bijbrengen. Verdiep je eens in Parelli?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 00:53

Ik ken het wel een beetje, maar nooit echt in verdiept. Al lijkt het me wel interessant. Alleen kan ik hier iets van boeken o.i.d. van krijgen? (weet dat ze dat eerder hadden t/m level 3).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 01:02

Je hebt verschillende boeken over grondwerk, mijn favoriet blijft Grondwerk van Inge Teblick :) Haar vervolgboek Denkwerk is ook een aanrader :) Mijn Haflinger plette me vroeger tegen de stalwand en sleurde me in de bak van A naar C, nu kan ik met haar lezen en schrijven :) (ik train met clickertraining) Basis grondwerk is eigenlijk een must voor jonge paarden. Mensenwensen zitten niet in een paard ingeprogrammeerd, het is aan ons om het hen te leren :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 01:03

Ik heb zelf het boek (be)leren geen kunst van Lisanne Thomas, vind ik ook een erg fijn boek. Misschien weer eens open klappen, want dat is ook alweer een jaar geleden :+

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 01:21

Ik heb zelf 3 jonge (pony)hengsten opgevoed en 1 merrie, en nog meer wat oudere dieren. Ik herken dit gedrag eigenlijk niet, maar ik kan je niet aanraden om het voorlopig maar even te laten voor wat het is. Probeer te voorkomen dat ze zich los rukt, want dan heeft ze wat geleerd: namelijk dat losrukken werkt!

Ik deed altijd erg veel met mijn jonkies: soms wel 3x op een dag een paar minuten en dan van alles wat: lopen, stilstaan, achterwaarts, poetsen, beentjes geven en veel, heel veel vrijheidsdressuur. Jaja, al vanaf een half jaar, maar eigenlijk alleen dmv het op commando zetten en belonen van spontaan aangeboden gedrag, zoals gapen, flehmen, liggen, buigen (uitrekken), hinniken, hoofd schudden enz. Ik werk veel met voedselbeloningen, maar alleen als ze iets goeds doen dat ik heb GEVRAAGD. Met als gevolg dat ze graag bij me komen en -zijn.

Soms wel iets te, want normaal met een kruiwagen door het weiland lopen is er haast niet bij. Maar geen van mijn jonge dieren heeft vaker dan 1x geprobeerd om iets uit te vreten dat echt niet door de beugel kan, zoals bijten, slaan, losrukken of (zonder commando) steigeren, dan kregen ze vreselijk op hun donder.

Mijn favoriete boek is dat van Miriam NieuweWeme, niet primair gericht op grondwerk maar op VHD.

Ik zou dus blijven werken met het dually halster, een longeerlijn en handschoenen om te voorkomen dat ze zich losrukt, een zweep om haar voorwaarts te krijgen (niet primair bedoeld om te slaan trouwens, maar als verlengstuk van je arm), duidelijke commando's, een beloningssignaal en beloningen (evt met voedsel als je dat wilt en er consequent mee kunt omgaan). Eindig altijd met een geslaagde oefening.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:34

Er bestaan heel veel boeken over training, grondwerk, jonge paarden beleren, probleem oplossingen zoeken, dominantie verhoudingen, basis werk, wederzijds respect, ...... e.a.
Zelf heb ik bijna een soort bibliotheek ongeveer een 100 tal boeken denk ik wel.
Maar wat jou betreft, jij en het paard, er zijn nu op dit moment duidelijk vrij krachtige problemen aanwezig.
De problemen hebben niets met het ras of met het paard te maken, jij moet overkomen als een leider en het paard denkt daar duidelijk anders over.
Het is leuk tips te lezen, het is zeker ook wel leerrijk want vaak worden er een hele reeks goede tips gegeven, ook vanuit een boek je je info opsteken, ..... maar bijna altijd zal dit onvoldoende blijken om echt het probleem te gaan oplossen.
Dat kan eigenlijk alleen maar door jou te laten begeleiden door een meer ervaren iemand, een goede instructeur / Trainer die jou laat zien dat het echt wel mogelijk is, en die jou dan stap voor stap oefeningen opgeeft die jij dan kan inoefenen tot de volgende les, en zo telkens verder opbouwen.
Een trainer kan vaak al bij de eerste training duidelijk laten zien dat er heel wat meer mogelijk is, en dat het paard echt wel wil meewerken.
Zoek dus les.
investeer in training, het zal alles veel makkelijker maken en zeer zeker ook de veiligheid verhogen.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:41

Niet laten staan, ze wordt alleen maar sterker en dan kun je haar nog moeilijker tegenhouden

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 11:44

Ik zit inderdaad te kijken nu in de buurt naar ergens grondwerklessen, niet parelli maar wel een beetje in diezelfde stroming, te nemen. Zal helaas niet mogelijk zijn met mijn eigen paard. Maar kan ik wel dingen van leren die ik dan weer bij haar kan gebruiken.