Paniek als er aan halster getrokken wordt..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maanoogje

Paniek als er aan halster getrokken wordt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 01:21

Ik heb een aantal Shetland pony's die ik verzorg, en sommige zijn nogal.. niet opgevoed. Het probleem wat ik met ze heb vind ik zelf best bijzonder, al zeg ik het zelf. Geen is bang voor menselijke aanrakingen, zelfs borstelen vinden ze alle 6 geweldig.

Nu zijn er 2 probleem gevallen, precies die 2 die ik pas sinds een maand heb leren kennen. Ze stonden hiervoor ergens op het land, ik weet nog steeds niet waar. Je kunt bij beide het halster prima omdoen, één loopt zelfs lekker met je mee. Maar op een gegeven moment besluit ze dat ze niet verder wil, om wat voor rede dan ook. Ik heb haar op een dag in een paddock gezet, toen een van de andere pony's erbij, de derde (straks meer over haar) wilde niet meekomen. De dag erna wilde ik hetzelfde doen, toen heb ik eerst de 'brave' pony in de paddock gezet, het probleem geval erna. Ze weigerde in de buurt van het hek te komen, en de andere pony maar stress hebben omdat haar vriendin dienst weigerde. Ik heb het geloof ik tot 4x toe geprobeerd, ook met verschillende invalshoeken, met een broodje lokken, een soort touwtrek spelletje, en als laatst gewoon maar met het halstertouw tikjes geven.

Ik was het op een gegeven moment behoorlijk zat, en ben haar terug naar de stal gaan brengen met de gedachte van "nou, dan lekker niet joh". Maar toen had mevrouw verzonnen dat ze dat ook niet goed vond.. :? Ik heb haar samen met haar baas de stal in moeten duwen, omdat ze niets anders wilde doen. Eten wilde ze niet (geen brood, hooi, stro), extra vers water (ze hebben een grote bak met water, ze ging steeds naar de emmer met vers water toe) wilde ze niet, kortom, niets hielp.

De andere pony komt gewoon haar stal niet uit. Ze loopt eruit als ik geen halstertouw gebruik, maar ze zou in theorie van het erf de wei in kunnen ontsnappen en dan kan ze zichzelf best pijn doen omdat de wei nog even niet helemaal 'pony-klaar' is gemaakt, dus dat is geen optie. Ik wil haar ook niet bang maken, ze is al zo.. verlegen, op haar manier. Die andere is juist erg brutaal, en ze begon eigenlijk zelf met trekken, mijn frustratie na een tijdje maakte het voor ons beide alleen maar erger.

Tja, en ik zat ook nog met die andere pony die flipte omdat ze alleen moest staan.. Ik had weinig keus en moest haar ook maar naar binnen halen.. Mijn theorie was dat (omdat de brutale pony de dag ervoor ook op halt ging toen ik haar als eerst de paddock uit wilde halen) ze nergens heen wil als de andere pony er of al in staat, of als eerst weg gaat bij het terugbrengen... Ik heb nog nooit zo iets met pony's gehad, mind you, dus ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen..

aeolusnr1

Re: Paniek als er aan halster getrokken wordt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 01:36

tjaaa jij werkt met de ponu's, dus jij zal ze moeten opvoeden.
Ik moest er erg om glimlachen met jouw beschrijving van al de probleempjes, tjaaaa ik zag het zo gebeuren.
Jij moet leren hoe jij de leider kan zijn voor die paardjes, nu op dit moment ben je dat heel duidelijk niet, dus je zal aan jezelf moeten gaan werken.
De fout zit echt niet bij die pony's, echt niet.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 01:42

Ik heb daar totaal het geduld en de tijd niet voor, en ik kan overigens prima overweg met de 4 andere pony's, ik denk niet dat ze (zeker die ene) het idee hebben dat ik de baas niet ben. Nu is het gewoon stom van ze als ze weigeren mee te werken, het is meelopen of de hele dag binnen staan, en dat wil ik niet voor ze. Ik wil ook niet constant gefrustreerd raken omdat die ene me zo kwaad maakt, die andere kan ik prima vergeven omdat ze het eng vind met het halster. Maar de ene pony lijkt gewoon haar eigen zin door te drijven, terwijl het nergens op slaat dat ze (na een hele dag binnen te hebben gestaan) niet in de bak zou willen rennen..

Ik heb met dominante (lees: jaarling hengst) pony's gewerkt vroeger, maar dit is meer dat ze het halster niet accepteert, en dus niet vooruit te krijgen als ze zelf niet ergens heen wil.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 01:51

ieder paard kan dit leren, dus ook deze zogezegd lastige pony's.
jij gaat hier al dadelijk in de verdediging , want je heb ervaring genoeg zeg je,ok maar er is toch een duidelijk probleem.
En het probleem zit niet bij de pony dus zit het bij jou, jij stelt je niet open want je schuift de schuld naar het paard toe, je hebt er de tijd niet voor zeg je (tijd is voor een paard onbelangrijk, die kent dat begrip niet eens)
Dus tjaaaa dan houdt het dus op hé, en je hebt dus kennis over paarden maar met deze kan je dus niet echt overweg.
Deze pony kan al na één maand training heel braaf en zonder enig verzet eender waar meegenomen worden, daar durf ik mijn hoofd op te verwedden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 02:18

Nou je hoofd zou ik nou niet doen, deze pony's zijn het waard iedere pony om goed beghrepen te worden en om daar de tijd voor te nemen. Ze willen je vast iets duidelijk maken. Wat kan dat zijn

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 02:45

Edit. Niets te melden.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 03:49

Kun je om te beginnen niet eens proberen om er twee tegelijk mee te nemen? Desnoods 3?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:16

Geduld is hier je oplossing. Niet opgeven en gewoon doorgaan totdat het wel goed gaat. Want door ze terug te brengen hebben zij 'gewonnen'. Geduld is heel belangrijk. Hetzelfde als je frustraties onder controle houden. Kun je dit niet? Heb je niets te zoeken bij paarden. Gefrustreerd zijn mag, uiten is wat anders. Het heeft ook totaal geen zin. We zijn allemaal wel eens gefrustreerd, het is alleen de manier hoebje ermee omgaat :)

Dus veel geduld en niet opgeven! Ooit lukt het :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:39

Tja je zegt ik heb geen geduld en raak gefrustreerd. Je hebt het 4x geprobeerd met verschillende invalshoeken en toen ben je opgehouden.
Houd 1 manier aan die je passend vindt bij het paard en houdt dat vol. En dan kan het goed zijn dat je de eerste keer een half uur bezig bent, want het paard heeft nu al geleerd dat je wel ophoudt.

En als je geen half uur hebt, gaat het gewoon niet lukken. Paarden werken niet onder tijdsdruk.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:49

Kijk aan welke pony de moeilijke pony de meeste steun zoekt. Vraag iemand mee (vriendin, baasje, iemand ) en loop met de brave pony voorop, moeilijke pony er achter aan. Beloon af en toe als de moeilijke pony braaf mee loopt zodat ie ziet dat het niet eng is om mee te lopen. Bouw dit steeds verder op, grotere afstand van de brave pony. Keertje voorop, etc. steeds een klein beetje, kleine stapjes.

Imo, als je geen zin hebt om hier de tijd voor te nemen, zou je bij mij al lang mijn verzorgster niet meer mogen zijn.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:57

Maanoogje schreef:
Ik heb daar totaal het geduld en de tijd niet voor

Schijnbaar vond onzelieveheer / een hogere macht het nodig om een pony op je weg te sturen die je kan helpen aan je persoonlijke ontwikkeling te werken ;)