Paard gehecht aan ander paard, wat als zij er niet meer is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Paard gehecht aan ander paard, wat als zij er niet meer is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 15:04

Goedemiddag Bokkers,

Het is geen leuk onderwerp om over na te denken, maar de situatie zal zich ooit een keer gaan voordoen.
Of het nu over 2 weken is of over een paar jaar, het gaat een keer komen.

Ik heb een 5 jarige merrie die staat samen in stal met mijn 15 jarige merrie, ze kunnen niet zonder elkaar.
Als ik met mijn 15 jarige buiten de stal ga, slaat mijn 5 jarige merrie compleet door.
Al een jaar zijn we dit regelmatig aan het oefenen, in de hoop dat het minder zou worden maar helaas is dit niet het geval.
Nu is het altijd maar tijdelijk dat mijn 15 jarige merrie niet op stal bij haar staat, en het dus korte momenten zijn dat ze even buiten haar moet(max. uurtje).
Maar wat als mijn 15 jarige merrie er niet meer is?
Ik ben bang als de 5 jarige alleen overblijft dat ze onhandelbaar word en niet meer te houden is.

Hebben bokkers ervaring hiermee? Zakt dit weg na een paar dagen? Voelen paarden het aan dat hun vriendjes er niet meer zijn?

Ik ben benieuwd.

DShots

Re: Paard gehecht aan ander paard, wat als zij er niet meer is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:05

Ik ken dit dus echt, mijn paardje was gehecht aan een paardje en ineens was ze weg. Gelukkig vond ze wel een nieuw maatje, en daarna hebben we eigenlijk vrij weinig last gehad!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:07

Ik weet precies hoe je je voelt. Mijn 24-jarige hangt aan mijn 20-jarige, we kunnen ook de 20 jarige nauwelijks uit het land halen zonder paniek. Laatstgenoemde is alleen momenteel ziek en het einde is in zicht. De 20-jarige is vorig jaar een paar weken weggeweest door omstandigheden en toen zakte de 24 jarige ook al weg. Ik gok dat die er snel achteraan gaat.

Met jongere paarden heb ik geen ervaring. Hier is alles oud.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:07

Inderdaad, volledig uit elkaar zetten. Zodra ze niet meer roepen naar elkaar kan je ze in de paddock of land samen zetten maar niet op stal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:08

Ik ken het. Mijn ruin en merrie kleven ook zo aan elkaar.
Nu zijn we de afgelopen winter niet zoveel en lang met de merrie aangespannen naar buiten geweest. Dus is het in het begin altijd weer even drama. Hij loopt zich volledig in het zweet en staat heel zielig te roepen. Als we dit weer regelmatig doen wordt hij wel rustiger er in en staat op een gegeven moment alleen even te roepen als we net gaan (zodra we de dam uit zijn is het dan over) en roept weer als we de dam weer op rijden. In de tussentijd staat hij dan weer lekker te eten.
Ik denk dat je elk paard de gelegenheid moet geven om afscheid te nemen. Ze voelen goed aan of hun maatje ligt te slapen of dood is.
Het ene paard zal langer rouwen dan het andere paard, zal aan het karakter liggen.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 11-03-14 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1221Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:08

ik heb een merrie en ruin gekend die altijd bij elkaar stonden. Uiteindelijk werd de een verplaatst en bleef de ander alleen over. Geen van beiden hebben hier last van gehad.
Bij jouw merries: staan er meer paarden bij? dan zou ik ze ook aan een ander laten wennen, zodat ze allebei ook met een ander kunnen staan..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 15:09

Ja de stal staat vol met andere paarden, deze kunnen ze ook zien en ze kunnen de buurman en buurvrouwen zelfs aanraken.
Het is dus niet zo dat ze aleen staan.

In de paddock staan ze overdag al apart(kunnen elkaar wel zien). Op het land en in stal staan ze samen.

sanne1221Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:11

ik denk dat het dan wel losloopt.. laat ze ook eens naast een ander staan..

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:14

Wij hebben afgelopen voorjaar een 3-jarige aangekocht, welke tot toen onafscheidelijk is geweest met een 4 jarige. Samen inscharing en samen een stal gedeeld.

De eerste weken van zijn verhuizing was hij beduusd. Daarna begonnen de uitdaging. Hij zocht steun in onze twee jarige. Hij was magneet en zij het magneet bord. Zij kan zonder hem, hij gaat compleet door het lint zonder haar.

Wij geven hem op dit moment valeriaan en leren hem zo dat hij geen spanning hoeft te bouwen als zij uit het zicht is. Uiteindelijk is het natuurlijk wel de bedoeling dat hij die link zelf gaat leggen en de valeriaan afgebouwd kan worden.

Samen voelt hij zich sterk, in zijn uppie de zwakste schakel. Hij trekt ook in zijn koppel alleen naar onze inmiddels 3 jarige.

Het is een lastige uitdaging

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:25

het is lastig, ik denk dat als het echt zo ver is en er een dood gaat dat je ze dat moet laten zien, dan hoeven ze niet te hopen dat de ander terug komt. Net als die film van die hond die op zijn baasje wacht op het station...als ze hem hadden laten zien dat zijn baas dood was zou heel die film niet bestaan !

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:36

Toen mijn merrie weg ging, was mijn Fjord echt van slag.
Ze is de eerste dagen heel onrustig geweest en hinnikte veel.
Was wel heel sneu, maar het was niet anders.

@Fjordie333
Zelfs als ze de ander dood zien, wil niet zeggen dat ze niet rouwen/zich verlaten/eenzaam voelen.
Mijn vorige paardje heeft lang geroepen naar alles wat maar in de verte leek op haar oude maatje.
Ondanks dat ze "wist" dat hij dood was.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 15:36

Hoelang heeft het geduurd voordat je je oude fjordje weer terug had zeg maar Brainless?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:37

Als ze zien dat de ander dood is, zijn ze heel anders in het proces als dat de ander plotseling weg is.

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:38

ik ken het ook heb hier een 6 jarige merrie (paard) een 30 jarige KLOP hengst (pony) en een 2 jarige merrie(pony is er pas sinds begin september) de merrie werd als 4jarige aangekocht recht uit de opfok (bijwijzevan) en mijn pony hengst stond alleen. de eerste keer ze van mekaar te scheiden (enkelen dagen na aankoop) begon de ellende merrie wou wagen niet op en hengst stond te gillen. vervolgens kon ik ook niet meer alleen gaan buiten rijden want meneer stond te gillen en mevrouw wou het erf niet meer af nu zijn we bijna 3 jaar verder en het gaat nog zo, inmiddels wel al wat minder want er is een 3e bijgekomen en mijn merrie staat voor mij studie in deurne, maar voor als nog erg vervelend...
ik ben dus ook wel een beetje bang voor wat er gaat gebeuren als hij er straks niet meer is...

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:39

Hier een 22 jarige merrie en 10 jarige ruin die nogal aan elkaar hechten. Hoe hysterisch het er soms ook aan toe gaat (de ruin staat de eerste minuut de trailer te verbouwen bijvoorbeeld), daarna lijkt hij het volledig vergeten en is hij met zijn aandacht alweer ergens anders. Zelfde geldt voor de merrie.
Wij hebben ook geprobeerd om ze wat van elkaar los te weken, maar omdat we ze samen in eigendom hebben, bleven ze elkaar toch zien. De onrust is trouwens het minst wanneer de achterblijver met soortgenoten achterblijft.

Mijn persoonlijke conclusie (of hoop :o ): als het maatje wegvalt, dan kan het helpen wanneer er een vervanger is. Ze klampen zich (in ons geval) namelijk in een gesplitste wei of gedurende een langere periode (1 week) uit elkaars nabijheid snel aan een ander paard vast.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:41

Mijn paard ( vroeger verzorg) stond al van af de geboorte tot een 21 jarige leeftijd bij elkaar en konden niet zonder elkaars. ( zijn dezelfde dag geboren allebij dezelfde hengst maar andere moeder). Ze gingen overal met ze 2e heen. Toen de ene kwam te overleiden hebben we direct een ander paardje er bijgezet en zo goed als mogelijk opgevangen. Met alle dagen er mee bezig zijn. Toen even later kwam de eigenaar waar ze al 20 jaar stonden ook te overleiden en heb het ene paard overgenomen en moest dus wel verhuizen. Toen pas zag je dat ze het zwaar had. Maar met liefde en aandacht is het gelukkig toch goed gekomen.

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:42

Onze Dartmoor pony was ook erg gehecht aan een Shetlander. Echt niet uit elkaar te krijgen!! Los van elkaar waren ze echt onhandelbaar. Helaas is de Shet naar een ander baasje gegaan. Dat was een gedoe om ze uit elkaar te halen. Dartmoor was eerst vreselijk moeilijk maar heeft het gelukkig geaccepteerd. Shet ook. Dartmoor heeft alleen niet meer een heel goede vriend nu helaas....

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 15:43

Ja het is heel lastig.
Ik zit er gewoon erg tegen op te hikken.

lk ben best bereid om desnoods een kleine pony erbij te kopen die bij haar in stal en weiland kan.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:43

Brainless schreef:
@Fjordie333
Zelfs als ze de ander dood zien, wil niet zeggen dat ze niet rouwen/zich verlaten/eenzaam voelen.
Mijn vorige paardje heeft lang geroepen naar alles wat maar in de verte leek op haar oude maatje.

Ik zeg ook niet dat ze niet rouwen, ik heb het meegemaakt met mijn merrie toen haar veulentje dood lag dus ik weet wel dat ze verdriet hebben en rouwen maar ze weten wel dat de ander dood is en niet meer terug komt

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:45

Blijven proberen met uit elkaar houden, want zoals je zelf zegt; ooit zal die dag er komen. En hoe ze zal reageren weet je nooit, dat doet elk paard denk ik anders. De een zal het accepteren en de andere niet.

Ik heb het voorbeeld van twee shetlanders die beste vrienden waren en niet zonder elkaar konden. Opeens ging de ene dood en de andere is niet veel later overleden. Hij wilde niet meer eten, niets meer doen, hij miste zn vriendje te erg. Toen was het heel snel over..

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:46

Ik ben een tijdje geleden mijn 26 jarige verloren helaas. Mijn jonge shetlander (2,5) was erg aan haar gehecht, drama als de oude weg ging. Toen ze overleden was heeft de shet een dag of 3 gehad dat ze de hele tijd hinnikte, daarna hinnikte ze veel naar mij, ik mocht niet weg, en daarna was het over en weer goed. Gewoon de andere pony veel aandacht geven en lekker verwennen, dan komt het denk ik wel goed.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:47

Mijn shet en haflinger staan ook samen in 1 stal en worden gek als ze apart zijn. Ik heb ze nu zover dat ik wel kan gaan rijden en de shet in stal kan laten staan of met een andere shet in een paddockje maar verder dan dat ook niet. Ik moet er niet aan denken dat het eens gaat gebeuren maar als het zo is denk ik dat ik maar opzoek ga naar een nieuwe pony voor erbij.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:54

Och jeetje, ik moet er niet aan denken. Maar toch eigenlijk wel al.
Wij hebben twee oudjes van 24. De haf is ontzettende aan mijn vos gehecht. Ik kan niet gaan rijden zonder de haf in stal op te sluiten. Hij dendert overal doorheen.
Gezien hun leefttijd zullen we ons toch al moeten gaan voorbereiden op het onvermijdelijke.
Gelukkig hebben we meerdere paarden staan, dus als er een gaat zal de ander niet helemaal alleen staan. Maar toch zal het moeilijk worden.
Ik denk echter dat je je niet echt kan voorbereiden op zoiets.

marijkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:55

Mijn paarden konden ook niet zonder elkaar. Toen mijn ene paard onverwacht stierf, lag ze in de bak. Mijn andere paard heeft er een poosje naast gelegen (2 meter afstand), aan geroken en nog gehinnikt. De andere dag nog een paar keer gehinnikt en toen was het klaar.

Ze zijn 13 jaar samen geweest, daarvoor kon mijn paard wat alleen bleef nooit alleen zijn maar hierna nooit geen last meer van gehad

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:56

fjordie333 schreef:
Brainless schreef:
@Fjordie333

Ik zeg ook niet dat ze niet rouwen, ik heb het meegemaakt met mijn merrie toen haar veulentje dood lag dus ik weet wel dat ze verdriet hebben en rouwen maar ze weten wel dat de ander dood is en niet meer terug komt

Dat verschild dus echt per paard.
Wij hebben ook een merrie gehad die haar veulen (na overlijden) links liet liggen en er niet meer naar omkeken.
Maar ook merries, die ondanks dat ze het veulen "begraven" hadden, bleven roepen en rondlopen.

Mijn paardje wist dat haar maatje dood was, en heeft echt dagen lang geroepen en rond gelopen.
Zij "wist" dus niet dat hij niet meer terug kwam.

TS
Elke dag werd Lana wat rustiger.
De eerste dagen heeft ze weinig gegeten, later at ze wel; maar bleef tussendoor onrustig.
Helemaal als er een paardje over de weg kwam, dan ging ze wel "uit haar plaat".
Dat laatste is ze heel lang blijven doen, totdat ze een nieuw maatje kreeg.
Het ergste geloop en geroep was na ruim een week een stuk minder.