Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hwn schreef:Goh, niet zo eenvoudig. Je kan haar (natuurlijk eerst in normale niet stressy omstandigheden) leren haar hoofd op commando/wijken voor druk omlaag te brengen, dan gaat ze vanzelf meer endorfines dan adrenaline aanmaken. Als dat goed ingebakken zit, kan je dat ook in stress-situaties toepassen.
Geleidelijk zal ze dat ook makkelijker gaan doen omdat ze die ontspanning zelf zal gaan opzoeken, is voor haar ook aangenamer natuurlijk.
Wordt natuurlijk moeilijk als ze het doet als je er niet bij staat.
Liselot schreef:Ik heb het paard "in actie" gezien en imo is het zeker stress. Laden doet ze heel braaf, dat is absoluut het probleem niet. Alleen als ze er dus in staat en je bent haar aan het vastzetten of je doet op de vrachtwagen het hoofdstel om slaat ze steeds uit met haar hoofd. En dat zo hoog en hard dat ze het plafond raakt. Je zou toch zeggen dat ze daar wel van leert, maar niet dus.
Ik denk dat het toch zaak wordt de stress weg te nemen, dus vaker mee, stressless erin en verder het gedrag negeren. Zoals ik al zei doet ze het tijdens het rijden met de vrachtwagen ook dus dan ben ik er niet bij om te corrigeren.

Joolien schreef:Haha ik verbaas me niet meer bij jou
Met rijden is ze echt heel erg op haar qui-vive en dat is soms ook behoorlijk lastig, maar dat gaat gelukkig best goed. Ze sloot zich eerst helemaal af maar ik weet nu hoe ik haar weer bij mij kan krijgen.
Wel is ze nog helemaal van de rel als er andere paarden in de bak ernaast gaan rijden, dat moet ze perse zien de eerste paar minuten, soms draaide ze zelfs om op de lange zijde om het te zien![]()
Ook begint ze met rijden altijd met staken, tegen mijn been in komen, slaan naar mijn been maar als ik haar een keer flink naar de oren schreeuw en boos toespreekt is ze ineens heel braaf