Paard slaat heel hard hoofd omhoog.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard slaat heel hard hoofd omhoog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:47

Ik rijdt nu sinds een paar weken een leuke 6-jarige Veritas merrie. Deze is nogal onzeker en stressig wat zich goed uit in de omgang. Ze is best goed te handelen alleen het enige wat ze doet wanneer ze gestresst is, is echt keihard haar hoofd omhoog gooien. Dat doet ze vooral in de vrachtwagen(2-paards), dan slaat ze met haar hoofd zodra ze staat, ze houdt dan ook steeds haar hoofd omhoog. Vandaag was het met inladen, ze was bijna boven en schrok ergens van en klapte haar hoofd omhoog, gevolg= dikke glup op haar hoofd tot t bot toe. Was gelukkig een klein plekje maar zo hard slaat ze dus met haar hoofd.
Ik probeer zelf al heel rustig te zijn. Aan de hand en tijdens het rijden doet ze het verder niet, het is puur als de stress zich opbouwt zoals in de vrachtwagen. Ze krijgt al een rustgevend supplement waardoor de scherpe randjes al iets minder worden, maar ik vraag me af of ik wat kan doen aan dat slaan met het hoofd. Iemand een idee?

hwn

Re: Paard slaat heel hard hoofd omhoog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:52

Goh, niet zo eenvoudig. Je kan haar (natuurlijk eerst in normale niet stressy omstandigheden) leren haar hoofd op commando/wijken voor druk omlaag te brengen, dan gaat ze vanzelf meer endorfines dan adrenaline aanmaken. Als dat goed ingebakken zit, kan je dat ook in stress-situaties toepassen.

Geleidelijk zal ze dat ook makkelijker gaan doen omdat ze die ontspanning zelf zal gaan opzoeken, is voor haar ook aangenamer natuurlijk.

Wordt natuurlijk moeilijk als ze het doet als je er niet bij staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:56

hwn schreef:
Goh, niet zo eenvoudig. Je kan haar (natuurlijk eerst in normale niet stressy omstandigheden) leren haar hoofd op commando/wijken voor druk omlaag te brengen, dan gaat ze vanzelf meer endorfines dan adrenaline aanmaken. Als dat goed ingebakken zit, kan je dat ook in stress-situaties toepassen.

Geleidelijk zal ze dat ook makkelijker gaan doen omdat ze die ontspanning zelf zal gaan opzoeken, is voor haar ook aangenamer natuurlijk.

Wordt natuurlijk moeilijk als ze het doet als je er niet bij staat.

Ze doet t idd ook onderweg, dan hoor je haar heel hard in de touwen slaan als t ware. Lijkt me ook neit echt goed voor haar nek :n
Het schiet me zelf te binnen dat ze heel onzeker is, ook op stal doet ze het namelijk. Misschien als ze wat zelfverzekerder wordt dat ze het minder gaat doen. Ik merk wel dat het een manier is om stress te uiten. Pfff zo lastig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:59

Misschien heel stom wat ik nu ga zeggen hoor, kijk maar wat je er mee doet.

Mijn ruin vindt laden ook spannend. Dan heb ik het over trailer, met vrachtwagen heb ik geen ervaring met hem. Maar wat ik dus doe: een bak voer voorin, op de grond. Zo heeft hij namelijk z'n hoofd laag (waardoor hij makkelijker kan ontspannen, je voorkomt dus stress ipv het te onderdrukken) en loopt hij helemaal tot voorin. Als hij er in staat gaat de klep dicht, stang erachter (in die volgorde ja) en dan als hij z'n bak leeg heeft paard naar achter, hoofd omhoog, paard vast. Eventueel ook de voorstang vastmaken, als het nodig is om die eruit te halen.

Waar het me om gaat: hij loopt er zelf in, met z'n hoofd laag. Niet omdat hij met z'n kop slaat maar omdat hij dan rustiger is (en door het voer ligt de focus voor in de trailer, waar hij ook naartoe moet) Als de boel eenmaal rijdt staat hij stil, ik zou ook eigenlijk niet zo goed weten wat je aan de stress onderweg zou kunnen doen. Ik neem aan dat ze een net hooi heeft.

Waarom is de merrie angstig? Heeft ze wat naars meegemaakt met laden, vindt ze de situatie onoverzichtelijk, kan ze zich moeilijk in evenwicht houden enz enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:13

Voeren in de vrachtwagen zal niet lukken helaas, zal wel eens kijken of ik voer aan de stang kan hangen. Evenwicht heeft ze niet veel moeite mee, wel kijkt ze constant naar achteren, sowieso is ze nogal schrikkerig wanneer er dingen achter haar gebeuren, eens kijken of ik daar wat mee kan.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:20

wij moesten laatst met een merrie naar ermelo, en die doet precies hetzelfde. deze reageert goed op de easylonge. en hadden had aan het halster bijgezet aan die easylonge. (niet dat ze rond moet staan) maar ook niet dat ze haar hoofd heel hoog kan doen.. is dit een idee? op de terugweg was ze makkelijk te laten, en liep ze er zo op zonder hulpteugel. omdat ze dr hoofd op de heenweg niet heeft kunnen stoten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:25

Dag jolien dit is zeer zeker een moeilijker probleem.
ik heb ook enkele tips hiervoor, ik stuur ze jou via een privé berichtje
laterale flexie dan pas vertikale flexie en dan pas weer trailer laden
let heel erg op alle signalen

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:29

Misschien een andere invalshoek, en wellicht een hele vreemde maar... Is het geen jeuk/eczeem?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:51

Ik heb het paard "in actie" gezien en imo is het zeker stress. Laden doet ze heel braaf, dat is absoluut het probleem niet. Alleen als ze er dus in staat en je bent haar aan het vastzetten of je doet op de vrachtwagen het hoofdstel om slaat ze steeds uit met haar hoofd. En dat zo hoog en hard dat ze het plafond raakt. Je zou toch zeggen dat ze daar wel van leert, maar niet dus.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:56

Ik heb geen oplossing,maar zag pas bij een paardenlaad clinic op tv van monty roberts, een hoofd beschermding tussen de oren, zat aan het halster. Vond ik een mooie voorzorgsmaatregel. Het lost het probleem niet op maar zo beschadigt ze zich ook niet. Misschien helpt dat wel stress verminderen uiteindelijk

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:56

erg vervelend probleem. bij ons heeft die easy longe echt geholpen. moet ze er wel aan gewend zijn. en er ook niet van omhoog komen.. je hebt overigens wel van die speciale kapjes die je op het hoofd kan bevestigen

https://www.google.nl/search?q=kapjes+t ... B450%3B535

dan raakt de merrie igg minder gewond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:40

Liselot schreef:
Ik heb het paard "in actie" gezien en imo is het zeker stress. Laden doet ze heel braaf, dat is absoluut het probleem niet. Alleen als ze er dus in staat en je bent haar aan het vastzetten of je doet op de vrachtwagen het hoofdstel om slaat ze steeds uit met haar hoofd. En dat zo hoog en hard dat ze het plafond raakt. Je zou toch zeggen dat ze daar wel van leert, maar niet dus.

ze is nogal hardleers :D Ik denk dat het toch zaak wordt de stress weg te nemen, dus vaker mee, stressless erin en verder het gedrag negeren. Zoals ik al zei doet ze het tijdens het rijden met de vrachtwagen ook dus dan ben ik er niet bij om te corrigeren.
Straks maar eens kijken hoe t met de glup op dr hoofd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:37

Even een update.
Gister weer gereden, ik merk dat ze de plek waar ze staat in de vrachtwagen niet leuk vind, want zodra ze daar moet staan komt er spanning en houdt ze het hoofd al omhoog. Wat wel werkte, ik stap altijd aan de hand uit over het terrein zodat ze ook daaraan wendt en ze was ontzettend kijkerig en schrikkerig. Hoofd heel hoog, onderhals erop en vast zetten. Dan kan ik niet meer doordringen, gevolg, ze sprong weer bijna bovenop me(vorige weer op mn voet gesprongen, dat was niet grappig).
Toen ging ik kijken of ze wilde wijken voor druk, maw wat druk aan de binnenteugel omlaag zodat ze als het ware nageeft. Toen ze dit snapte, en dat deed ze al snel ontspande ze totaal. Ze kwam nauwelijks meer in die gespannen staat en ging lekker met het neusje over de grond stappen. Ook met inladen probeerde ik dit en werkte. Alleen toen ze op haar plek stond nog niet maar dit kan ik wel gaan toepassen. Kleine vooruitgang dus :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:38

zoals je zelf al zegt als je er in lukt haar zijwaarts te plaatsen dan geeft dit vaak een ontspanning, en dat is dus echt zo.
Ik zou de binnenteugel, niet omlaag maar net omhoog doen, als je bv naast het hoofd staat, je hand met de binnenteugel opheffen richting punt boven de schoft, het paard zal hierbij ook zijn hoofd en hals een beetje buigen naar jou toe dus, en dan richt je dus je focus naar de sprong van het paard, buig daarbij je lichaam een beetje als een banaan eveneens richting schoft, en je maakt even een soort kissing noise , dus beetje druk creeren en hierdoor zal vooral de achterhand gaan wijken, en dus overstappen.
Dit blijf je doen tot er een vorm van ontspanning optreed, en geloof me dit werkt echt.
Dit is dus verhaal 1 en enkel toepasbaar vanaf de grond.
Al rijdend heb ik ook wel een paar bruikbare tips, de één klinkt al raarder dan de ander, maar je kent me ondertussen al een beetje , ik ben een beetje een rare vogel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:05

Haha ik verbaas me niet meer bij jou ;)

Met rijden is ze echt heel erg op haar qui-vive en dat is soms ook behoorlijk lastig, maar dat gaat gelukkig best goed. Ze sloot zich eerst helemaal af maar ik weet nu hoe ik haar weer bij mij kan krijgen.
Wel is ze nog helemaal van de rel als er andere paarden in de bak ernaast gaan rijden, dat moet ze perse zien de eerste paar minuten, soms draaide ze zelfs om op de lange zijde om het te zien -O-
Ook begint ze met rijden altijd met staken, tegen mijn been in komen, slaan naar mijn been maar als ik haar een keer flink naar de oren schreeuw en boos toespreekt is ze ineens heel braaf :P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:37

hey
ik was het even aan het overlezen en zag ineens een foute beschrijving.
Ik zette deze zin neer
buig daarbij je lichaam een beetje als een banaan eveneens richting schoft, en je maakt even een soort kissing noise
En die banaan moest eigenlijk richting sprong , dus richting de achterhand zijn, dus niet naar de schoft toe.
Het is de bedoeling de druk die we creeren naar de achterhand te richten , het is net die achterhand die moet verplaatst worden.
disengage the hindquarters
vrij vertaald ontkoppel de achterhand, hierdoor haal je de kracht uit het paard en zal hij stoppen en meer ontspannen, dit kan gebruikt worden bij echt allerlei toestanden, schrikken, wegvluchten, onoplettendheid, bokken, steigeren , en andere toestanden. dit zorgt eigenlijk voor een veel grotere veiligheid.

Joolien schreef:
Haha ik verbaas me niet meer bij jou ;)

Met rijden is ze echt heel erg op haar qui-vive en dat is soms ook behoorlijk lastig, maar dat gaat gelukkig best goed. Ze sloot zich eerst helemaal af maar ik weet nu hoe ik haar weer bij mij kan krijgen.
Wel is ze nog helemaal van de rel als er andere paarden in de bak ernaast gaan rijden, dat moet ze perse zien de eerste paar minuten, soms draaide ze zelfs om op de lange zijde om het te zien -O-
Ook begint ze met rijden altijd met staken, tegen mijn been in komen, slaan naar mijn been maar als ik haar een keer flink naar de oren schreeuw en boos toespreekt is ze ineens heel braaf :P

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:27

Intressant aeolusnr1