Ervaringen gevraagd met blind paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Ervaringen gevraagd met blind paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 23:18

Bah ben er nog helemaal naar van |( .
Vandaag is bevestigd dat Willem toch echt aan een oog blind is.

Voor het verhaal zie dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1768284

Ik zou graag ervaringen, ideeen en tips van jullie willen lezen hoe hier mee om te gaan.

Willem is afgelopen maandag 3 geworden. Ik was nog niet van plan om hem in te rijden daar wilde ik nog een jaartje mee wachten.
Maar wel wilde ik vast beginnen met spelenderwijs wat grondwerk.
Hij is/was goed verkeersmak en kent de basisdingen.

Hoe ga ik nu bijvoorbeeld wandelen? Vroeger maakte ik me daar nooit geen zorgen over. Hij is/was super verkeersmak. Keek niet op of om van trekkers, vrachtwagens enz. Maar ja nu is alles anders.
Hoe ga ik daar het beste mee om?

Vippie

Re: Ervaringen gevraagd met blind paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:29

Reagert hij ook anders dan? Of denk je dat hij anders gaat reageren. Vaak voelen ze de onzekerheid van de begeleider aan die ineens gaat twijffelen. Blijf doen wat je altijd gedaan hebt, met een paard wat aan 1 oog blind is valt prima te rijden.
Hij zal moeten wennen aan de situatie dus verander niet je routine maar blijf doen wat je deed. Hij is nog jong en zal snel wennen aan zijn veranderde zicht. Sterkte ermee.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:33

Ik heb vroeger een paard gehad dat vanaf veulen af aan aan een oog blind was (trap gehad van zijn moeder) bij hem hebben we telkens al er wat aan kwam, van de kant waar hij niets zag, een teken gegeven ('let op') zodat hij wist dat er iets naderde.
Verder heeft het bij hem nooit een probleem gegeven dat hij niets zag. Natuurlijk moet je paard je 100% vertrouwen en weten dat jij zijn ogen bent.

Ik heb overigens later een paard gehad wat eerst aan een oog en later aan beide blind werd. Door hem te laten merken wat er gebeurde om hem heen was dat ook geen probleem.
Helaas durfde hij als hij alleen was, toen hij totaal blind was, zelf niet meer te lopen in de wei of de stal. Alleen als ik op het zat of naast hem liep. Om die reden hebben wij toen afscheid van hem genomen.
Maar mijn ervaring is dat zeker een blind oog geen probleem hoeft te zijn.
Het sleutelwoord is dus 'vertrouwen' en 'rust' en dan komt het vast goed.

Heel veel sterkte!

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:37

Op de manege waar ik eerder reed hadden ze een paard met één blind oog. Hij was prima te rijden, we sprongen er ook gewoon mee. Sommige hoeken waren wel wat spannend, wat hij niet goed kon zien. Maar ik denk dat je paard er best normaal mee gereden kan worden. Hij moet gewoon leren hoe hij 1 oog gebruikt, in plaats van 2. Hij is nog jong, dus dat zou in principe goed moeten komen!

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:43

Ik heb een jaar lang een half blinde pony gehad, was aan het rechteroog blind. Aan welk oog is die van jou blind ?

Pony schijnt voor zijn blindheid iedereen er af te gooien, niemand durfde er meer op(stond op manege) , toen heeft iemand hem gekocht voor de verkoop en bij diegene werd die blind. Pony en ik waren 2 hand op buik, kon hem blind vertrouwen etc.

Verkeer was geen probleem en springen ook niet(1.10 mee gesprongen, pony was zelf ongeveer 1.38).

En inderdaad rust en vertrouwen zijn de sleutelwoorden, jij bent zijn blinde oog.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:46

Mijn poown is blind aan haar rechteroog.
Aangezien ik haar alleen zo ken weet ik niet of ze anders zou zijn met volledig zicht.
Het is wel een gespannen diertje,heeft me een hoop training gekost om haar normaal de baan rond te krijgen.
Ik hou er goed rekening mee dat ik haar aan de goede kant benader of mijn stem laat horen.
Verder merk ik er niets van,niet op het land,niet met laden,niets.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:53

Wij hebben eens een paard met 1 blind oog op stal gehad, een super braaf dier en totaal niet schrikkerig. Ook met buitenrijden. Het enige waar je om moet denken is: eerst iets zeggen voor je zn blinde kant aanraakt, als ze jou niet aan horen komen kunnen ze hier van schrikken.

Een paard voor de wagen doe je soms oogkleppen om, juist door het beperkte zicht worden ze vaak kalmer. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:57

Ik wil je geen valse hoop geven, maar mijn paard heeft al 2x een ontsteking aan het oog gehad, waarmee het uiteindelijk tot goed is gekomen (op een kleine beschadiging na).
Doorzalven zolang er een ontsteking aanwezig is, heeft bij mijn paard het 'licht' gered. (2maanden zalven)

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:00

De eigenaresse van Boke, die weet er een hoop van.
Die heeft ook topics samen met hem.

Misschien kun je haar eens pb-en :j

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 12:13

Enige wat ik nu aan hem merk. Is dat als ik in de omgang zijn slechte kant (links is hij blind) nader. Ik niet moet vergeten om wat te zeggen. Hij schrikt zich wezenloos als ik hem ineens aanraak.
En merk het als hij iets hoort aan zijn linkerzijde dat hij wil om draaien om het te bekijken met zijn goede kant. En dat hij soms wat onrustig schrikkerig kan worden als hij iets hoort maar niet kan zien.

Gisteren op de wei was sneu. Hij staat met een tinker en een haflinger. Met de tinker is hij dikke maatjes en dat gaat super. Bij de haflinger mag hij niet in de buurt komen want dan word hij weggejaagd. Zo is hij gisteren in het draad beland. Hij ziet de haflinger aan komen wil dus uitwijken naar links en ziet daar het draad niet. Kreeg een paar flinke optaters van het stroomdraad.
Dan vraag ik me af. Moet hij er mee om leren gaan dat hij niks meer ziet aan die kant? Of is het beter om hem apart te zetten. Maar dat is ook geen optie. Hij is nog hengst en dit zijn de enige 2 ruinen op stal.

Het is een ontzettende goedzak en vertrouw hem voor de volle 100 procent. Maar ik heb geen ervaring met paarden die aan een oog blind zijn. Vraag me dan ook af wat ik kan verwachten en waar ik rekening mee moet (gaan) houden.

Ik ga gewoon normaal doen zoals altijd alleen rekening mee houden dat hij dus niks ziet links en dat ik hem bijvoorbeeld moet waarschuwen als ik hem ga aanraken.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:18

Mijn paard is sinds zijn 7e jaar blind aan beide ogen, maar ik heb hem pas sinds zijn 17e jaar en hij is nu 27 jaar.

Je moet hem in de omgang behandelen als elk ander paard, maar wel rekening houdend met zijn handicap.

Ik heb met die van mij tot 2 jaar geleden nog fanatiek gereden, met name bosritjes (waar zijn hobby met name rennen was) en strandritten. Maar die van mij is dan ook voor niets bang.

Ik zou veel schriktraining gaan doen, veel wandelen om hem aan alle geluiden te laten wennen en dat langzaam uitbouwen naar rijden later

Blind zijn hoeft niet het einde te betekenen voor een paard, het is slechts een handicap waar je als eigenaar mee om moet leren gaan

Qua weide zou schrikdraad niet mijn keuze zijn, eerder met hout omheind. Maar het kan zijn dat hij uiteindelijk daar aan went, maar ik persoonlijk hou er niet van

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:20

ik heb jaren lang met blinde paarden gewerkt. stuur me maar een bericht als je iets wilt weten.
heb nu even geen tijd om het hele topic te lezen sorry.
maar wil je best helpen waar ik kan
groetjes Fabienne

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:25

Jeetje wat vervelend zeg!
Een verzorgpaardje van mij was blind. Nu was zij niet ingereden, maar deed wel dingetjes zoals vrijheidsdressuur met haar. Haar rechteroog was blind, en als ik dan rechts liep was het wel eens dat ze tegen me aan liep, maar 9 van de 10x ging het gewoon goed, dat hoort ze denk ik. Of je moet gewoon aan de kant van het goede oog gaan lopen :))
Liet haar ook gewoon rennen in de wei. Ik denk dat als ze goed weten hoe de wei in elkaar zit dat ze het wel leren snappen hoe ze moeten weten waar het einde is?
Ik behandelde haar verder niet anders dan de andere paarden (wel in je achterhoofd houdend dat ze blind is aan 1 kant natuurlijk) :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:51

Mijn Roosje merk je heel weinig aan, aan 1 kant helemaal blind en de andere kant is ook niet in orde. Dressuurt, springt, rijd buiten, loopt voor de wagen in het enkelspan, 2span, 4span en tandem tot het hoogste nivo van de basis sport. Heeft ook haar veulens probleemloos opgevoed op deze manier en is de leider van de kudde.

Stilletjes van de blinde kant aan komen kan ze van schrikken. En ongeschilderde grijze balken op zand ziet ze niet goed genoeg, dus die springt ze niet (die zelfde balken op gras gaat wel goed, of gekleurde balken op zand). Maar als dat de enige 'problemen' zijn zie ik het probleem niet.

EvaTommie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:53

jeetje vervelend zeg! heb de reacties niet gelezen #lui
maar paarden zien niet zoals mensen ze hebben een horizontaal pupil n de ogen staan aan de zijkant van het hoofd. ze kunnen niet van dichtbij naar veraf scherpstellen en ze zien even goed (als je t goed kan noemen) als wij door onze ooghoeken. paarden "overleven" door hun reuk, gehoor en kudden. je kan gewoon grondwerk doen en later kan je ook gaan rijden. hij kan alles wat een ander paard kan. (uiteindelijk) je kan aan het kant van haar goeie oog gaan lopen.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:35

Ik heb n paard dat volledig blind is aan 1 oog.
Heb em nu ongeveer 8 jaar, en toen ik hem kocht had hij dit al. Is door n ongeval ( gevallen) gekomen.

Paard heeft n héél rustig en koel karakter.
Ik kan met hem "dressuur" rijden, hij springt met stalgenootje zonder problemen, buitenritten gaan prima. Hij is steeds de kopman van de groep en loopt overal voorbij.
Komt ook goed overweg met z'n weidegenootjes. Tamelijk onderdanig karakter wel.

vaak vergeet ik zelf dat hij die 'handicap' heeft....

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:19

Bij mij op de manege staat een pony die aan één oog blind is.
Er wordt zelfs een beetje mey haar gesprongen. Wel laag.
Bij haar is tijdens poetsen en zadelen enz. de truc om de hele tijd met haar te praten.
Ze is helemaal niet schrikkerig terwijl ze toch maar 1 kant kan zien

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:23

mijn paard is ook blind aan zijn linkerkant vanaf 9 maanden, lekgeprikt.
hij heeft er nooit onstekingen oid aan gehad dus dat is niet perse aan de orde.
verder kan ik ook alles met hem, hij ''zwalkt'' niet met rijden en kwa training loopt hij nu zeker wel m/z
alleen water is een beetje een issue omdat hij niet goed kan inschatten hoe diep het is/ wat het is.

als ik je kan helpen mag je altijd een pbtje sturen :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 21:15

Dankjewel dat ik altijd om advies mag vragen.

Alleen had ik in het begin zelf wat domme acties. Bijvoorbeeld laatst met uit de wei halen.
Ik deed een beetje onhandig met het draad open. En dan ineens denk ik oliebol hij ziet het draad helemaal niet. En raak ik in paniek (paniek is wel een heeeel groot woord) en handel dan te impulsief (soort schrikreactie van mezelf).

Of dat ik wil gaan poetsen en zet hem altijd aan de zelfde paal. Die plek kent hij nu goed.
Laatst zette ik hem aan een andere paal en liep meteen weg naar me poetskist. Stoot meneer giga zijn hoofd. Paal zag ie natuurlijk niet.
Dan denk ik stom dat ik hem perse aan een andere paal moest zetten en dan ook nog eens meteen weg loop.
Daar had ik dus even niet bij nagedacht. En voel me dan wel schuldig.

En heb ik ontzettend geluk dat het zo'n ontzettende koele kikker is. Hij raakt niet snel van slag.

Gelukkig word dit steeds minder. En denk ik er zelf weer aan om weer lekker te gaan wandelen met hem.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:23

Bij ons op de manege is een aantal jaar geleden door jongeren een mes in het oog van Flinte gestoken (Paard van de manege ) ;(
Dit was trouwens s'avonds gebeurd wanneer de manege gesloten was, volgende dag trof Marijke (Eigenaresse ) haar zo aan, met spoed kwam de dierenarts met trailer. Ze werd naar een kliniek gebracht, oog was niet te genezen dus werd het eruit gehaald , gat werd schoongemaakt.
Paard heeft er geen last van, en rijd nog gewoon mee in de lessen. Schrikt ook nergens van. Flinte is dus blind aan der linkeroog dus ze ziet je niet aankomen, maar ze is totaal niet bang/schikkerig.

Die mensen word ik echt boos op _-:(

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:38

Mijn paard is als veulen blind geworden in de opfok (volgens de vorige eigenaresse) en te laat gezien/ opgemerkt. Mijn merrie is volledig aan haar linkeroog blind, aan haar rechteroog heeft ze een licht intolerantie (daardoor loopt ong 10 maanden per jaar met een vliegenmasker op) in de dagelijkse omgang merk ik er weinig van.
Ik praat veel tegen haar geef haar commando's , waarschuw haar zoals pas op, wachten, ho en ja enz. Met rijden geen problemen ook buiten niet (ik ga met haar met de trailer naar het bos en hoef dan maar ongeveer 200 meter over straat).
Het enigste "probleem" wat ik met haar gehad heb is met longeren op de rechterhand omdat ze graag wilt kijken wat er aan de linkerkant gebeurt..
Rust en vertrouwen is het sleutelwoord.

Ponylover_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:27

Ik heb een verzorghaflinger die ook blind is aan zijn rechteroog. Hij is echt super braaf, schrikt bijna nooit en we zijn nu een beetje begonnen met cavaletti rijden.
Ik had alleen een vraag; is het voor zo'n paard niet moeilijk om diepte in te schatten als hij over een hindernis wil springen? Hierboven staat een reactie van CxB over een pony die nog gewoon 1.10 sprong.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:39

mijn pony is vroeger ook volledig blind geworden aan 1 oog alleen deze was al ingereden.

het is even wennen, maar probeer hem altijd te benaderen vanaf zijn goede oog.
bereid hem goed voor als je iets met hem gaat doen, laat het zien zodat hij niet in 1x uit zn vel schiet van de schrik.

ik snap dat je je naar voelt. logisch, zou ik ook zijn. maar jij en je paardje kunnen er prima mee functioneren ondanks zn oog.
ik sprong met mn pony nog gewoon alsof het normaal was over 1.30 :)

nou, ik hoop dat ik je een beetje gerust heb kunnen stellen. probeer je niet al te grote zorgen te maken je pony kan er mee leren leven :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 20:27

Ik ben er inmiddels achter dat ik er een veel groter probleem van maak als hij zelf.

Voordat hij blind was wandelde we veel. Hij was dan ook goed verkeersmak.
Vandaag toch weer de stap genomen om met hem te wandelen. Ik was zelf nogal gespannen. Hoe moet ik het doen als er een auto aan komt en hij ziet die niet aan komen wat als hij wil kijken en gaat lopen draaien in het verkeer enz enz enz.
Meneer was gewoon zich zelf. Oortjes erop en lekker lopen. Niks van auto's en fietsers aangetrokken. En als hij andere paarden in de wei zag lopen moest hij toch even goed laten zien dat hij een echte hengst was.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:32

bij ons op stal was er altijd een paardje met maar 1 oog, en ook een paardje dat aan een kant blind was. beide paardjes konden gewoon alles, en schrokken niet meer van aparte dingen als de ander paardjes ! als je wil gaan springen even balkje ervoor omdat hij nu minder/geen diepte ziet, maar beide paardjes sprongen gewoon over hindernissen alsof ze twee ogen hadden ;)
je moet je pas zorgen gaan maken als hij ook blind word aan het andere oog, met een oog kan je paardje naar mijn idee alles nog