paard eindelijk gelukkig na jaren ,daardoor te druk ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

finally

paard eindelijk gelukkig na jaren ,daardoor te druk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 18:45

Ik heb een half jaar geleden een super lieve draver gekocht die ik 2x p.w leasde en toen werd hij niet zo goed verzorgd en kreeg veel te weinig te eten.
Hij is 13 jaar .
Hij is inmiddels niet meer mager ,krijgt gigantisch veel aandacht,beweging,liefde,beweging, kortom alles wat zijn hartje begeert.
Nu is hij veel te gelukkig heb ik het idee, hij voelt zich zo goed,denk dat hij zich nog nooit zo goed in zijn vel heeft gevoeld en daar ligt dus nu het probleem.
Hij lijkt wel een wilde jonge hengst.
Ik kan niet meer met hem rustig buitenrijden,het longrren is ook een opgave van hier tot tokyo omdat hij dan bokt,stijgeren wil ,racen etc. zijn energie is onuitputelijk lijkt het.
Leuk voor hem maar wil zo graag weer eens rustig buiten kunnen rijden,hij is ook erg schrikkerig,was hij voorheen nooit,ben elke x weer blij dat ik heelhuids op stal terug ben gekomen. :-(
Ik gaf hem de hele winter wortels bij, een hele zak p.w. daar ben ik mee gestopt,ook voer ik maar 2x een handje basisbrok p.d. bij naast de hooi,
hij staat overdag in de paddock, dan is hij wel rustig en snachts op stal. zou het door wortelen kunnen komen zo druk en hoelang duurt het voordat het uit zijn systeem is?
tips? voor hem vind ik het erg fijn natuurlijk dat hij zich zo happy voelt,maar zelf vind ik het steeds minder leuk om met hem te gaan rijden ,herken hem niet meer terug.

BigOne

Re: paard eindelijk gelukkig na jaren ,daardoor te druk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:50

Wortels zit heel veel suiker in dus ja, daar kan het van komen. Het klinkt ook wel een beetje als een verwende draak, dus zal hij helemaal niet zo gelukkig zijn want hij ziet je niet als leider, daardoor moet hij zelf op alles letten. Misschien toch verstandig om samen met iemand die veel overwicht heeft dit weer opnieuw op te pakken.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:54

Ik zou hem even op zn plaats zetten. Heel goed dat hij eindelijk gelukkig is en goed verzorgd wordt, maar hij moet nog wel blijven luisteren natuurlijk :j

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:59

Hoorde ooit van Annemarie van der Toorn dat hun ervaring was dat het beginnen voeren van wortels in oktober zorgde voor een verhoging van het aantal telefoontjes van mensen met "probleem" paarden.
Ik ben sinds 2 jaar gestopt met het voeren van wortels, en ik moet zeggen dat mijn toch wat temperamentvolle merrie een stuk rustiger is.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:05

hij moet gewoon aan het werk :j

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:11

magnesium al geprobeerd ?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:20

Wortels niet meer voeren inderdaad. Al zie je het wel vaker bij dieren die verwaarloosd zijn geweest. Vooral bij sterke dieren zoals paarden. Ze voelen zich weer op en top paard, hebben weer zin en willen de benen gebruiken!

Dat laatste moet je hem dus veel aanbieden. Misschien dat jij een rustig buitenritje wel prettig vindt, jouw paard wilt actie! Dan zul je dus even je eigen wensen opzij moeten zetten voor je paard. Uiteraard moet je paard wel respectvol blijven. Stijgeren/bokken/racen aan de longe is niet de bedoeling. En je behoort gewoon netjes mee te lopen naar de bak en de aanwijzingen op te volgen.
Op jouw beurt zul jij weer rekening moeten houden met je paard. Vraag ook regelmatig een stevige galop: maak er een spelletje van! (Rustig stappen, rustig stappen en GO!! Rustig stappen, rustig stappen, halthouden eeeeen GO!!) Wel zou ik tijdelijk wat begeleiding erbij vragen, want blij zijn dat je heelhuids thuiskomt en bokken/stijgeren/racen aan de longe = slechte basis.

Als het mogelijk is, zou 24/7 weidegang met een speelmaatje (met schuilstal) natuurlijk het mooiste zijn. Hoe meer het paard binnen staat, hoe meer hij z'n benen overdag moet gebruiken ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 07:34

Ik denk dat jij een heel 'verhaal' om een probleem heen maakt, waardoor je hem dingen vergeeft die je moet afstraffen :) .

Dus niet: Kijk hem gek doen, wat ben ik blij dat hij zich weer gelukkig voelt.
Maar: Kijk hem gek doen, dat doen we dus niet.

Je vermenselijkt de hele achtergrond, paard weet niet waar hij vandaan komt, alleen dat hij zich nu goed voelt en de grenzen opzoekt.

Het 'laten rennen' zoals hierboven word besproken ben ik niet zo'n fan van, ik zou hem niet meer actie geven maar dat is ook een beetje moeilijk inschatten want je bespreekt hier niet hoeveel arbeid je hem geeft? Wat is jouw schema in een week?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 07:48

ruitje schreef:
Ik denk dat jij een heel 'verhaal' om een probleem heen maakt, waardoor je hem dingen vergeeft die je moet afstraffen :) .

Dus niet: Kijk hem gek doen, wat ben ik blij dat hij zich weer gelukkig voelt.
Maar: Kijk hem gek doen, dat doen we dus niet.

Eens.

En ik zou dit paard gewoon stevig laten werken en bezig houden, niet alleen in zijn lijf maar ook in zijn kop. Als hij bijv. een overmaat aan energie heeft aan de longe, eerst dat eraf longeren. Van bokken maak ik niet zo'n probleem in het begin van de sessie maar daarover verschillen de meningen. Steigeren mag echt niet, dat is terugdenken en dan zet ik ze flink naar voren. Rennen, hij gaat zijn goddelijke gang maar zolang er een einde aan komt - in het andere geval steevast terugpakken, eventueel met een longe naar de longeersingel dat hij echt moet. Maar nadat die overmaat aan energie eraf is, wordt er WEL gewerkt en dan mag er ook niet meer geklooid worden. En ook niet zomaar een beetje rondjes laten lopen maar overgangen en tempowisselingen, voltes vergroten en verkleinen (door jou gecontroleerd), variëren in de hoofd-halshouding.
Met rijden idem: bezighouden dat paard, dat hij nog geen tijd heeft om te bedenken wat hij kan gaan spelen. Vind uit hoe je hem tot ontspanning brengt, misschien heeft jouw paard al vroeg een stuk galop nodig, blijf dan ook niet oeverloos draven, maar gebruik die kennis om je paard ontspannen in kop en lijf te krijgen. Misschien heeft hij de concentratie nodig van veel korte wendingen en oefeningetjes, zet dan bijv. wat pionnen in de baan en ga met hem slalommen. Gaat hij erna weer lopen rennen en schrikken dan rij je hem weer die slalom in om zijn gedachten op te eisen. Speel met oefeningetjes, ga wat gymnastisch springen, ga slangenvoltes rijden met zoveel mogelijk bogen en overgangen op vaste punten, maar zorg dat hij niet de kans krijgt om zich te 'vervelen' en de kans te pakken voor een sprint.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:15

Als een dier niet goed of voldoende te eten krijgt, dan voelt hij zich niet fit. Dat doet hij nu duidelijk wel, en kan je gaan uitproberen. Er kan er maar een de leider zijn, en dat ben jij, dus ga proberen de leiderschapspositie te krijgen door grondwerk. Gaandeweg gaat het beter worden.

Het kan echter ook zijn dat - nu hij meer en beter te eten krijgt - er een charactertrek naar boven komt waar jij niet zo mee kunt omgaan. Dat kun je wel leren door je te verdiepen in de paardenpersoonlijkheden van je paard. Ieder type paardenpersoonlijkheid dien je anders aan te pakken. Verdiep je eens in de horsenalities van Parelli.

finally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 22:43

Hai,
ben er inmiddels wel zeker van dat hij mij gigantisch aan het uit proberen is en ik in het begin veel te lief heb gedaan waardoor hij mij niet als leider ziet.
met buitenrijden is hij ook erg onberekenbaar geworden,we moeten eerst een landweggetje af waar links en rechts sloten zijn en vrachtverkeer langs komt,hij draait zich regelmatig plots om,wil ik hem terugdraaien gaat hij achteruit lopen,lukt het 1 x stukje verder weer hetzelfde en loopt zo achteruit de sloot in,dit is niet elke keer maar vaak wel . Lijkt er verdomd veel op dat hij de baas is geworden. :(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:12

Dan zou ik wat aandacht besteden aan grondwerk, voordat je weer naar buiten gaat. Wil je een stappenplan met gegarandeerd succes? Verdiep je eens in Parelli.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:49

Klinkt als een paardje dat niet echt duidelijkheid krijgt. Een paardje dat van voor naar achter verwend wordt, is niet echt gelukkig. Wij denken dat, maar een paard wil alleen maar duidelijkheid. Leiderschap is iets anders dan de baas zijn en daar zijn heel veel cursussen voor te volgen. Je kunt beginnen door er eens een boek over te lezen en informatie van het Internet te plukken. Voor het toepassen raad ik je aan om een deskundig persoon in de arm te nemen, zodat hij/zij kan zien hoe jij zelf handelt. Hij/zij kan je direct aanwijzingen geven om je bewust te maken van je eigen houding en handelen, zodat je op de juiste wijze je paard kunt leiden. Je zult zien dat je paard zich fijner zal voelen als hij weet dat jij een goed leider bent! ;)