merk jij of je paard plezier heeft in zn werk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

merk jij of je paard plezier heeft in zn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 17:18

Ik vond het zo schattig :')

vandaag was ik niet zo lekker, ik zet sochtends altijd de paarden buiten, als laatste gaat mijn pony en meestal pak ik hem dan om wat te gaan doen.

vandaag was ik dus niet zo lekker dus meneer mocht fijn van z'n vrije dag genieten buiten. Na een half uurtje grazen had ik m op de paddock gegooid bracht ik m z'n hooi en wilde weg gaan.

meneer kwam vrolijk achter me aan gehobbeld en wilde weer mee naar buiten :)
enigszins gepikeerd heb ik m weer terug gezet maar ik vond het wel aandoenlijk.
voel ik me weer de sentimentele paarden moeder die t dan toch niet zo slecht doet!

merken jullie het of je paard plezier heeft in z'n dagelijkse routine ?

xMinimiltonx

Re: merk jij of je paard plezier heeft in zn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:45

Ja

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:58

Ik heb het nooit heel erg gemerkt, hoewel mijn paard altijd wel blij is me te zien. Heel soms komt ze er dan al aanlopen als ik haar roep, maar meestal blijft ze gewoon staan wachten tot ik haar kom halen. Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen, dus niet elke dag rijden maar ook longeren, grondwerken en naar buiten zodat het voor mijn paard ook leuk blijft en die dagelijkse routine niet 'saai' wordt. :)

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:03

Mijn merrie weet dat als ik er 's ochtends al ben we gaan rijden. Ik voer eerst en ga dan alles bij elkaar zoeken maar als ik niet opschiet gaat ze al hinneken naar mij.
Vind dit wel mooi eigenlijk dit terwijl wij niet intensief trainen of rijden zeg maar.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:09

Ik merk wel of mijn bijrijdpaard plezier heeft in het werk. Ze is vooral gek op springen en buitenritten. Dan is ze alert, vlotter voor mijn been en heeft ze lekker de oortjes naar voren. Als ik een paar keer achter elkaar alleen maar dressuur met haar wordt dat plezier minder. Dressuur vind ze dan ook niet zoveel aan.
Ze komt trouwens wel altijd al aanlopen om aan het werk te gaan.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:11

Als ik de stal inkom blert mn jongste paard echt alles bij elkaar, super schattig. De middelste wil niet altijd even graag naar buiten, die vind alles prima. Een dag op stal vind ik ie ook prima. Mn koudbloed loopt geloof ik het liefst dag en nacht buiten haha. Ze staan hier van 7 totdat het donker is buiten, dan gaan ze weer lekker naar binnen. Mn moeder is echt super bang voor paarden en die neemt de jongste van 3,5 jaar meestal naar het land mee en terug. Hij houd er echt super goed rekening mee dat ze bang is, echt super schattig. Met rijden merk ik wel dat ze er echt plezier in hebben, vooral als we het bos ingaan haha. We hebben hier genoeg bossen om ons heen :D ook met dressuren zijn ze super geconcentreerd.
Ook als ik het land inkom lopen komen ze als een stel idioten naar me toe geracet <3

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:13

Nou en of: Ocho kan echt haast hebben tot we in het bos zijn, spontaan afslaan naar de bak van de buren, van pret bokjes geven. Hij kan ook zijn hoofd helemaal afdraaien als ik met het hoofdstel aan kom en hij geen zin heeft. Gaan treuzelen als hij het wel welletjes vind. Expres de boom springen terwijl hij er makkelijk langs af kan...
Laatst bijgewerkt door mrie op 07-03-14 21:14, in het totaal 2 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:13

Ik merk wel bij beide of ze zin hebben of niet, ze staan op grote weides en als ze geen zin hebben zijn ze er vandoor. "Nee baas, vandaag niet, pak de andere maar".

Dan roep ik nog een keer, komen ze niet pak ik de andere of ga ik naar huis. Dag erna komen ze vaak op me af in draf met een aandoenlijke puppyblik "Vandaag werk ik wel mee".

Als ik ze van de wei haal als ze eigenlijk niet willen en dus weglopen, merk ik ook dat ze onder het rijden niet zo veel fut hebben en eigenlijk wel wat meer bokken etc.

Heb dan ook aangehouden om veel af te wisselen, vooral als ze weglopen, dan ga ik even wat anders doen dan uitrijden (meestal longeren, springen od.). Vinden ze beide fijner.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:15

ik merk wel het verschil tussen dressuur of springen of buitenrijden. Bij
dressuur is hij minder actief en moet een meer moeite doen om hem goed
te laten lopen terwijl als ik buitenrijd of aan het springen ben hij veel
enthousiaster is en heel vlot aan het been is. Hij loopt in elk geval niet weg
als ik hem wil pakken maar hij komt ook niet naar mij toe, hij wacht rustig
af of ik hem niet gewoon een knuffel kom brengen.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:15

Het valt me vooral op wanneer mijn tinker/fjordje géén zin heeft. Een jaar geleden ben ik bij een verkeerde trainer terecht gekomen. Staken, hangen, niet vooruit te branden. Nieuwe trainer gezocht. Nu erg voorwaarts, geinteresseerd in alle oefeningen. Maar de laatste 3 weken heeft hij een verkoudheid waar hij niet overheen komt. En ik merk gelijk t verschil in gedrag. Niet meer naar me toe komen en hinniken, voor zich uit staren. Aha dat gedrag heb ik eerder gezien, alarmbellen.
Dus ja, hij heeft doorgaans veel plezier in het werk. Loopt lekker door, oortjes naar voren of in de 'bengeconcentreerd-stand'. Wil graag oefeningen doen, even naar buiten na oefeningen. Loopt lekker door buiten en kan zich soms niet inhouden en gooit er een flinke bok uit.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:20

Ja zeker, buitenritten loopt ze heel vrolijk, oortjes naar voren in een goed tempo.
Als ik teveel in de bak rijd wordt ze wat slomer, en minder gemotiveerd. Mijn pony
heeft gewoon veel afwisseling nodig :j

Ik rij 3x per week in de bak en de rest van de week vul ik met minimaal 1, maximaal
2 buitenritjes, losgooien, longeren of wandelen. 1 dag in de week is ze vrij.
Ik leg ook regelmatig een paar balkjes neer en binnenkort wil ik haar eens laten vrijspringen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:36

Ik kan het bij die van mij duidelijk merken ja. Hij vindt het heerlijk om aandacht te krijgen en lekker te werken, maar wel met afwisseling. Als we te vaak (vaak door slecht weer) hetzelfde doen, dan merk ik echt dat hij daar flink van baalt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:11

Mijn shetlander hinnikt alleen naar me omdat ik meestal wel iets te eten bij me heb en wanneer dat niet zo is dan kijkt hij toch teleurgesteld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:52

mrie schreef:
Nou en of: Ocho kan echt haast hebben tot we in het bos zijn, spontaan afslaan naar de bak van de buren, van pret bokjes geven. Hij kan ook zijn hoofd helemaal afdraaien als ik met het hoofdstel aan kom en hij geen zin heeft. Gaan treuzelen als hij het wel welletjes vind. Expres de boom springen terwijl hij er makkelijk langs af kan...

Dit soort dingen ja. Expres heeeeeeel lang en geïnteresseerd water gaan drinken of aan het zoutblok lurken als je net met je hoofdstel aan komt zetten. Maar ook, als ik bij voorbeeld wat balkjes neerleg en hem z'n gang laat gaan ingewikkelder dingen bedenken dan ik zelf met een paar balken zou doen. Workaholic... als ik op het juiste knopje duw althans.