Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

skessa schreef:kun je een weide voor haar aan de weg regelen?
Zodat ze zonder stress van haar ruiter toch aan het verkeer kan wennen?
Mijn veulens zijn opgegroeid pal naast een 80 km weg met veel landbouwverkeer. Dat heeft ze heel leuk verkeersmak gemaakt zonder dat ik daar veel aan moest doen.
livia123 schreef:Heeft de stalhouder geen trekker? Ik reed vroeger weleens met de trekker in de bak wanneer hij moest slepen.
Je kan het ook gewoon aan de hand doen en dat de stalhouder stopt wanneer je paard in paniek raakt? Of gewoon dat ding aanzetten in het midden van de bak en rondjes eromheen rijden/wandelen?
Daisy01 schreef:Ik heb dit vorige week donderdag ook meegemaakt. Alleen was mijn pony al onwijs bang voor trekkers en was ik dit juist aan het opbouwen. Aan de hand ging dit al goed dus ik probeerde nu een stapje verder te gaan door niet af te stappen als er een trekker kwam.. Toen raakte ze in paniek en gingen we dus ook samen onderuit. Gelukkig allebei op wat spierpijn en wondjes na goed vanaf gekomen maar dus nog geen stap verder.. Gelukkig ook niet terug want aan de hand blijft ze hetzelfde reageren.
Lastig dat jou paardje ook met wandelen zo bang is. Ik lees iets over met een trekkertje over het terrein heenrijden, dit hielp voor mijn pony niks. Haar paddock grenst aan een weiland waar ze soms de hele dag door met grote machines trekker enz oprijden en daar geeft ze dan bijna niet om. Maar toch op de weg weer wel.. Vertrouwde omgeving is dan weg..
Ik heb ook geen idee hoe ik deze 'trekkerfobie' op kan lossen. Wat ik wel deed toen ik net met haar de weg op ging was altijd een pad opzoeken zodra ik een trekker aan zag komen. Ik keek onwijs ver vooruit (en achter me). Dit heb ik dan steeds meer uitgebreid door toch langzaamaan te blijven lopen als er een trekker kwam. Als er 1 van achter komt is er nog wel grote paniek, ook als ik er naast loop.
Vrachtwagens zijn meestal geen probleem. Net hoe dr bui is..
Daisy01 schreef:Als ze losloopt in de bak of paddock met trekkers ernaast is er eigenlijk weinig aan de hand! Af en toe een sprint of ontploffing uit t niets maar niet persee een reactie op die trekkers. Zodra ik erop zit of haar aan de longe heb lopen dan reageert ze weer wel op die trekkers. Blijft lastig hoor!
Jij ook veel succes met oefenen! Ik hoop gewoon dat er op een dag maar een knop omgaat en het goedkomt. Maar dat zal wel niet, haha.
aeolusnr1 schreef:Hier zeg je eigenlijk zelf waar het probleem zit.
Je zegt het paard is vrij rustig met de trekkers als ik ernaast loop, maar af en toe tjaaaa dan is het alsof ze ineens ontploffen of ineens begint te sprinten.
En bovendien geloof je zelf niet in het leerproces, want je zegt mssn op een dag zal de knop wel eens omgaan, maaaaaarrrrr dat zal wel niet.
Zoals ik al in eerdere posts zei, ieder paard kan dit leren en echt braaf ernaast lopen zonder problemen, dus ook jouw paard kan dat.
Het ineens ontploffen en af en toe ineens wegsprinten, de aandacht moet bij jou zijn, dat is hier dus duidelijk niet het geval, voor de rest is het sensybiliseren en desensybiliseren, en het meest belangrijke, jouw leiderschap, jij moet niet denken dat jij de leider bent, neee het paard moet dat denken.
En als je iets wil aanleren is het uiteraard belangrijk dat jij er zelf in gelooft dat het zal lukken, jij moet ervoor zorgen dat het paard lukt, dat er succes geboekt wordt.
Dus wat is er aan de hand, paard moet idd beter en juister getraind worden, maar jij moet zekerheid uitstralen, rust brengen en het veiligheids gevoel brengen.
Deze tekst is niet aanvallend bedoelt, maar het kan echt wel, en echt met elk paard.
Je moet altijd de fout bij de mens zoeken, dus bij jezelf.Daisy01 schreef:Als ze losloopt in de bak of paddock met trekkers ernaast is er eigenlijk weinig aan de hand! Af en toe een sprint of ontploffing uit t niets maar niet persee een reactie op die trekkers. Zodra ik erop zit of haar aan de longe heb lopen dan reageert ze weer wel op die trekkers. Blijft lastig hoor!
Jij ook veel succes met oefenen! Ik hoop gewoon dat er op een dag maar een knop omgaat en het goedkomt. Maar dat zal wel niet, haha.
aeolusnr1 schreef:je bent nu bezig dit zelf op te lossen, maar het werkt niet echt zo heel goed.
Je zegt ik ben al 2 jaar bezig en toch nog steeds eigenlijk niet veel beter.
dit is 2 jaar training héééé, ondertussen heb je eigenlijk het verkeerde gedrag als het ware in het paard zijn lijf vastgehamert.
Een training betekent dat er elke training een stap vooruit moet gemaakt zijn, anders heb je niet getraind, simpel toch.
Ik ga er van uit dat ook dit paard op één maand tijd toch al behoorlijk buiten moet kunnen lopen, en dan de volgende maand is het de kantjes bijwerken, maar het grootste deel moet toch al wel op één maand kunnen zou ik zo zeggen.
Net daarom zeg ik dus neem speciaal ook les, zoek een trainer die je kan helpen, zo zelf verder aanmodderen is gewoon gevaarlijk.
Je kan dit nooit echt nooit zelf oplossen door hier enkel je trainingsplan te halen uit het lezen van de tips hier, dat werkt echt niet, zeker in jouw geval je bent nu al 2 jaar hier aan dit probleem aan het prutsen.
Dit antwoord was dus aan "daisy" gericht natuurlijk