Samen bang in het verkeer door ongeluk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PatriciaB

Samen bang in het verkeer door ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 11:07

Vandaag heerlijk weer voor een buitenrit!
Helaas gaat dit niet lukken..
Mijn pony en ik hebben eind vorig jaar een ongeluk gehad doordat ze schrok van een trekker.
We zijn samen onderuit gegaan.
Haar knieën lagen helemaal open maar dankzij de goede zorgen en vele bezoeken van onze fantastische dierenarts is ze weer helemaal de oude geworden.
Op een klein puntje na,ze is doodsbang in het verkeer!
Ze heeft de hele winter tijd gehad om het te verwerken maar nu zijn we weer wat door de buurt aan het wandelen.
Wat we al van veulen af aan deden..
En het gaat niet!!
Als er verkeer langs komt gooit ze haar kont er voor..levensgevaarlijk!
Er rijd hier veel groot verkeer,vrachtwagens trekkers alles,hoe ga ik dit oefenen?
Een andere pony(haar moeder) mee laten wandelen hebben we al geprobeerd..
Voorlopig gaan we lekker in de bak rijden,grondwerken en lessen maar ik wilde het toch op bokt voor leggen.
Er zijn vast mensen die dit (helaas)ook mee gemaakt hebben en die hun ervaring willen delen of tips voor ons hebben.
Dus bij deze hoe beginnen we opnieuw en krijgen we onze zorgeloosheid terug?

Anoniem

Re: Samen bang in het verkeer door ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:33

Ik denk dat het grootste gedeelte bij jou weg komt, waarschijnlijk ben jij banger en meer gespannen dan voorheen, en dat neemt jouw pony over. Die voelt jou twijfelen en gaat ook twijfelen.
Dat kun je eens checken door iemand anders een stuk met haar te laten lopen die niet twijfelt of bang is.

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 11:45

Haar verzorgster is eerst met haar gaan wandelen toen ik er niet bij was en ze stond te trillen op haar benen als er verkeer aan kwam.
Maar ik ben me wel bewust dat we het bij elkaar versterken,en we er samen aan moeten gaan werken!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:47

ik snap helemaal wat je bedoeld....

heb meegemaakt dat paard in de sloot belande... en daardoor als de dood voor de sloot... toen ben ik verhuisd en sindsdien was het buiten drama...
Het gaat nu steeds beter... ik zit nu op het punt waarbij ik onder het zadel wel een entje weg alleen en met een ander paard erbij kan ik in principe overal naartoe... aan de hand kan ik een vierkantje (wel met mn hart in mn keel van alle fratsen die ze uithaalt maargoed)

Zo ben ik te werk gegaan... ik heb parellilessen genomen (voor ons toen opgebouwde trailerlaadprobleem) en daardoor is ze aan de hand ineens veel meer op mij gefocust. en daarnaast telkens iets verder het erf af. In het begin was het alleen kijken naar de weg... en daarna uitbreiden naar een paar meter over de weg... en nu dus al een vierkantje... ze vind het nog wel eng en gaat soms wel eens steigeren maar door de parelli lessen weet ik nu beter hoe ik hiermee om moet gaan

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:48

Heel naar, maar je verwerkt iets niet door het een tijd niet te doen, maar juist door het heel vaak te oefenen !

Dus toch die weg op, liefst met een andere pony erbij, daarvan zal ze eerder op haar gemakje raken.

Sterkte !

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:49

Ik las en dacht dit herken ik, komt helemaal goed Patries! Zo'n ongeluk gaat je niet in de koude kleren zitten en in haar na ja koude vacht.

Veel oefenen dan maar een paar stapjes terug, samen met Jinah op pad en Sum.. En van de zomer wellicht jullie eerste ritje weer buiten!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:54

Ik zou om hulp vragen, iig voor de eerste paar keer. Jij bent gespannen, wat zij weer voelt. Jullie maken elkaar dus steeds meer gespannen. Ik zou dus iemand vragen die niet snel bang is en jullie zou kunnen helpen.
Ik zou het zelf aanpakken dmv van veel beloning (zowel voedsel, stem als aanraking). Dus neem maar waf snoepjes/ stukjes wortel oid mee. Iedere keer als zij t goed doet belonen, zodat zij het ook weer leuk gaat vinden. Als je uiteindelijk bij een weg bent gekomen oid (niet te dichtbij natuurlijk), haar daar laten grazen. Niet dat dit in 1 dag gebeurd, maar geleidelijk aan.
Zij moet het slechte vergeten, en leren dat t leuk is om naar buiten te gaan. Maar dat wordt moeilijk als jij zelf ook zo gespannen bent :+

Het is natuurlijk wel mooi als jullie dit samen kunnen verwerken! Maar toch zou ik voor het begin nog wat hulp vragen.

Edit; met een ander (rustig) paard erbij is ook wel heel handig ja.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:59

Hier hetzelfde meegemaakt, alleen dan met een auto met aanhanger. Die het onnodig vond om even vaart te minderen. Maar ben gewoon weer de weg op gegaan. Je zult er beide doorheen moeten. Desnoods in het begin iemand meenemen, die je afleid van je angst. Door tegen je te kletsen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:10

wat ik ook deed als oefening was. mocht ze door je heen denderen stilzetten en naar achteren laten lopen... succes

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 12:20

Dank jullie wel.
Jeetje in de sloot,op een haar na lagen we daar ook in.
Knap anne_mieke86 dat jullie alweer zo ver zijn.
Parelli is ook zeker een optie,ik heb daar al een start mee gemaakt.
Binnenkort maar weer eens lessen om te kijken of ik de games goed uitvoer.

Ik wil graag weer naar buiten maar om mijzelf mijn pony en medeweggebruikers niet in gevaar te brengen moeten we toch eerst zelfvertrouwen opbouwen.Het verkeer rond stal is gewoon ontzettend druk en de weg smal..

Wandelen deden we al van veulen af aan.

Buitenritten deden we pas vanaf de zomer.
We hebben Summer meegenomen op vakantie naar Ermelo.
We hebben daar volop veilig kunnen buiten rijden en oefenen in de bossen.
Er was een vriendin mee met een oudere pony die ons begeleid heeft.
Van de zomer eerste buitenritje gaat zeker gebeuren.Ze kan mee op vakantie daar kunnen we rijden en wandelen zonder verkeer tegen te komen..

Ik reed al jaren rond op,verzorgpaarden,ben geen topruiter,wel veel buitenrijervaring.
Maar het is al fijn om het allemaal een keer op te schrijven om alles voor mezelf op een rijtje te krijgen.Het is me inderdaad niet in de koude kleren gaan zitten.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:24

kun je een weide voor haar aan de weg regelen?
Zodat ze zonder stress van haar ruiter toch aan het verkeer kan wennen?

Mijn veulens zijn opgegroeid pal naast een 80 km weg met veel landbouwverkeer. Dat heeft ze heel leuk verkeersmak gemaakt zonder dat ik daar veel aan moest doen.

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 12:48

Jeetje wat veel tips en herkenning al.Echt fijn!
Vanmiddag ga ik vragen of ze aan de hand in de voortuin van de stalhouder mag grazen.
Dan staan we pal aan de weg met zicht op de plek waar het gebeurd is zelfs.
Goede eerste stap en daarna wat grondwerken in de bak..

Ze heeft als 2 jarige een zomer in een weide langs de snelweg gestaan met andere jonge paarden.Dus ze is wel wat gewend qua verkeer.

Het ongeluk ging zo.De trekker stopte naast ons om af te slaan,er hing een aanhanger achter wat ineens heel groot leek.
Ze ontplofte ,draaide om,miste op een haar na de sloot en wilde weg galopperen waarna we finaal onderuit gingen.
Stom ongeluk met een hoop "had ik maars"van mij....
Maar daar ga ik nu niet meer aan denken,in de bak gaat alles goed,dus verder aan de slag! :D

xMinimiltonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:19

Ik ben ook in de sloot gevallen met een pony ik heb daar zoon schrik van gekregen toen ben ik met een hele oude pony mijn vertrouwen buiten gaan opbouwen dus als je les hebt op een manege ofz dan zou ik een keer met een oude pony bij het verkeer enzo gaan en ik zou gewoon op je pony rijden en dan samen met iemand die best een makkelijk paard heeft gaan buitenrijden zodat jou paard dat andere paard achterna gaat

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:44

skessa schreef:
kun je een weide voor haar aan de weg regelen?
Zodat ze zonder stress van haar ruiter toch aan het verkeer kan wennen?

Mijn veulens zijn opgegroeid pal naast een 80 km weg met veel landbouwverkeer. Dat heeft ze heel leuk verkeersmak gemaakt zonder dat ik daar veel aan moest doen.

Ook mijn eerste idee, zet haar lekker in een wei langs de weg. Niet eten in de voortuin maar in zo'n wei zetten als dat kan. Dan went ze vanzelf zonder jou aan het vele verkeer. Daarna kun je dat weer uitbouwen. Nu versterk je haar angst teveel omdat je er zelf nog teveel mee bezig bent.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:11

Zoals "jolien" ook al zei
het is heel waarschijnlijk dat jij zelf de spanning overbrengt naar je paard toe, jij hebt al behoorlijk wat stress als er iets vreemds aankomt en daar zal je paard dan ook op reageren.
Maar natuurlijk is niet alleen dat de oorzaak, er moet voldoende voorbereiding zijn, een paar weken in de piste aan de gang voor je ook maar die stap naar buiten aangaat.
Dit is dus een vorm van desensybiliseren en sybiliseren aan alles en nog wat, zoveel je maar kan bedenken, maar het is hier niet echt zo van belang wat je doet maar hoe je het doet.
Zoek dus een goede profesionele hulp hiervoor.
Ik weet het dit kost centen, maar je hebt dan na amper één maand een paard die als het ware nergens meer van opkijkt, dit maakt paardrijden zeer zeker een pak veiliger.
investeer in les, doe het dus niet zelf.

livia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:15

Heeft de stalhouder geen trekker? Ik reed vroeger weleens met de trekker in de bak wanneer hij moest slepen.

Je kan het ook gewoon aan de hand doen en dat de stalhouder stopt wanneer je paard in paniek raakt? Of gewoon dat ding aanzetten in het midden van de bak en rondjes eromheen rijden/wandelen?

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 10:36

livia123 schreef:
Heeft de stalhouder geen trekker? Ik reed vroeger weleens met de trekker in de bak wanneer hij moest slepen.

Je kan het ook gewoon aan de hand doen en dat de stalhouder stopt wanneer je paard in paniek raakt? Of gewoon dat ding aanzetten in het midden van de bak en rondjes eromheen rijden/wandelen?

Dat was op onze oude stal ook.Reden ze continu mee heen en weer.
Als veulen vond ze dat ook eng bedenk ik me nu!
Waar we nu staan hebben ze een klein trekkertje, rijden ze gewoon mee rond.

Zo,n training lijkt me ook wel wat!

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:45

Ik heb dit vorige week donderdag ook meegemaakt. Alleen was mijn pony al onwijs bang voor trekkers en was ik dit juist aan het opbouwen. Aan de hand ging dit al goed dus ik probeerde nu een stapje verder te gaan door niet af te stappen als er een trekker kwam.. Toen raakte ze in paniek en gingen we dus ook samen onderuit. Gelukkig allebei op wat spierpijn en wondjes na goed vanaf gekomen maar dus nog geen stap verder.. Gelukkig ook niet terug want aan de hand blijft ze hetzelfde reageren.

Lastig dat jou paardje ook met wandelen zo bang is. Ik lees iets over met een trekkertje over het terrein heenrijden, dit hielp voor mijn pony niks. Haar paddock grenst aan een weiland waar ze soms de hele dag door met grote machines trekker enz oprijden en daar geeft ze dan bijna niet om. Maar toch op de weg weer wel.. Vertrouwde omgeving is dan weg..

Ik heb ook geen idee hoe ik deze 'trekkerfobie' op kan lossen. Wat ik wel deed toen ik net met haar de weg op ging was altijd een pad opzoeken zodra ik een trekker aan zag komen. Ik keek onwijs ver vooruit (en achter me). Dit heb ik dan steeds meer uitgebreid door toch langzaamaan te blijven lopen als er een trekker kwam. Als er 1 van achter komt is er nog wel grote paniek, ook als ik er naast loop.

Vrachtwagens zijn meestal geen probleem. Net hoe dr bui is..

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 13:36

Daisy01 schreef:
Ik heb dit vorige week donderdag ook meegemaakt. Alleen was mijn pony al onwijs bang voor trekkers en was ik dit juist aan het opbouwen. Aan de hand ging dit al goed dus ik probeerde nu een stapje verder te gaan door niet af te stappen als er een trekker kwam.. Toen raakte ze in paniek en gingen we dus ook samen onderuit. Gelukkig allebei op wat spierpijn en wondjes na goed vanaf gekomen maar dus nog geen stap verder.. Gelukkig ook niet terug want aan de hand blijft ze hetzelfde reageren.

Lastig dat jou paardje ook met wandelen zo bang is. Ik lees iets over met een trekkertje over het terrein heenrijden, dit hielp voor mijn pony niks. Haar paddock grenst aan een weiland waar ze soms de hele dag door met grote machines trekker enz oprijden en daar geeft ze dan bijna niet om. Maar toch op de weg weer wel.. Vertrouwde omgeving is dan weg..

Ik heb ook geen idee hoe ik deze 'trekkerfobie' op kan lossen. Wat ik wel deed toen ik net met haar de weg op ging was altijd een pad opzoeken zodra ik een trekker aan zag komen. Ik keek onwijs ver vooruit (en achter me). Dit heb ik dan steeds meer uitgebreid door toch langzaamaan te blijven lopen als er een trekker kwam. Als er 1 van achter komt is er nog wel grote paniek, ook als ik er naast loop.

Vrachtwagens zijn meestal geen probleem. Net hoe dr bui is..

Jeetje zo kort geleden nog wat een schrik! Gelukkig zijn jullie er goed vanaf gekomen!
Die zijpaadjes nemen als er groot verkeer aankwam deden wij vroeger ook wel eens.
Op het terrein zijn ze idd heel wat dapperder. Hoe is ze in de bak?
Succes met oefenen!

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:58

Als ze losloopt in de bak of paddock met trekkers ernaast is er eigenlijk weinig aan de hand! Af en toe een sprint of ontploffing uit t niets maar niet persee een reactie op die trekkers. Zodra ik erop zit of haar aan de longe heb lopen dan reageert ze weer wel op die trekkers. Blijft lastig hoor!

Jij ook veel succes met oefenen! Ik hoop gewoon dat er op een dag maar een knop omgaat en het goedkomt. Maar dat zal wel niet, haha.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:58

Hier zeg je eigenlijk zelf waar het probleem zit.
Je zegt het paard is vrij rustig met de trekkers als ik ernaast loop, maar af en toe tjaaaa dan is het alsof ze ineens ontploffen of ineens begint te sprinten.
En bovendien geloof je zelf niet in het leerproces, want je zegt mssn op een dag zal de knop wel eens omgaan, maaaaaarrrrr dat zal wel niet.
Zoals ik al in eerdere posts zei, ieder paard kan dit leren en echt braaf ernaast lopen zonder problemen, dus ook jouw paard kan dat.
Het ineens ontploffen en af en toe ineens wegsprinten, de aandacht moet bij jou zijn, dat is hier dus duidelijk niet het geval, voor de rest is het sensybiliseren en desensybiliseren, en het meest belangrijke, jouw leiderschap, jij moet niet denken dat jij de leider bent, neee het paard moet dat denken.
En als je iets wil aanleren is het uiteraard belangrijk dat jij er zelf in gelooft dat het zal lukken, jij moet ervoor zorgen dat het paard lukt, dat er succes geboekt wordt.
Dus wat is er aan de hand, paard moet idd beter en juister getraind worden, maar jij moet zekerheid uitstralen, rust brengen en het veiligheids gevoel brengen.
Deze tekst is niet aanvallend bedoelt, maar het kan echt wel, en echt met elk paard.
Je moet altijd de fout bij de mens zoeken, dus bij jezelf.

Daisy01 schreef:
Als ze losloopt in de bak of paddock met trekkers ernaast is er eigenlijk weinig aan de hand! Af en toe een sprint of ontploffing uit t niets maar niet persee een reactie op die trekkers. Zodra ik erop zit of haar aan de longe heb lopen dan reageert ze weer wel op die trekkers. Blijft lastig hoor!

Jij ook veel succes met oefenen! Ik hoop gewoon dat er op een dag maar een knop omgaat en het goedkomt. Maar dat zal wel niet, haha.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:01

aeolusnr1 schreef:
Hier zeg je eigenlijk zelf waar het probleem zit.
Je zegt het paard is vrij rustig met de trekkers als ik ernaast loop, maar af en toe tjaaaa dan is het alsof ze ineens ontploffen of ineens begint te sprinten.
En bovendien geloof je zelf niet in het leerproces, want je zegt mssn op een dag zal de knop wel eens omgaan, maaaaaarrrrr dat zal wel niet.
Zoals ik al in eerdere posts zei, ieder paard kan dit leren en echt braaf ernaast lopen zonder problemen, dus ook jouw paard kan dat.
Het ineens ontploffen en af en toe ineens wegsprinten, de aandacht moet bij jou zijn, dat is hier dus duidelijk niet het geval, voor de rest is het sensybiliseren en desensybiliseren, en het meest belangrijke, jouw leiderschap, jij moet niet denken dat jij de leider bent, neee het paard moet dat denken.
En als je iets wil aanleren is het uiteraard belangrijk dat jij er zelf in gelooft dat het zal lukken, jij moet ervoor zorgen dat het paard lukt, dat er succes geboekt wordt.
Dus wat is er aan de hand, paard moet idd beter en juister getraind worden, maar jij moet zekerheid uitstralen, rust brengen en het veiligheids gevoel brengen.
Deze tekst is niet aanvallend bedoelt, maar het kan echt wel, en echt met elk paard.
Je moet altijd de fout bij de mens zoeken, dus bij jezelf.

Daisy01 schreef:

Zie je bericht zeker niet als aanvallend! Maar wat ik probeerde te zeggen en misschien niet duidelijk neergezet hebt is dat als ze losloopt er dus ineens 'een knop omgaat'. En dit is niet ineens die spanning hangt dan vast al, en dat weet ik ook wel, maar het komt dus wel ineens. Als ik er vast heb, aan de longe, of erop zit, dan is dit niet ineens dan gebeurd het gewoon. Misschien omdat ze zich dan opgesloten voelt? Ik blijf ook wandelen en blijf er voor gaan en blijf oefenen hoor.

En dat ik zeg op een dag een knop om, dat was een beetje een sarcastische opmerking, iets wat echt niet gebeurd maar wel het makkelijkste zou zijn. Ben me er wel echt van bewust dat dit veel tijd kost en niet vanzelf even overwaait hoor, loop hier al jaren tegenaan met haar en we proberen ons samen gewoon verder te ontwikkelen. En dit gaat letterlijk met vallen en opstaan. Ik wist dit voordat ik haar kocht en ben dan ook zeker bereid hier mijn tijd en energie in te steken.

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:51

Hier hetzelfde mee gemaakt, aangereden door een trekker met aanhanger. Ik geef gwn heel veel been zodat hij vooruit gaat en niet met ze kont er na hoe draait of na de sloot draait. Ik moet toegeven dat ik niet meer voor me plezier de weg op ga :(

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:38

je bent nu bezig dit zelf op te lossen, maar het werkt niet echt zo heel goed.
Je zegt ik ben al 2 jaar bezig en toch nog steeds eigenlijk niet veel beter.
dit is 2 jaar training héééé, ondertussen heb je eigenlijk het verkeerde gedrag als het ware in het paard zijn lijf vastgehamert.
Een training betekent dat er elke training een stap vooruit moet gemaakt zijn, anders heb je niet getraind, simpel toch.
Ik ga er van uit dat ook dit paard op één maand tijd toch al behoorlijk buiten moet kunnen lopen, en dan de volgende maand is het de kantjes bijwerken, maar het grootste deel moet toch al wel op één maand kunnen zou ik zo zeggen.
Net daarom zeg ik dus neem speciaal ook les, zoek een trainer die je kan helpen, zo zelf verder aanmodderen is gewoon gevaarlijk.
Je kan dit nooit echt nooit zelf oplossen door hier enkel je trainingsplan te halen uit het lezen van de tips hier, dat werkt echt niet, zeker in jouw geval je bent nu al 2 jaar hier aan dit probleem aan het prutsen.
Dit antwoord was dus aan "daisy" gericht natuurlijk

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:48

aeolusnr1 schreef:
je bent nu bezig dit zelf op te lossen, maar het werkt niet echt zo heel goed.
Je zegt ik ben al 2 jaar bezig en toch nog steeds eigenlijk niet veel beter.
dit is 2 jaar training héééé, ondertussen heb je eigenlijk het verkeerde gedrag als het ware in het paard zijn lijf vastgehamert.
Een training betekent dat er elke training een stap vooruit moet gemaakt zijn, anders heb je niet getraind, simpel toch.
Ik ga er van uit dat ook dit paard op één maand tijd toch al behoorlijk buiten moet kunnen lopen, en dan de volgende maand is het de kantjes bijwerken, maar het grootste deel moet toch al wel op één maand kunnen zou ik zo zeggen.
Net daarom zeg ik dus neem speciaal ook les, zoek een trainer die je kan helpen, zo zelf verder aanmodderen is gewoon gevaarlijk.
Je kan dit nooit echt nooit zelf oplossen door hier enkel je trainingsplan te halen uit het lezen van de tips hier, dat werkt echt niet, zeker in jouw geval je bent nu al 2 jaar hier aan dit probleem aan het prutsen.
Dit antwoord was dus aan "daisy" gericht natuurlijk

Ik heb het hier over alleen de trekkers. Rest van verkeer is geen probleem en dat was het wel. Als je bedenkt dat ze 2 jaar terug geneens fatsoenlijk een halster om kon en bang was voor alles wat bewoog dan ben ik wel trots op wat ik nu met haar heb bereikt. Ons enige euvel is alleen nog trekkers. En daar kom ik (nog) niet uit. Als ik de mogelijkheid had hier begeleiding bij te krijgen had ik dit zeker gedaan. Echter in mijn omgeving heb ik geen idee wie mij hier bij zou kunnen helpen. (Regio west friesland in Noord Holland). Wil wel even zeggen dat ik deze reactie van jou toch wel iet wat aanvallend over vind komen (Zeg niet dat het zo bedoeld is.)

Edit: Misschien even je antwoord anders via pb? Het gaat in dit topic tenslotte niet om mijn paard. :o :+