wat vinden jullie van een join-up?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StOuDi

wat vinden jullie van een join-up?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 13:20

een join-up... wat is dat nou precies?

Een join-up is een oefening om vertrouwen te winnen. Je laat je paard rondjes galopperen, totdat ze drie tekens geven. Één daarvan is dat de aandacht bij jou is, het oor staat naar binnen gedraaid. Het tweede teken is dat ze proesten, en dan het derde teken is dat ze hum hoofd laag houden richting de grond. Op het moment dat ze alle drie de tekens geven, hou jij op met hulpen geven en maak je jezelf klein. De bedoeling is dat ze dan naar het midden toe komen, en in jou ruimte stappen. Zodra jij opstaat en wegloopt, moeten ze achter jou aan lopen. Dan is de join-up gelukt.

Ja ik weet dat mijn fries hier nu een beetje sloom is, vandaar dat ik ook rondjes mee ren:) hihi

tips? en wat vinden jullie hiervan? denken dat jullie het werkt om vertrouwen van je paard te krijgen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:22

Een join-up moet je nooit zomaar doen omdat het leuk en gezellig is dat je paard zo lief achter je aanloopt. Je moet zoiets alleen doen indien nodig en als je weet waar je mee bezig bent....

[VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!
Zie ook vooral het commentaar van Annemarie in dit topic.
Laatst bijgewerkt door cissy op 04-03-14 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:22

Een join up is psychisch heel erg zwaar voor een paard en in mijn ogen niet de vriendelijkste manier om een band op te bouwen.

vuurneon

Re: wat vinden jullie van een join-up?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:24

Ehm op je filmpje geef je je paard alleen wat beweging, dit is gelukkig geen join up :=

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:24

Doe het zelf wel met nieuwe paarden om gelijk al vertrouwen te winnen.
Ik denk niet dat het veel zin heeft om het met je eigen paard te doen als je deze al een tijdje hebt.
Tenzij je hem niet kan vertrouwen en hij jou niet.. misschien dan.
Bij mij heeft het altijd geholpen om met de paarden waarmee ik werkte gelijk als eerste een join up had gedaan.
Ik merkte veel verschil.. en het is een fijne oefening om het nieuwe paard te bekijken op gedrag en om te kijken of het geen gebreken heeft.
Maar het heeft geen zin om deze oefening vaker dan 1 keer te doen tenzij het echt noodzaak is.
Dat komt gelukkig niet zo heel vaak voor :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:25

Zoals jij het doet moet het in ieder geval niet, dit hoor je alleen te doen als je paard echt gestraft moet worden.

Arina, dus nieuwe paarden die niks fout doen, daar doe je een join-up mee???

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:26

trustHim schreef:
Een join up is psychisch heel erg zwaar voor een paard en in mijn ogen niet de vriendelijkste manier om een band op te bouwen.

Ik ben het daar wel voor een deel mee eens.
Het gaat wel om het opjagen van een paard.
Maar ik denk dat het er wel aan ligt hoe je dit doet, je paard moet niet bang voor je worden.
En inderdaad moet je zulke dingen niet gaan doen als je niet weet waar je mee bezig bent!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:27

Wat ik hier zie is geen join up.
Wanneer jij stopt met opjagen (volgens mij is het gebruik van de zweep bij de join up ook niet de bedoeling) loopt je paard nog een aantal rondjes om je heen. Als hij eindelijk naar binnen komt, staat hij ergens anders naar te kijken. Hij is met zijn hoofd totaal niet bij jou bij de oefening hier op het filmpje.

Maar ik ben geen fan van de join up. Vooral omdat iedereen maar denk het te kunnen en maar wat aanklooit. En daar komt dan nog bij dat er genoeg andere manieren zijn voor een beter resultaat.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:29

MarlindeRooz schreef:
Zoals jij het doet moet het in ieder geval niet, dit hoor je alleen te doen als je paard echt gestraft moet worden.

Arina, dus nieuwe paarden die niks fout doen, daar doe je een join-up mee???

Daarmee niet, mijn eigen paard heeft dit nooit nodig gehad.
Heb ook net gezegd dat het niet helpt als er al vertrouwen is maar dat het helpt als er geen vertrouwen is.
Zelf tot nu toe alleen paarden gehad die niet te genieten waren en waarbij dit wel geholpen heeft.
Met gehad bedoel ik dat ik de eigenaars hielp om van lichte problemen met het paard vanaf te komen.
Maar zoals ik net al zei... je moet goed weten waarmee je bezig bent!
Laatst bijgewerkt door Jetsje op 04-03-14 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:29

Wat ik er van vind is dat je dat aan experts moet overlaten en niet via bokt aan mensen moet gaan leren. Het is namelijk niet, zoals jij het al beschrijft, rondjes laten rennen tot ze allemaal tekens geven. Het is veel meer dan dat en dat moet je aan experts over laten en niet zelf gaan uitproberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:30

Gelukkig doe je t idd fout op het filmpje :=

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:31

Er staat in de Op dat het een oefening is om vertrouwen te winnen. Kan iemand met verstand van zaken me dan precies uitleggen hoe dat werkt?

Want eigenlijk jaag je een paard op in een kleine ruimte waar hij niet uit kan, zonder dat er direct aanleiding is voor het opjagen. Je doet het met paarden die het nodig hebben, dat snap ik. maar eigenlijk wil je ze pas opjagen wanneer ze brutaal doen en dan direct doorpakken.
maar goed, dan jaag je ze dus op en waar zit dan de omschakeling van opgejaagd worden naar vertrouwen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:32

Die van mij houd ik soms weg bij mij, geen rondjes galopperen, geen gedoe, gewoon weg op het grote veld. Gewoon doorgaan tot het paard in een hoekje staat te smakken met de neus laag, en me direct achterna komt in draf (om de grote afstand snel te overbruggen) zodra ik weg loop.

Ja, gewoon in ZIJN kudde. Paard vertrouwd me ongeveer voor de volle 100% terwijl ze bij anderen doodsbang is voor alles.

Door het wegjagen maak je het dier "bang" (deze oefening moet je, vind ik, niet op kleine grond doen), hij wilt namelijk in een kudde blijven, en wilt dus bij jou blijven, hij wilt er niet alleen voor staan. Uiteindelijk zal een paard besluiten liever bij jou te blijven.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:34

naomi_1998 schreef:
Wat ik er van vind is dat je dat aan experts moet overlaten en niet via bokt aan mensen moet gaan leren. Het is namelijk niet, zoals jij het al beschrijft, rondjes laten rennen tot ze allemaal tekens geven. Het is veel meer dan dat en dat moet je aan experts over laten en niet zelf gaan uitproberen.

Ben zelf geen expert en ben het ermee eens dat je dit niet in het wilde weg moet gaan doen.
Niet voor de lol.
Heb zelf hulp gehad van ervaren mensen om dit te kunnen doen.

Daarbij ben ik er zelf ook fel op tegen om je paard te gaan slaan met een zweep om even een join up te gaan doen.
Sws ben ik erop tegen om een zweep te gebruiken bij een join up.

terpentijn

Persoonlijk ben ik bepaald niet gecharmeerd van een "join-up", het is gepropagandeerd door Monty Roberts, maar ik vind het nogal op de Amerikaanse wijze van met paarden omgaan gestoeld (ja, logisch natuurlijk!), echter niet een manier om de verhoudingen paard-mens duidelijk neer te zetten, of een "eerste voorwaarde voordat je verder kunt gaan".
Indertijd was het een soort "hype" en ook ik heb de boeken gekocht en me er in verdiept.
Echter het uitgangspunt bleef ik storend vinden.
Een zenuwachtig paard wordt er nog nerveuziger van.
Een dwarse dominantie-knoert wordt er niet makkelijker van.
Ik vind het een schijn-benadering waar erg veel psychische verhoudingsschade mee is aan te richten.

Heb ik het geprobeerd? O ja. Misschien deed ik het verkeerd, ook best. Maar het voelt voor mij ook niet goed, die opjagerij.
Mijn merrie werd er zenuwachtig en angstig van, mijn ruin werd er kwaad van.

Niemand werd er beter van, ook ikzelf niet, in geen enkel opzicht.

Er zijn andere wegen, 't is mij de Amerikaans, te intimiderend, en zeker niet "de weg" voor ieder paard.

Die weg is voor mij nog steeds: tijd, geduld, vertrouwen.
There is no shortcut.

Tigra_

Een join-up. In de meeste gevallen dat ruiters dat doen is omdat ze de kennis en kunde missen met paarden om te gaan. Als je een beetje met paarden kan omgaan heb je hem niet nodig.
Mensen die hem standaard gebruiken bij hun paard die benoemen het verkeerd wat ze doen of ze hebben echt een cursus nodig hoe ga ik met paarden om.
Mocht er nu echt een uitzonderlijk paard zijn dat hem nodig zou hebben laat je dat doen door iemand die weet wat die doet.

Wat betreft het filmpje. Het is eerder beweging geven. Daarnaast vind ik je wel erg veel met de zweep zwiepen en het paard reageert niet. Dat is beetje jammer.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 04-03-14 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Persoonlijk ben ik bepaald niet gecharmeerd van een "join-up", het is gepropagandeerd door Monty Roberts, maar ik vind het nogal op de Amerikaanse wijze van met paarden omgaan gestoeld (ja, logisch natuurlijk!), echter niet een manier om de verhoudingen paard-mens duidelijk neer te zetten, of een "eerste voorwaarde voordat je verder kunt gaan".
Indertijd was het een soort "hype" en ook ik heb de boeken gekocht en me er in verdiept.
Echter het uitgangspunt bleef ik storend vinden.
Een zenuwachtig paard wordt er nog nerveuziger van.
Een dwarse dominantie-knoert wordt er niet makkelijker van.
Ik vind het een schijn-benadering waar erg veel psychische verhoudingsschade mee is aan te richten.

Heb ik het geprobeerd? O ja. Misschien deed ik het verkeerd, ook best. Maar het voelt voor mij ook niet goed, die opjagerij.
Mijn merrie werd er zenuwachtig en angstig van, mijn ruin werd er kwaad van.

Niemand werd er beter van, ook ikzelf niet, in geen enkel opzicht.

Er zijn andere wegen, 't is mij de Amerikaans, te intimiderend, en zeker niet "de weg" voor ieder paard.

Die weg is voor mij nog steeds: tijd, geduld, vertrouwen.
There is no shortcut.

Kimmotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:40

Ik ben geen fan van de join-up. Op zo'n manier vertrouwen winnen... tja dat sluit niet bij mijn persoonlijkheid aan. Ik heb liever geduld en bouw het liefste een band op door middel van verzorging en vertrouwen in het paard, ook al kost dat meer tijd.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:18

(ik doe aan NH en dat is net wat anders, met join up, drijf je het paard van je af om hem vervolgens ontzag voor jou te geven, NH is geen ontzag maar meer samenwerken, daarom kunnen mijn tips en tops niet relevant voor jou zijn)

top:

- je paard heeft respect voor je, hij benaderd jou van schuin achter en dat is de respectvolle manier van benaderen ( hij blijft uit jou confrontatie zone dus dat is goed)

- leuk dat je bezig bent met een andere manier van met je paard omgaan!

tip:

- probeer meer rust over te brengen, het paard heeft verschillende 'druk' punten. probeer ter alle tijden je navel te gebruiken als energie bron, wanneer je met je navel naar zijn kont wijst, zal die harder gaan, wanneer je met je navel naar zijn oksel (bij zn voorbeen) wijst, zal die zijn hoofd zakken. In het begin kun je in plaats van je navel, je zweep gebruiken. Let erop: dat je met je zweep wijst (langzaam en echt wijzen) en niet slaat.. Je moet even de juiste 'knopjes' zoeken bij je paard, maar wanneer je ze eenmaal hebt, kun je zonder slaan met de zweep, je paard gangen laten doen die jij wilt

- nu je weet dat je navel de energiebron is, wees je bewust van je houding. Het eind, doe je heel goed, je loopt voor je paard en je paard volgt, wat je dan doet, je draait je even om en loopt een stukje achteruit... 1. zo word je paard de leider want jij gaat als het ware 'aan de kant' voor je paard (omdat je voor hem achteruit loopt) 2. je staat in elkaars 'confrontatie zone' hierdoor kun je , wat je net bereikt had, kwijtraken.

wanneer je het tempo op deze manier kunt bepalen en je bewust bent van je lichaamshouding, dan kun je de volgende stap zetten en dat noem ik 'dansen met je paard'. Je paard gaat in het filmpje linksom. wanneer jij , je navel iets intrekt (dus een beetje gebogen gaat staan) en je linker schouder naar beneden buigt (naar links) en tegelijkertijd naar rechts loopt (zijwaarts) zul je zien dat je paard cirkels om jou heen gaat lopen..

Heel veel plezier gewenst!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:22

nog een leuk iets om een keer te proberen:

je benaderd je paard op een respectvolle manier (dus van schuin achter, nooit van recht voor) dan sta je naast je paard, ter hoogte van de singel. dan druk je met je duim in zijn oksel en zal je paard zijn hoofd naar je toedraaien.. Ook hier is het weer even zoeken naar het knopje, maar het werkt wel!

ps. ik heb dit geleerd door zelf uren/dagen naar kuddes te kijken, dus ik hoef verder geen reacties van mensen met uitgesproken meningen.. Liever heb ik reactie van de TS zelf

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:26

En wat heb je daar aan? :+ Ik kan mijn paarden overigens nieteens van schuin achter benaderen, zij benaderen mij.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:31

Een join up ben ik niet zo fan van, vooral omdat het vaak niet onder controle is, je jaagt je paard maar op totdat die gaat knabbelen en zich overgeeft (tevens ren je wel erg dicht bij het paard op sommige momenten..)
Ikzelf doe spiegelen met mn verzorgpaard, weet niet echt wat de originele naam is. Doormiddel van mijn lichaamshouding en lichtelijk hand'gebraren' laat ik het paard (onder controle) stappen draven galoperen stoppen en draaien wanneer ik het wil. Persoonlijk vind ik dit zelf vriendelijker, als je het goed doet dan :)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:05

xSlvna schreef:
En wat heb je daar aan? :+ Ik kan mijn paarden overigens nieteens van schuin achter benaderen, zij benaderen mij.

Oh dat is gek.. Dan voelt je paard zich dus niet veilig.. En benaderd die jou misschien omdat je hem beloond met snoepjes? Of benaderd die je van voren?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:06

krimpenaar schreef:
Een join up ben ik niet zo fan van, vooral omdat het vaak niet onder controle is, je jaagt je paard maar op totdat die gaat knabbelen en zich overgeeft (tevens ren je wel erg dicht bij het paard op sommige momenten..)
Ikzelf doe spiegelen met mn verzorgpaard, weet niet echt wat de originele naam is. Doormiddel van mijn lichaamshouding en lichtelijk hand'gebraren' laat ik het paard (onder controle) stappen draven galoperen stoppen en draaien wanneer ik het wil. Persoonlijk vind ik dit zelf vriendelijker, als je het goed doet dan :)

Klinkt meer als NH inderdaad...