Geen respect en bang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mustilove

Geen respect en bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 13:36

hey, ik ben overlaatst begonnen met VD omdat ze 1 maand stil moest staan dan heb ik haar flemen geleerd. Dat ging goed maar nu ben ik naar grondwerk toe begonnen en VD grotere kunstjes.
Maar ze heeft geen respect en daar word ik zot van!
Ze loopt gewoon door ze doet niet wat ik vraag en daarvan word ik irritant.
Omdat ze dan doorloopt en me omver loopt trek ik aan haar kood tot ze gaat stil staan (weet niet of dit een goede manier is) maar dan kijkt ze zo bang dat ik zelf bang ben van mijzelf!
hoe ze mij dan aankijkt dat doet me echt pijn dan gaat ze ook achter uit als ik haar een snoepje wil geven en als ze dan door heeft dat het een snoepje is neemt ze het wel aan.

Willen julile mij aub helpen

Equilis

Re: Geen respect en bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:44

Ik zou in de piste proberen simpele leiden-stoppen oefeningen te doen. Dus gewoon oefenen op achter blijven en stoppen als jij stopt. Ik doe dit meestal door met een trainingsstick/dressuurzweep/einde van de leadrope achter me te zwaaien. Als zij dan in mijn ruimte komt loopt ze zelf tegen de zweep en heb jij haar geen 'pijn' gedaan. Een andere manier kan zijn om, zodra zij jou voorbij loopt, om te draaien. Is wel moeilijker om in de gang te doen natuurlijk :)
Dan als jij stopt moet zij ook stoppen. Als ze dat niet doet, zet je haar naar achter.

Dit is wat ik doe bij mijn paard, dus het is waarschijnlijk ook niet perfect :) Wat je ook kan doen is eens naar de 7 games van Parelli kijken, als ik me niet vergis zitten er daar ook wel zo'n oefeningen bij.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:01

Er gebeuren hier 2 verschillende dingen:
-Paard toont geen respect
-Jij verliest je zelfbeheersing en vermogen om rustig na te denken over een juiste aanpak

Als je je zelfbeheersing kwijt bent: stoppen en weglopen. Als je je zo voelt zal je paard er in ieder geval niets goeds van leren. Dan kun je beter stoppen dan schade aanrichten.

Daarnaast is timing en duidelijkheid heel belangrijk. Als je pas corrigeert op het moment dat ze over je heen loopt ben je te laat. Je moet namelijk corrigeren op het moment dat ze het bedenkt. Geef je grenzen heel duidelijk aan: dit is mijn persoonlijke ruimte en daar mag jij NIET in.
Hoe je dat dan doet, dat is niet zuiver theoretisch en heeft heel veel te maken met hoe je je voelt en je lichaamstaal die je daardoor uitstraalt. En daarbij geldt: begeleiding is de sleutel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:02

Even les gaan nemen, dat kan je beter helpen dan de tips op bokt. Lichaamstaal luistert heel nauw, daar kunnen wij je niet bij helpen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:06

Ik denk dat het probleem is dat de pony helemaal niet begrijpt wat er van haar gevraagd word en als TS dan agresief een enorme ruk aan het touw geeft dan word ze bang snap ik.

Mijn advies blijf altijd rustig en gebruik lichaamstaal ik hoop dat je weet wat dat is.
Zo niet stop er maar mee want dan gaat het niets worden.

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 15:08

Ja ik snap ook dat ze bang word maar ze is ook zo nerveus en schrikactig aan de hand in het zadel is ze een gouden paard juist in de hand heeft ze wat minpuntjes wat niet erg is maar ik probeer er nu iets op te vinden. Ja ik weet wat lichaamstaal is ja! En zal iik proberen danku voor jullie tips

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:12

mustilove schreef:
Ja ik snap ook dat ze bang word maar ze is ook zo nerveus en schrikactig aan de hand in het zadel is ze een gouden paard juist in de hand heeft ze wat minpuntjes wat niet erg is maar ik probeer er nu iets op te vinden. Ja ik weet wat lichaamstaal is ja! En zal iik proberen danku voor jullie tips

Ik zou een lesje nemen. Ook met 1 les kun je lang vooruit. Ik zou echt ergens kijken voor een les, het helpt erg veel! :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:15

Paard begrijpt jou gewoon totaal niet. Heb ook zo ene staan die in tegenstelling tot mijn andere (werk)paardjes gewoon niet snapt wat ik bedoel, als ik dan wil corrigeren staat ze er echt doodsbang, helemaal aangespannen omdat ze niet snapt dat ze iets verkeerd deed. Ze ging namelijk al onzeker de oefening in, maar wordt door de straf nog onzekerder en dus bang.

Blijf inderdaad rustig, als die je omverloopt heeft die je niet begrepen, geef hem niet eens de kans om je omver te lopen. Beloon uitbundig als die het eens goed doet (geen snoepjes, vrolijk "Goedzo" en aaien), die van mij (de onzekere) leert zo super snel en popt langzaam uit tot een zekerder paardje! :)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:17

xSlvna schreef:
Paard begrijpt jou gewoon totaal niet. Heb ook zo ene staan die in tegenstelling tot mijn andere (werk)paardjes gewoon niet snapt wat ik bedoel, als ik dan wil corrigeren staat ze er echt doodsbang, helemaal aangespannen omdat ze niet snapt dat ze iets verkeerd deed. Ze ging namelijk al onzeker de oefening in, maar wordt door de straf nog onzekerder en dus bang.

Blijf inderdaad rustig, als die je omverloopt heeft die je niet begrepen, geef hem niet eens de kans om je omver te lopen. Beloon uitbundig als die het eens goed doet (geen snoepjes, vrolijk "Goedzo" en aaien), die van mij (de onzekere) leert zo super snel en popt langzaam uit tot een zekerder paardje! :)

Dat onderste over het belonen, zo zou ik het niet doen. Rust is beloning, paarden zoeken je op wanneer ze rust bij je kunnen vinden. Daarintegen is een aai niet vreselijk, maar het is geen rust. En dus duurt het langer voordat hij rust krijgt=beloning

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:21

Omdat ik van mezelf erg rustig ben (vaak) ziet het paard rust niet direct als beloning. Heb beide manieren uitgeprobeerd (gewoon rust, en de "goedzo" met aai) en bij de "Goedzo" met aai wordt bij haar erg goed bevestigd dat ze nu goed buitengewoon goed heeft gedaan. Erna maak ik de beloning ook kleiner ja, maar in het begin moet ik duidelijk 'iets anders' doen.

Ieder paard is anders hè.

Edit: Ik ben overigens zo rustig omdat ik onder het trainen vaak moet stoppen om na te denken hoe ik bij dit paard moet reageren. Bij mijn pony heb ik de reacties zo klaar, maar bij dit onzeker paard weet ik het af en toe zelf niet, stop ik even en probeer ik dan opnieuw.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:58

xSlvna schreef:
Omdat ik van mezelf erg rustig ben (vaak) ziet het paard rust niet direct als beloning. Heb beide manieren uitgeprobeerd (gewoon rust, en de "goedzo" met aai) en bij de "Goedzo" met aai wordt bij haar erg goed bevestigd dat ze nu goed buitengewoon goed heeft gedaan. Erna maak ik de beloning ook kleiner ja, maar in het begin moet ik duidelijk 'iets anders' doen.

Ieder paard is anders hè.

Edit: Ik ben overigens zo rustig omdat ik onder het trainen vaak moet stoppen om na te denken hoe ik bij dit paard moet reageren. Bij mijn pony heb ik de reacties zo klaar, maar bij dit onzeker paard weet ik het af en toe zelf niet, stop ik even en probeer ik dan opnieuw.

Ja natuurlijk, niet ieder paard is hetzelfde! Daar heb je helemaal gelijk in :)
Ik ben nu bezig & ja, eerst werkte rust ook niet. Het gaat bij mij ook vooral om mijn houding. Maar het was gewoon een tipje ;) Ik gebruik het overigens ook vaak voor grondwerk, vrijwel nooit voor VD.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:04

mustilove schreef:
hey, ik ben overlaatst begonnen met VD omdat ze 1 maand stil moest staan dan heb ik haar flemen geleerd. Dat ging goed maar nu ben ik naar grondwerk toe begonnen en VD grotere kunstjes.
Omdat ze dan doorloopt en me omver loopt trek ik aan haar kood tot ze gaat stil staan (weet niet of dit een goede manier is) maar dan kijkt ze zo bang dat ik zelf bang ben van mijzelf!
hoe ze mij dan aankijkt dat doet me echt pijn dan gaat ze ook achter uit als ik haar een snoepje wil geven en als ze dan door heeft dat het een snoepje is neemt ze het wel aan.

Daarvan word jij irritant :') ?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:05

NikkiEnJij schreef:
mustilove schreef:

Daarvan word jij irritant :') ?

:') Waarschijnlijk vindt ze het irritant :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:12

Lastig, probeer eerst eens de basis van de basis mee te pakken: netjes wachten, opzij gaan, achteruit, vooruit, parkeren en netjes om gaan met voer :)

Hier een artikel waar in staat hoe je het beste met voer kunt werken, en waarmee je dus je paard leert dat ze netjes respect moet hebben en afstand moet houden en JIJ als TRAINER dus aangeeft wanneer er eten komt :)
http://www.visibreteam.nl/voedselbeloningen/

Hier een aantal basis oefeningen waar je veel aan kunt hebben:
http://www.visibreteam.nl/de-basis/

Zorg ervoor dat je eerst zelf de rust en het geduld vind voor je met een paard gaat trainen. Jij moet eerst zelf bewust zijn van wat je doet, je houding en wat je je paard vraagt en wil vragen. Wees zeker van je zaak en ontspannen en rustig. Dan pas kun je goed met een paard trainen :)

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 20:04

Dankje wel allemaal