snuffelend bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMartJuH

snuffelend bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 13:23

Hallo bokkers,
Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb sinds een paar maanden een verzorgpony, alleen bijt hij. alleen is het bij hem niet een plotselinge bijt, maar eerst snuffelt hij aan je, ik denk zodat hij een plekje kan vinden om in te bijten want als hij dat heeft gevonden dan bijt hij ook.
Het is ook geen eenmalig iets. Hij blijft er maar mee door gaan van tot het moment dat ik kom tot wanneer ik wegga zit hij de hele tijd aan me. Ik zou het niet erg vinden als dat snuffelen niet zou leiden tot bijte, maar dat doet het dus wel...
Hoe kan ik hem dat afleren?

Jorinda

Re: snuffelend bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:25

Geef je hem eten uit de hand (wat ook nog eens uit je zakken komt)? Zo ja, dan zou ik dat in ieder geval niet meer doen.
Heb je hem al eens gecorrigeerd als hij bijt? Anders middels grondwerk(lessen) leren wat jouw ruimte is en dat hij daar niet zomaar in mag komen.

xMartJuH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 13:31

Ik geef hem nooit eten en heb ook nooit snoepjes in mijn zakken oid.
Ik dacht eerst dat hij opzoek was naar eten. Maar doordat hij het blijft doen en ook bij bijvoorbeeld mijn been waar geen eten kan zijn denk ik niet meer dat hij het daarom doet.

Ik heb heb vaak genoeg een tik gegeven, maar hij reageert er amper op. Zelfs als ik hem in zijn neus terug bijt boeit het hem niks..

Grondwerk lessen kan wel, maar dat kost helaas ook allemaal geld :(

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:03

simpel toch , gewoon niet laten snuffelen.
Of beter gezegd niet het paard laten beslissen wanneer hij kan of mag snuffelen, maar jij kiest het moment nu kan het nu en nu kan het niet meer, gewoon duidelijk zijn.
Dit is een kwestie van enkele seconden tot minuten meer training vraagt dit echt niet.

xMartJuH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 14:09

Dus gewoon zijn hoofd weg duwen als ik het niet wil?

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:13

Vanaf nu even streng zijn. Hij mag niet bij je komen, niet aan je snuffelen, je niet aanraken, wegduwen, likken wat dan ook! Tenzij jij dat wilt. En daarmee moet je ook duidelijk zijn. Bijvoorbeeld, ik laat een paard vaak even aan me ruiken als hij me niet kent en ik iets van hem wil. Dan ga ik gericht naar hem toe en steek mijn hand uit, hij zakt met zijn hoofd en snuffelt even.
Als jij bezig bent met poetsen of naast hem loopt, dan is dat wat je aan het doen bent (dus geen gesnuffel of gefriemel).
Negeer hem als hij naar je toe reikt en duw zijn hoofd terug als hij toch naar je toe komt. Dramt hij door, corrigeer hem dan met je stem of even een tikje. En als je wel even wilt spelen, dan geef jij dat zelf aan. En probeer het dan te stoppen voordat het bijten wordt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:44

ik vrees dat je toch wel even net iets duidelijker zal moeten zijn dan gewoon even wegduwen.
Het paard gaat hier jouw persoonlijke ruimte in, en dat kan en mag niet zomaar ongevraagd, dit is onrespectvol gegdrag, dit moet je hem wel duidelijk kunnen en durven maken.
Tijdens rijlessen wordt er weinig tot geen aandacht gegeven aan dit onderdeel, en teveel mensen denken het zelf zo maar even te kunnen oplossen op hun manier, lief zijn en voortwerken aan de hand van een paar gelezen tips, vaak kom je dan idd tot toestanden zoals jij nu hebt beschreven in jouw topic hier.
Zoek een goede instructie of trainer en neem een paar lesjes speciaal in dit onderdeel , het begeleiden & leiden van een paard.
Dit klinkt mssn stom maar daar kan je deze problemen dus mee oplossen.
De fout zit niet bij het paard, de fout moet je altijd bij de mens zoeken.

xMartJuH schreef:
Dus gewoon zijn hoofd weg duwen als ik het niet wil?

xMartJuH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 14:58

AlphaDaemon schreef:
Vanaf nu even streng zijn. Hij mag niet bij je komen, niet aan je snuffelen, je niet aanraken, wegduwen, likken wat dan ook! Tenzij jij dat wilt. En daarmee moet je ook duidelijk zijn. Bijvoorbeeld, ik laat een paard vaak even aan me ruiken als hij me niet kent en ik iets van hem wil. Dan ga ik gericht naar hem toe en steek mijn hand uit, hij zakt met zijn hoofd en snuffelt even.
Als jij bezig bent met poetsen of naast hem loopt, dan is dat wat je aan het doen bent (dus geen gesnuffel of gefriemel).
Negeer hem als hij naar je toe reikt en duw zijn hoofd terug als hij toch naar je toe komt. Dramt hij door, corrigeer hem dan met je stem of even een tikje. En als je wel even wilt spelen, dan geef jij dat zelf aan. En probeer het dan te stoppen voordat het bijten wordt.

Bedankt, dat ga ik dan de volgende keren wel consequent volhouden!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:06

Aller eerst; Een aanpak voor paard A betekend niet dat het voor paard B hetzelfde werkt.
Ik kan je geen tips geven omdat ik niet weet hoe jouw paard hier op reageert. Daarom even een situatie schets voor mijn ervaring:

Mijn 2 jarige merrie, hondsbrutaal en enorm nieuwsgierig, ging ook altijd snuffelen aan alles. Soms resulteerde het in bijten, maar soms ook alleen kriebelen.
Ze heeft me eens zo hard gebeten dat ik haar een flinke tik op haar neus heb gegeven. Resultaat --> Niets.
Feit is, als merrie de leider in de kudde zou bijten zou ze een gruwelijke opdonder krijgen en zou ze het nooit in haar leven ook maar in haar hoofd halen het nog eens te doen.
Met dat in mijn achterhoofd heb ik haar weer eens benaderd en gewoon wat basis dingen gedaan. (Voeren, aaien, etc.)
Op een gegeven moment begon ze weer te snuffelen waarna ik met een luide brul: "LUNA, DENK ER OM!" haar probeerde te waarschuwen. Iets hardleers is ze wel, dus vervolgens zet ze keihard haar tanden in mijn schouder.
Ik heb nog nooit van mijn leven een paard zo'n gigantische trap gegeven. Ze stond er helemaal verbaasd bij en liep heel rustig weg met haar hoofd naar beneden.
Ik ben nóóit meer gebeten door Luna.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:14

Giolli schreef:
Op een gegeven moment begon ze weer te snuffelen waarna ik met een luide brul: "LUNA, DENK ER OM!" haar probeerde te waarschuwen. Iets hardleers is ze wel, dus vervolgens zet ze keihard haar tanden in mijn schouder.
Ik heb nog nooit van mijn leven een paard zo'n gigantische trap gegeven. Ze stond er helemaal verbaasd bij en liep heel rustig weg met haar hoofd naar beneden.
Ik ben nóóit meer gebeten door Luna.

hahaha geweldig verhaal.
Voor vele zal dit misschien als zielig klinken, maar je heb gelijk.
In een real life kudde zou ze ook een flinke trap krijgen, dus eigelijk heb jij dit natuurlijke gedrag gewoon toegepast.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:16

Ik denk ook niet dat het nodig is dat ik haar ooit nog een keer zo'n harde trap moet geven. Sterker nog, ik weet zeker dat ze haar hele leven blijft onthouden dat je niet in baasje mag bijten. ;)