Volgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samanthaaxx

Volgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 19:05

Ik heb een vraag over volgen..

Mijn merrie volgt me los in de paddock overal naartoe; Ga ik rennen? gaat zij draven. Sta ik stil? staat zij stil. Sta ik bij haar schouder? loopt ze naar achteren. Enzovoort.

Ontzettend lief en leuk natuurlijk, ben er ook erg blij mee. Maar nu heb ik daar een vraag over.
Als we buiten lopen, volgt ze totaal niet.. Ze gaat stil staan, alsof ze zeggen wil: 'mooi niet! jij gaat maar verder, maar ik ga niet!'. Ik kan op mijn kop staan, maar ze komt gewoon niet mee.

Ik dacht altijd dat als een paard volgde in de paddock, dat dit buiten de paddock ook wel zo zal zijn. Maar niet dus...

Weten jullie misschien waar dit door kan komen?
Ik heb haar in de paddock nooit met snoepjes omgekocht ofzo.. Dit heb ik buiten al wel geprobeerd, maar dan gaat ze op een gegeven moment stil staan tot ze weer een nieuw snoepje krijgt.. Ben ik dus ook maar snel weer mee gestopt.

Aangezien ik graag buiten wil rijden met haar, wil ik dit eerst aan het halster en hoofdstel aan de hand oefenen, maar zelfs dat doet ze dus niet.. Terwijl ze in de paddock bewijzen van spreken alles voor me doet.

Carmen_98

Re: Volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:37

En als er een ander paard mee gaat? Loopt ze dan wel mee?

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:40

Oeii dit heb ik tzelfde gehad.
Kun je het niet proberen met het rijden zelf op buitenrit?

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 22:42

Als er een ander paard mee gaat wil ze voorop lopen, maar eenmaal voorop staat ze ook weer stil. Achteraan gaat ze zichzelf helemaal opwinden en schrikt ze van alles en niets.. :s

Zie nu een nieuwe reactie- met rijden gaat ze al eerder stilstaan dan wanneer ik ernaast loop. Als ik erop zit krijg ik haar al helemaal met geen mogelijkheid meer vooruit. Als ik ernaast loop wil 'hangen in het halster' heel af en toe nog wel helpen

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:49

Dit deed mijn oude verzorgpony ook op het begin.
Ik zal ff goed nadenken zodra ik weer weet hoe het was opgelost zou ik het zeggen :Y)

Orchideee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:31

Ik zou voorlopig alleen oefenen met een ander (vlot) paard erbij, dan voelt ze zich hopelijk wat meer op haar gemak.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:58

Mijn shetlander is net een hondje. Hij loopt me alle stappen achterna, waar we ook zijn. Dit heb ik hem niet aangeleerd , maar hij doet het al sinds dat ik hem heb. Misschien komt het doordat hij nieuwsgierig is.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:27

samanthaaxx schreef:
Als er een ander paard mee gaat wil ze voorop lopen, maar eenmaal voorop staat ze ook weer stil. Achteraan gaat ze zichzelf helemaal opwinden en schrikt ze van alles en niets.. :s

Zie nu een nieuwe reactie- met rijden gaat ze al eerder stilstaan dan wanneer ik ernaast loop. Als ik erop zit krijg ik haar al helemaal met geen mogelijkheid meer vooruit. Als ik ernaast loop wil 'hangen in het halster' heel af en toe nog wel helpen

Je zegt dat ze buiten overal van schrikt en voorop lopen wil ze niet. Dit zou ik kunnen verklaren door een tekort aan zelfvertrouwen buiten. In de paddock, op vertrouwd terrein, vind ze alles best en kan ze dus ontspannen. Buiten is alles spannend. Wat is buiten eigenlijk? Is dat in een bos of langs de weg?

Misschien dat schriktraining je paard kan helpen meer zelfvertrouwen te krijgen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:36

Zonder ander paard naar buiten gaan, anders gaat ze daar aan wennen. In dit geval zul je stapje voor stapje moeten uitbouwen. Elke keer een klein stukje verder, even wachten en dan weer rustig(!) terug. Gaat ze op de terugweg druk doen: meteen weer omdraaien en een stukje verder stappen. Zo ga je elke keer dat je het plan hebt om naar buiten te gaan een paar meter verder. ;)

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 17:33

Ik zeg niet dat ze altijd overal van schrikt, ze 'schrikt' alleen als ze achteraan loopt. Beetje aanstellerij.. Buiten is, buiten de stallen.. Op het terrein (niets geen grote machines) en in een doodlopende straat.. Op een weg met vele autos en bewegingen loopt ze aardig, soms wat té voorwaarts. Op deze stal staat ze pas 4 maanden en de paddock was voor haar iets totaal nieuws. Verder heeft ze dat buitenlopen-stilstaan altijd gehad.

Ik ga het proberen met een ander paard en zo opbouwen, bedankt voor jullie tips!